Gå til innhold

Magen vokser jo ikke...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt over 3 uker til termin, og var på ultralyd kontroll for noen uker siden pga magen plutselig sluttet å vokse, og jeg får i meg lite mat, var da helt gjennomsnittlig str på babyen.

Siden da har ikke magen vokst noe, og jeg har gått ned 1 kg den siste mnd.

Skal på ny ultralyd neste uke, og jeg frykter at babyen ikke har vokst noe eller svært lite siden sist.

Babyen beveger seg, og er aktiv da.

Liker ikke dette i det hele tatt, de to andre barna mine var over 4 kg, og jeg var veldig stor, lå godt over gjennomsnittet på symfysemålene hele veien da, men nå ligger jeg langt under.

Anonym poster: 12cde8e545a6d05cec534a0153b0bdaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert ikke noe å bekymre seg for ;) alle svangerskap er forskjellig, så selv om du har vært "stor" med de andre så betyr det ikke at noe er galt selv om du ikke blir det nå.

Er veldig forskjellig hvor mye magen vokser.

Anonym poster: 6c4d51a2796aab646961df75e339c9bf

Skrevet

Hvorfor får du ikke i deg mat?

Anonym poster: 9e605ce596a0f91bb1205cf52fc20556

Skrevet

Det tror jeg du kan ta med ro :) Magen, som barn, vokser i rykk og napp. Ikke alt følger skjema selvom vi vil det :)

Anonym poster: 9a9168039f8bec914eb64b46fcc121f3

Skrevet

Hvorfor får du ikke i deg mat?

Anonym poster: 9e605ce596a0f91bb1205cf52fc20556

Hi her.

Lite matlyst, mye kvalm, og mye svimmel, så har prøvd det meste for å bli bedre, spiser jo, men veldig lite.

Skrevet

Jeg hadde også liten magen med nummer 3, gikk endel ned i vekt pga kvalme. I tillegg er jeg høy slik at han lå langt inn mot ryggen min.

De måler jo symfysen, og du ligger midt på skjema? Da er nok alt bra skal du se :)

Prøv å ikke bekymre deg og lykke til med fødsel som kan starte når som helst :D

Skrevet

Jeg hadde også liten magen med nummer 3, gikk endel ned i vekt pga kvalme. I tillegg er jeg høy slik at han lå langt inn mot ryggen min.

De måler jo symfysen, og du ligger midt på skjema? Da er nok alt bra skal du se :)

Prøv å ikke bekymre deg og lykke til med fødsel som kan starte når som helst :D

Hi her.

Har ligget litt over midten på skjemaet, sist det ble målt lå jeg under, og har ikke vokst/vokst lite etter da, og det var i starten av desember.

Skrevet

Symfysekurven man "skal" følge flater av de siste ukene da, husker ikke helt hvorfor (kanskje fordi barnet normalt fester hodet og "siger" lengre ned)

Dersom det er mistanke om at barnet ikke vokser som det skal, vil du sannsynligvis bli sendt på vekstkontroll på sykehuset. Det er ul hvor de måler hode og mage samt sjekker morkakefunksjonen.

Skrevet

Jeg vokste heller ikke de siste ukene. Lege og jm fikk de samme målene med noen ukers mellomrom. Ble sendt tilbake til jm som igjen fikk samme mål. Ble sendt til sykehuset som også fikk samme mål. Ble sendt på vekstkontroll som viste en baby som var akkurat nå stor som han skulle være:)

Anonym poster: 15906f127a64d068284e44a44b12f922

Skrevet

Mest sannsynlig er det ingenting å bekymre seg for. Mamma gikk ned i vekt på slutten av alle tre svangerskapene og magemålene hennes vokste heller ikke på slutten. Leger og jordmødre var kjempebekymra og hun ble lagt inn på sykehus noen uker før termin alle gangene fordi de var redde for at vi ikke fikk nok næring. De trodde jo vi skulle være bittesmå men vi var 53-54cm lange og veide 3800-5000gram, ikke akkurat så bittesmå som de hadde sett for seg:)

Anonym poster: 7c918e8c3c9d3dfbddab3d137b7337e3

Skrevet

Begge mine har flatet ut på kurven mot slutten, mer enn normalkurven. Begge barna at vært friske, men noe dysmature. Har gått veldig bra!

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg har også "flatet" ut på slutten av svangerskapen. Ble forklart at dette er vanlig, at magen synker osv mot slutten, pga hodet kommer lenger ned i bekkenet osv. Stemmer ikke det?

Skrevet

Skjedde det samme med meg denne gangen, magen vokste ikke på 3 uker (uke 34/35-38) og deretter vokste den lite frem mot fødsel, ul viste at jenta vokste bra og nok fostervann selv om magen ikke vokste som den skulle. Fødte 1 uke over termin og jenta var 4 kg :)

Men du blir jo fulgt opp og da passer de jo godt på om noe ikke er som det skal :)

Skrevet

Jeg hadde nesten ikke mage jeg, hadde jeg jakke på kunne man nesten ikke se det om ikke man visste jeg var gravid :-) Og han var liten når han ble født, 48 cm og 3175 gram, men ikke sånn unormalt liten :-) Jordmora som tok imot han sa at de hadde trodd han skulle være mhyye mindre, fordi jeg hadde så liten mage :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...