Gå til innhold

Barnehageansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ble det fyfy å si barnehagetante? I år, i fjor, i forfjor...?

Anonym poster: 20c4761df4d7ad580d9262ce7ba83f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ble det fyfy å si barnehagetante? I år, i fjor, i forfjor...?

Anonym poster: 20c4761df4d7ad580d9262ce7ba83f85

Aldri. Jeg er pedagogisk leder og barnehagetante.

Anonym poster: c910c50473aacb89ab582c4461ea1058

Skrevet

Tror det gradvis har fadet vekk i takt med at barneparkene og kortidsbarnehagene forsvant. De godt voksne damene som jobbet i park for 30-40 år siden, de var "tante Randi", men dagens barnehager har lagt vekk disse tante-titlene og de ansatte kalles bare ved fornavn.

Jeg er utdannet førskolelærer selv og kjenner naturlig nok mange som jobber i barnehage, har enda ikke møtt på noen som blir fornærmet over å bli kalt tante av en forelder eller bestemor. Men siden vi ikke er tanten til barna er det ikke noe vi kaller oss selv, vi ber barna kalle oss ved fornavn og da blir etterhvert tante-tittelen borte. Dagens barn vil nok aldri kalle en ansatt i barnehagen tante når de blir voksne...

Anonym poster: ee8781884bab723a6b84dad79cbaab73

Skrevet

På slutten av åttitallet. Velkommen etter.

Anonym poster: 9a2bad9605b93a0a222381392af6cc97

Skrevet

Jeg holder på å utdanne meg til førskolelærer. Det er en pedagogisk utdanning som tar 3 år på universitetet å fullføre. Det å ta vare på barna både gjennom god omsorg og tilby et godt pedagogisk og lærerikt opplegg som tilferdstiller barnehageloven og rammeplanen, er ikke bare bare. Jeg har stor respekt og stolt over den profesjonen som førskolelærerutdanningen gir!

Så over til saken: Barnehagetante synes jeg er et kallenavn som nedverdiger yrket som førskolelærer/pedagogisk leder.. Rett og slett!

Skrevet

Barn kaller oss jo ikke for tante, så hvorfor skal foreldrene gjøre det. Barna kaller oss heller ikke for pedledern, de sier bare enkelt og greit navnet vårt. Hvorfor klarer ikke foreldre det?

Anonym poster: 655053ad05feddcb5fae041149bc77a9

Skrevet

Det forsvant dessverre når barnehageansatte følte en "fancy" tittel er viktigere enn en tett relasjon til barna.

Savner mine barnehagetanter, som var ufattelig koselige mennesker som alltid var der for meg. Mine barn har dessverre ikke det samme forholdet til dem =/

Anonym poster: df9948b4e2e7bad7d8315f0698b2cd1f

Skrevet

Det forsvant dessverre når barnehageansatte følte en "fancy" tittel er viktigere enn en tett relasjon til barna.

Savner mine barnehagetanter, som var ufattelig koselige mennesker som alltid var der for meg. Mine barn har dessverre ikke det samme forholdet til dem =/

Så fordi jeg ikke kalles barnehagetante så er jeg ikke koselig eller har tett relasjon med barna? Du er rimelig sneversynt hvis du tror at det er tittelen som tante som gjør at en er dyktig i forhold til barna.

Skrevet

Det har kanskje ikke noe med de ansatte å gjøre men heller med barnehagens økonomi å gjøre. Det er desverre ofte alt for mange barn pr ansatt i dagens barnehager. Som resultat av dette får de ansatte alt for liten tid sammen med hvert enkelt barn. I førskolelærerutdanningen er det stort fokus på det å "se det enkelte barn og dets behov". Men dette kan være utfordrende å få til i en barnehagehverdag som er preget av stress grunnet for få voksne. Jeg har vært i praksis i en del barnehager, og i samtlige av dem var det gjerne slik at det ikke ble satt inn vikar selv om en ansatt var syk/borte. Barnehagen hadde rett og slett ikke råd. Økonomien er så stram i mange av landets barnehager at det til slutt går utover barna, selv om de ansatte gjør så godt de kan. Det burde vært MYE mer fokus på nettopp med tanke på hvor mange barn som går i barnehagen og hvor mange timer de tilbringer der..

Skrevet

Jeg er sykepleier og syns det bare er hyggelig når eldre pasienter kaller meg for "søster". Og hva er egentlig galt med å bli kalt tante, det er da et kompliment å bli "innlemmet i familien"? Jeg er hvertfall både stolt tante for to + "jukse"tante for flere gode venninners barn.

Skrevet

Jeg holder på å utdanne meg til førskolelærer. Det er en pedagogisk utdanning som tar 3 år på universitetet å fullføre. Det å ta vare på barna både gjennom god omsorg og tilby et godt pedagogisk og lærerikt opplegg som tilferdstiller barnehageloven og rammeplanen, er ikke bare bare. Jeg har stor respekt og stolt over den profesjonen som førskolelærerutdanningen gir!

Så over til saken: Barnehagetante synes jeg er et kallenavn som nedverdiger yrket som førskolelærer/pedagogisk leder.. Rett og slett!

Universitet? Vet du ikke hva slags skole du går på eller?

Anonym poster: 0308db7f545ac2067bac3618cdfaede4

Skrevet

Jeg går ikke på noen skole, jeg går på et universitet! Og hvis du ville vite det, så er det altså Universitetet i Agder! Hva har det med saken og gjøre?

Skrevet

Jeg går ikke på noen skole, jeg går på et universitet! Og hvis du ville vite det, så er det altså Universitetet i Agder! Hva har det med saken og gjøre?

Haha, trøkka litt i salaten der eller anonym?

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Nå har jeg til gode å bli kalt tante i jobbsammenheng, men ærlig talt så hadde jeg overhodet ikke tenkt over det om det skulle skje.

Dette må være et fenomen blant de nyutdannede. På samme måte som nyutdannet politi er de strengeste og ikke evner å se gjennom fingrene på noe som helst, er nok dette det nye blant førskolelærerne. Kommer rett fra skolebenken og føler seg høyt på strå..

Om barna og foreldrene deres vil kalle meg tante så er det bare hyggelig det, men foreløpig kaller de meg det jeg heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...