Gå til innhold

Inspirert: Skalk til smårollinger??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at noen her inne skriver at småbarna får brødskalker. Jeg har også observert i nærbutikken at foreldre stikker til barnet en skalk når de har kuttet opp brødet i "brødskjæremaskin".

Mitt spørsmål er: Er det ikke veldig lett å sette biter av brødskalker i halsen? Det må da være skikkelig vrient å tygge hvis man har ikke har så mange tenner i munnen?

Jeg synes personlig at brødskalker gjør seg best på fuglebretter. Da jeg jobbet på småbarnsavd.fjernet vi som regel alltid skorpene (kom litt an på brødet vi hadde) og delte opp skivene til de minste i småbiter. Jeg ville aldri drømt om å gi en liten tass en skalk :o

P.S: Jada, jeg er sikkert litt hysterisk, men synes helt alvorlig at det virker litt skummelt :)

Noen som rutinerte mødre som kan svare? :)

 

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Før de rekker å få av en bit som kan svelges, så er den så våt av spytt at det aldri har vært et problem :)

Skrevet

Åh, gosjamei ... det hørtes skikkelig ekkelt ut *grøss* :P

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Hehe, ja, den går i oppløsning før de greier å få av en bit :P

Skrevet

Etter fire barn har jeg fortsatt til gode å oppleve at de får noe som helt i halsen. Alle har fått skalker, men de er jo så bearbeidet av spytt og gommer (ikke undervurder gommer!) at det bare er små biter som løsner om gangen likevel.

Skrevet

Sorry, mammaen til nurket. Nå måtte jeg smile litt for meg selv. Noen ganger tenker jeg at du har en lang vei å gå og sikkert må svelge noen kameler etterhvert :P

Men skjønner du lurer på dette =)

 

Her har skalker vært gitt fra 8 mnd alder uten noen nevneverdige problemer(les: smuler i vinterposen). Frosne skalker er også lindrende for ømme gommer. Det kan være en stor befrielse for mor når småtten kan sitte fornøyd i vogna, mens h*n gnager iherdig i vei.

 

Mye linfrø kan dog være uheldig for fordøyelsen.

 

Anonym poster: 68ff8e36e711e9c73050264c86e16cc0

Gjest sussie77
Skrevet

Hvis man gir harde skalker så får de ikke bit av større biter. Og de gnager og suger på den til den blir våt. Ga jo yngstemann skalk når hun var nesten 7 måneder og da hadde hun så vidt fått en tann. Bruker gommene til å gnage med. Og skorper på brød har de fått her fra 8 måneders alderen.

Husk at små barn har også brekningsrefleks som hjelper på at de ikke setter så lett mat i halsen.

Skrevet

Skalkar er gode med det at dei berre får i seg små bitar om gangen. Dei kan jo ikkje tygge på skalken og rive av store bitar, men sug den meir i seg.

Skrevet

Takk for gode svar, damer :)

Skrevet

Gutten min elsker å få skalker når vi kjøper brød på butikken. Det er "nammenammenammenamm!" :P

 

En periode satt han mye i halsen, men det var helst frukt når han bet av litt for store biter. (Har heldigvis kommet opp av seg selv hver gang.) Aldri satt skalk eller skorpe i halsen.

 

Anonym poster: a4707ee02c9ffed9a55db822b2baec3f

Skrevet

*senker skuldrene og lener seg tilfreds tilbake*

Skrevet

Vi har aldri gitt skalk til vår. Ikke fordi jeg er redd for at det skal sette seg biter i halsen, men fordi vi så ikke poenget med det. Vår brukte biteringer og andre leker til å klø i gommen.

 

Ser poenget med skalken nå, men kommer nok ikke til å gi det til nestemann heller. Hvertfall ikke så lenge bitering funker:)

Skrevet

Skalker fra brødskjæreren i butikken er etter min mening et gratis og sunt alternativ til godteri når man må handle på vei hjem med sultne barn på slep! Mye bedre at de gnager fornøyd på hver sin skalk enn at de skriker etter sukker når vi kommer til kassa!

 

PS: Skalker fra pizza er også supert som tidsfordriv til småtasser som er med resten av familien på restaurant. Hvis f.eks. storesøster bestiller pizza, kan lillebror få en skalk derfra å gnage på. Spennende med litt smak, og de andre får litt fred til å spise maten sin. De kan nok ikke spise seg mett på dette, da må man ha med f.eks. barnemat på glass.

 

Anonym poster: ca80e74f4047c8708f8aca448ad0b85b

Skrevet

Vi gir ikke skalker hjemme, men det har liksom blitten fast eutine når vi er i butikken.

Hrvært en vane siden hun var rundt året. Tok ikke mange gangene før hun ble rasende når vi trillet forbi brødskjæreren og hun ikke fikk noe :-D

 

 

Skrevet

Jeg har gitt skalk til mine fra seks mnd alder. Minste er vel glupsk, så han klarer innimellom å få en stor bit i munnen som han laver med. Har de alltid under oppsyn når de spiser noe. Gir en skalk mens vi spiser middag, så får jeg også spise i fred:)

Skrevet

Hahaha.. Har du barn fra før mamman til nurket?? Hvis ikke kommer du til å få sjokk! "Grøss det hørtes ekkelt ut".. Hahahahaaaa

 

Anonym poster: d9e1e5ea86b14ab48feec2c38245ae12

Skrevet

Hahaha.. Har du barn fra før mamman til nurket?? Hvis ikke kommer du til å få sjokk! "Grøss det hørtes ekkelt ut".. Hahahahaaaa

 

Anonym poster: d9e1e5ea86b14ab48feec2c38245ae12

Første barn kommer til sommeren!

P.S: det er ikke pent å le av nubies ;)

Skrevet

Skalk av brødet er jo supert. Her har vi ikke brukt det for kløe i gommene, men som fullverdig mat. Vi har aldri skjært av skorpa på brødet som våre barn har fått. Ingen av dem har fått tenner før de har vært omtrent 1 år. Ikke noe problem. Gommene fungerer bra til å spise med. Jeg vet at bhg har vært snar til å skjære av skorpen, men vi har bedt dem om å ikke gjøre det til våre barn. Unødvendig med en ny tilvenning til skorper når de skal lære seg å spise hele brødet.....

 

Anonym poster: dc4571ea1643e1679427a59bb3102925

Skrevet

Hahaha.. Har du barn fra før mamman til nurket?? Hvis ikke kommer du til å få sjokk! "Grøss det hørtes ekkelt ut".. Hahahahaaaa

 

Anonym poster: d9e1e5ea86b14ab48feec2c38245ae12

Første barn kommer til sommeren!

P.S: det er ikke pent å le av nubies wink.png

 

Enig med deg HI! Noe av poenget med dette forumet er jo at man kan spørre om alt det rare man lurer på! Og sjokk får vel alle førstegangsmammaer, uansett hvor forberedte man tror man er!

 

Anonym poster: ca80e74f4047c8708f8aca448ad0b85b

Skrevet

Hahaha.. Har du barn fra før mamman til nurket?? Hvis ikke kommer du til å få sjokk! "Grøss det hørtes ekkelt ut".. Hahahahaaaa

 

Anonym poster: d9e1e5ea86b14ab48feec2c38245ae12

 

Haha enig, men hvem er det som ikke har fått sjokk av ett eller annet når man har fått barn første gang... :P

 

Og ja, det er litt ekkelt, spesielt når han gjerne vil dele den bløte skalken med mamma... Men han er så søt og ivrig og mener det så godt, så man har jo ikke hjerte til å avslå heller. ;)

 

Anonym poster: a4707ee02c9ffed9a55db822b2baec3f

Skrevet

Skalker fra brødskjæreren i butikken er etter min mening et gratis og sunt alternativ til godteri når man må handle på vei hjem med sultne barn på slep! Mye bedre at de gnager fornøyd på hver sin skalk enn at de skriker etter sukker når vi kommer til kassa!

 

PS: Skalker fra pizza er også supert som tidsfordriv til småtasser som er med resten av familien på restaurant. Hvis f.eks. storesøster bestiller pizza, kan lillebror få en skalk derfra å gnage på. Spennende med litt smak, og de andre får litt fred til å spise maten sin. De kan nok ikke spise seg mett på dette, da må man ha med f.eks. barnemat på glass.

 

Anonym poster: ca80e74f4047c8708f8aca448ad0b85b

 

Enig med deg! Deilig å handle i fred med unger som er fornøyd med å finne seg en skalk i brødmaskina :-)

 

Anonym poster: 970bef7cbc2389b0c368647ec6bc5b53

Gjest Sekretøsa
Skrevet

nå virker det ekkelt med skalk som er våt og fæl. Om et års tid tar du imot oppkast med hendene for å spare teppet ;) sånt går seg til :)

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

nå virker det ekkelt med skalk som er våt og fæl. Om et års tid tar du imot oppkast med hendene for å spare teppet ;) sånt går seg til :)

 

Haha, det stemmer :) Utrolig hva man blir vant til!

Skrevet

Åh, gosjamei ... det hørtes skikkelig ekkelt ut *grøss* :P

 

Hehe, sånn er det før man får barn. Når man først har dem der er ikke spytt, bæsj, tiss og spy noe problem. Syns iallefall jeg.

 

Anonym poster: 79c33750628fe89c0c810585704dae5f

Skrevet

Åh, gosjamei ... det hørtes skikkelig ekkelt ut *grøss* :P

 

Hehe, sånn er det før man får barn. Når man først har dem der er ikke spytt, bæsj, tiss og spy noe problem. Syns iallefall jeg.

 

Anonym poster: 79c33750628fe89c0c810585704dae5f

 

Og for å ikke glemme snørr!!

 

Anonym poster: 79c33750628fe89c0c810585704dae5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...