Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Før jeg gidder å ta turen ned til nav, tenkte jeg å høre her. Jeg er virkelig helt blind, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Heldigvis har jeg god tid enda men.. jenta mi er født i begynnelsen av November. Min permisjon er ferdig 13 september. Butikken jeg jobbet i er nedlagt, så har jo krav på dagpenger fra dag 1. Jeg vil VIRKELIG ikke at jenta mi skal begynne i bhg når hun bare er 10 mnd gammel Og har jo forstått at de har blitt ganske strenge på dagpengene.. Selv om jeg kjenner minst 10 mødre som bare går hjemme og får masse penger fra nav, uten å så mye som søke på en jobb.. Så jeg vet egentlig ikke helt selv hva jeg lurer på.. Men jeg vil helst være hjemme med vesla til hun er rundt halvannet år.. Hvordan gjør man det økonomisk? Hva slags penger får man? Hvis jenta mi begynner i bhg i Januar neste år, er det slik at jeg må betale alle mnd fra August ? Eller kun fra den mnd hun starter? Dette er vanskelig Anonym poster: 046757182167ced3c7a4cf1ab82c2ad2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 Hvis du vil være hjemme til jenta er 1 1/2 år så må du ta ulønnet permisjon som alle andre som velger å være lenger hjemme. Du får kontantstøtte(5000) fra hun er 13 mnd. Ellers er det bare å legge av penger allerede nå, så dere har å ta av når dere får en inntekt mindre. Og kanskje allerede begynne å venne seg til et mindre forbruk. Det varierer fra kommune til kommune om du må betale for barnehageplass fra august. Så her må du sjekke opp hvilken praksis som føres der du bor. Anonym poster: 61190f45422ecf54cc5cefce9f04ad79
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 Kjenner ingen som går hjemme og "får masse penger" fra Nav.... De fleste barnehager vil at du skal betale for plassen du opptar, såfremst det ikke er et annet barn som kan bruke plassen og dermed også betale for den i månedene imellom. Du kan jo jobbe som dagmamma? Da tjener du penger, får vært sammen med jenta di og ikke minst hjelper du andre som har barn som er født etter 30.august Men du? Om jenta di er født i nov så har du ikke krav på barnehageplass før høsten 2014.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 Kjenner ingen som går hjemme og "får masse penger" fra Nav.... De fleste barnehager vil at du skal betale for plassen du opptar, såfremst det ikke er et annet barn som kan bruke plassen og dermed også betale for den i månedene imellom. Du kan jo jobbe som dagmamma? Da tjener du penger, får vært sammen med jenta di og ikke minst hjelper du andre som har barn som er født etter 30.august Men du? Om jenta di er født i nov så har du ikke krav på barnehageplass før høsten 2014. Har jeg ikke?? Nei der ser du hvor mye jeg vet... :S Hvordan kan jeg bli dagmamma da? Det hadde jo faktisk vært noe, har jobbet i bhg så har jo erfaring.. Men jeg leier jo i kjelleren på et hus.. Er jo 80 kvd, så ikke lite. Jeg har ikke peiling! Argh. Jeg søkte jo på plass fra 13 september.. Bare for å ha gjort det liksom. Anonym poster: 046757182167ced3c7a4cf1ab82c2ad2
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 Kan jo være du er heldig og får plass fra høsten, kommer an på kommunen du bor i og hvor mange søkere med førsterett det er Det beste er å bli godkjent dagmamma gjennom kommunen, bare ta kontakt med de Men det setter krav til bolig. Ellers må du registrere deg i brønnøysundregistrert, og betale forskuddsskatt Det viktigste er at du er snill, tålmodig, har det rent og ryddig og mye energi til å ta vare på barna på dagtid Er en svært velsignet jobb! Med 5000 i kontantstøtte når jenta di blir 13 mnd + f.eks 2 dagmammabarn har du en levbar inntekt. Men ta høyde for at dagmammabarna plutselig kan få barnehageplass og dermed sier opp på relativt kort varsel. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #6 Skrevet 27. februar 2013 Kan jo være du er heldig og får plass fra høsten, kommer an på kommunen du bor i og hvor mange søkere med førsterett det er Det beste er å bli godkjent dagmamma gjennom kommunen, bare ta kontakt med de Men det setter krav til bolig. Ellers må du registrere deg i brønnøysundregistrert, og betale forskuddsskatt Det viktigste er at du er snill, tålmodig, har det rent og ryddig og mye energi til å ta vare på barna på dagtid Er en svært velsignet jobb! Med 5000 i kontantstøtte når jenta di blir 13 mnd + f.eks 2 dagmammabarn har du en levbar inntekt. Men ta høyde for at dagmammabarna plutselig kan få barnehageplass og dermed sier opp på relativt kort varsel. Lykke til Jeg er ikke eldre enn 24, så energi har jeg masser av. Får lese litt mer rundt det. Det hørtes jo veldig flott ut for meg, som elsker barn, leking og aktivitet hele tiden. Får også høre med de jeg leier av, men tviler at det ville vært noe problem for de Takk for tipset! Ble plutselig så fornøyd og mistet litt bekymringer nå Anonym poster: 046757182167ced3c7a4cf1ab82c2ad2
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. februar 2013 #7 Skrevet 27. februar 2013 Så bra!! Jeg jobbet som dagmamma i nesten 9 mnd mens jeg hadde de to eldste hjemme sammen med meg, veldig koselig Tok 5000 per dagmammabarn, det inkluderte bleier og alt av mat, varmlunsj på fredager Håper alt vil ordne seg for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå