Gå til innhold

Hvor mye gjør DU med barna og huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt intressert i å lese hvordan andre her lever.. Jeg er gift med en engelskmann, bor i England og lever litt mer konservetivt enn i Norge. Er ikke helt lykkelig og angrer en smule på at jeg valgte dette "livet.

Er alene med barna hver dag, gjør alt i huset, har maten klar til mannen hver dag da han ikke kan lage mat. Har ikke fritid, aldri barnevakt. Har en vasker en gang i uken som vasker gulver osv, ikke noe mer. Blir ganske ensomt å leve sånt synes jeg og ikke helt hvordan jeg forestilte meg at livet mitt skulle bli. Kanskje jeg tar feil, kanskje det er SÅNN det er å være mor:)

Anonym poster: 3be08941c5012577a14c8152f141bd8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er livet mitt også,men jeg er alenemamma da.

Blir ganske ensomt etter vært.

Anonym poster: 402fdf2e77d9d01b302cc0c07609660f

Skrevet

Kunne like godt vært alenemor jeg da.. haha..Neida ikke noe å spøke med, men det er tøft å være alenemor ja:(

HI

Skrevet

Livet blir hva du gjør det til, det er ikke for sent med endringer, men da må du virkelig VILLE det!

Mine foreldre har alltid hatt et tradisjonelt kjønnsrollemønster slik du beskriver, og jeg tror det er det eneste min mor angrer på i dag. Nå er de gamle og min mor gjør fortsatt alt i huset selv om de er pensjonister, men det er for sent å få min far på banen nå...

Jeg lever i et likestilt forhold der begge jobber og deler likt på både husarbeid og barn. Kunne ikke hatt det annerledes da jeg liker veldig godt å jobbe og blir småsprø av å gå hjemme for lenge av gangen.

Du får til det du vil! Ikke la deg ende opp som en som angrer på alt hun gjorde for andre i livet fordi hun ikke gjorde noe for seg selv.

Anonym poster: 8c8a2d008c502638a8327acd904bd890

Skrevet

Vi jobber begge to,han 100% og jeg 65%.Vi deler likt på dattra vår,mens jeg tar mesteparten av husarbeidet.dvs,han hjelper til hvis jeg trenger det(spess nå som jeg straks er høygravid).

Ellers prøver vi å få til både tid hver for oss til venner og hobbyer,mann og kone-tid og familietid iløpet av uka.ukene varierer selvfølgelig iforhold til hva vi rekker,men jeg er igrunn veldig fornøyd med hvordan vi har det(selv om jeg til tider blir lei alt husarbeidet,men det er jo fair siden han jobber fult og har 50 min til jobb og jeg bare 5 min):)

Skrevet

Jeg gjør alt med barnet, mens mannen gjør alt husarbeidet med unntak av klesvask. Dette fordi det viste seg etter vi fikk barn at han er helt ubrukelig som omsorgsperson. Blir hos han fordi det er for sent å gjøre noe med at han er barnets far, og fordi han kompenserer med husarbeidet. Tross alt bedre å være alenemor med "hushjelp" enn bare alenemor.

Anonym poster: bc9ff45c0cc01ac0bfaa2356f99383ca

Skrevet

Jeg gjør det meste av husarbeid og også barna. Men nå har jeg en mann som jobber masse og jeg mye mindre så for meg går det bra. Hadde vi begge jobbet 100 % så hadde fordelingen vært mye mer lik.

Anonym poster: 87d32b144f0bb6b2606bd89365e2bf5e

Skrevet

Da mine var små var vi begge i jobb. Jeg jobbet nattevakt, og hadde mer fri enn han, og mindre stilling, så jeg gjorde mer hjemme.

Hadde full frihet til å dra bort på ettermiddager og kveld, for da tok han seg av barna. Gjorde jo ikke det hver dag, men kunne hvis jeg ville. Det samme kunne jo han. Vi ble enige.

Opplevde å ha det fritt og greit, og også ha tid til mine interesser. Jeg hadde f.eks to hunder som jeg var aktiv innen hundesport med da ungene var små.

Skrevet

Gjør mye hjemme og mesteparten med barna :)

Anonym poster: 94857a173ef6679c157a1facde884d56

Skrevet

Deler alt noenlunde likt med både husarbeid og barn. Noe annet ville ikke vært aktuelt for meg, er ikke noe husmoremne.

Skrevet

Er arb.ledig nå. Gjør 90% av husarbeidet. Barna deler vi på, alltid gjort uansett om jeg hadde jobbet eller ikke. Men har ikke noen ting å gjøre på dagtid nå så da gjør jeg husarbeid:)

Anonym poster: e6a4e72f6fd0cba65fce07d9ddb1c505

Skrevet

Litt intressert i å lese hvordan andre her lever.. Jeg er gift med en engelskmann, bor i England og lever litt mer konservetivt enn i Norge. Er ikke helt lykkelig og angrer en smule på at jeg valgte dette "livet.

Er alene med barna hver dag, gjør alt i huset, har maten klar til mannen hver dag da han ikke kan lage mat. Har ikke fritid, aldri barnevakt. Har en vasker en gang i uken som vasker gulver osv, ikke noe mer. Blir ganske ensomt å leve sånt synes jeg og ikke helt hvordan jeg forestilte meg at livet mitt skulle bli. Kanskje jeg tar feil, kanskje det er SÅNN det er å være mor:)

Hmm..Foeler det akkurat likedan...Hvor i england bor du da? Jeg bor ogsaa nemlig i England sammen med en engelskmann:) Foeler meg veldig ensom og med alt ansvar og angrer nok for at jeg flyttet hit maa jeg aerlig innroemme..Tenker aa faa en hushjelp en gang i uka...Vi har aldri barnevakt heller..

Anonym poster: 971ed8436e7b4a94d2090798c1cda23e

Skrevet

Gubben pendler så han er skjeldent hjemme, 1-2 mnd mellom hver gang. Når han er hjemme bruker han å lage middag mens jeg tar alt annet.

Jeg går hjemme og har ingen venner her jeg bor så det er litt ensomt igrunn. Ser folk daglig på treningssenteret da, men kjenner ingen der. Men jeg jobber som frivillig på rødekors en gang i uken i noen få timer sammen med noen gamle damer. :)

Skrevet

Gjør det meste hjemme siden jeg er hjemme sykemeldt og holder på med eksamen. Lager all mat, for han kan virkelig ikke lage mat :). Får lite tid til venner, men de er jo også opptatt og jeg er ikke i superform om dagen.

Men datteren min (som ikke er hans biologisk) er vi sammen om hele veien. Jeg tar meg av alle innkjøp. Men ellers er han med på skiturer, svømmehall, lekebesøk osv. Spesielt nå som jeg ikke klarer alt lenger. Og han er helt fantastisk med datteren min.

Dette er en fordeling vi har blitt enig om, vi gjør det vi selv føler vi mestrer og som den andre er fornøyd med.

Skrevet

Jeg jobber 50%, går på skole 50% tar alt av husarbeidet, og alt med ungene.

han lager middag ca en gang pr mnd, og rydder benker en gang i uken+ at han ofte tar ut søpla (men setter ikke i ny pose..)

han jobber natt 100%.

Jeg syns ikke dette er rettferdig, og det har hendt han har vært flinkere, men vi er i en dårlig periode og da gjør han ikke en dritt.

Hadde vært lettere om han ikke var her i det hele tatt tenker jeg.

Anonym poster: 198ab45f3a60d478ae45a42a8e8c21b9

Skrevet

Gubben pendler så han er skjeldent hjemme, 1-2 mnd mellom hver gang. Når han er hjemme bruker han å lage middag mens jeg tar alt annet.

Jeg går hjemme og har ingen venner her jeg bor så det er litt ensomt igrunn. Ser folk daglig på treningssenteret da, men kjenner ingen der. Men jeg jobber som frivillig på rødekors en gang i uken i noen få timer sammen med noen gamle damer. :)

Synes du gjør en utrolig viktig jobb der, ikke mange jeg vet om som jobber som frivillige. Stå på!
Skrevet

Jeg er hjemmeværende. Gjør det meste i huset, innkjøp, matlaging, henting/levering, lekselesing osv. Barna deler vi på når mannen er hjemme i helgene. Eller egentlig tar han mest med barna så jeg får litt fri fra mitt daglige jeg også. Da deler vi på en måte på mine oppgaver.

Jeg føler meg veldig heldig og er fornøyd med livet mitt slik det er, akkurat som jeg drømte om.

Jeg kjeder meg neste aldri, og gjør jeg det så har jeg ingen problem med å finne på noe. Jeg besøker venninner 1-2 ganger i uka på kveldstid. Kjører dit jeg vil på dagtid, drar på shopping, finner på ting med de yngste barna, gjør husarbeid, tar meg en hvil med minstemann osv. Eneste jeg ikke trives med er å lage all maten, har det siste året kun følt matlaging som en plikt. Men det går kanskje over, var ikke slik før.

Skrevet

Glemte å legge til at mannen tar seg av barna fra vi har spist middag til han har lagt dem om kvelden. Nettene deler vi på, men nå er det lite støy om nettene heldigvis.

Skrevet

Jeg er student, og samboeren har fast jobb. Vi deler på husarbeidet (vasker samtidig, en kveld i uka, og deler på andre småting i huset). Vi deler også på henting/levering i barnehage, og å ta oss av barna. Trives med å ha det slik. Men hadde jeg vært hjemmeværende så hadde jeg nok gjort som deg, men hadde nok forventa litt av mannen når det gjelder småting på ettermiddagene.

Anonym poster: 98626df416541b8a7bba6eee9ce16949

Skrevet

Hmm..Foeler det akkurat likedan...Hvor i england bor du da? Jeg bor ogsaa nemlig i England sammen med en engelskmann:) Foeler meg veldig ensom og med alt ansvar og angrer nok for at jeg flyttet hit maa jeg aerlig innroemme..Tenker aa faa en hushjelp en gang i uka...Vi har aldri barnevakt heller..

Anonym poster: 971ed8436e7b4a94d2090798c1cda23e

Bare utenfor alt HI, men hvordan kan du bruke "ø,æ,å" på tastaturet????

Skrevet

Synes du gjør en utrolig viktig jobb der, ikke mange jeg vet om som jobber som frivillige. Stå på!

Enig. Røde kors og frelsearrmeen er de jeg ser opp til:))

Skrevet

Jeg gjør alt siden jeg er alenemor. Helt greit. Slipper å irritere meg over en mann som roter for mye, ikke rydder og vasker når han bør osv. Jeg vasker og rydder når det passer meg, og jeg slipper følelsen av 50tallet. Her er det jeg som fikser alt og det er en god følelse!

Anonym poster: b87e7f069f922197257ba73b27528823

Skrevet

Jeg gjør ca 50% av husarbeidet, og minst med ungen nå for tiden, da mannen er i permisjon. Vi ønsker å fordele oppgavene i hjemmet mest mulig likt, da vi begge ønsker å ta del i livet med barnet, samt at vi begge er veldig glad i jobbene våre. Jeg synes vi foreløpig klarer det bra, jeg hadde ikke trivdes med et liv der jeg hadde hovedansvaret for hus og barn.

Skrevet

Mannen jobber 90 %, jeg ca 80 %. Jeg gjør mer med barna iom at jeg er hjemme to dager i uka med dem, men husarbeidet deler vi i prinsippet likt... Mannen min er derimot mye raskere enn meg til å se ting, så i praksis gjør han mer husarbeide.

Hvis du ikke trives i rollen din så burde du prøve å gjøre endringer. Så lenge du jobber såpass mye mindre enn mannen er det naturlig at du gjør noe mer i hjemmet, men kanskje han kunne hatt et domene som han har ansvaret for. Feks oppvasken, oppvaskmaskinen og i tillegg klesvask annenhver uke?

Anonym poster: d57f77ea347f4aa1f4bdc6f1c6770399

Skrevet

Hmm surra litt med innlegg

Mannen jobber 90 %, jeg ca 80 %. Jeg gjør mer med barna iom at jeg er hjemme to dager i uka med dem, men husarbeidet deler vi i prinsippet likt... Mannen min er derimot mye raskere enn meg til å se ting, så i praksis gjør han mer husarbeide.

Hvis du ikke trives i rollen din så burde du prøve å gjøre endringer. Så lenge du jobber såpass mye mindre enn mannen er det naturlig at du gjør noe mer i hjemmet, men kanskje han kunne hatt et domene som han har ansvaret for. Feks oppvasken, oppvaskmaskinen og i tillegg klesvask annenhver uke?

Så nå at det overhodet ikke sto noe om hvor mye du jobber, så stryk den kommentaren. Mener kun at hvis en jobber mye mindre er det jo naturlig at den tar i et større tak hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...