Gå til innhold

Mødre som kjenner tidsklemma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ikke sett sen nå, men jeg antar jeg er noenlunde enig. Skulle ønske likestillingen gikk mer på at man fikk lik anerkjennelse, enn at man nødvendigvis skal gjøre det samme. Det er mange gode intensjoner bak feks delt foreldrepermisjon, men den gir jo ingen anerkjennelse for kreftene man bruker for å ha barnet ni måneder i magen, påkjenningen det er å føde og at man faktisk kam måtte bruke de seks første månedene av permisjonen til å komme litt til hektene.

Deltidsjobbing er dessuten en lifesaver for mange småbarnsfamilier, men fokuset er hvor dumt det er å jobbe deltid. Ble litt svart hvit, har ikke ork til å forfatte noe mer nyansert :)

Skrevet

Er det noen fedre som kjenner på tidsklemma? Det har jeg faktisk aldri ført om.. På tide de også får kjenne litt på den!

Anonym poster: a276d6a473598b291c875f1b7c505676

Skrevet

Er det noen fedre som kjenner på tidsklemma? Det har jeg faktisk aldri ført om.. På tide de også får kjenne litt på den!

Anonym poster: a276d6a473598b291c875f1b7c505676

Hvorfor det? Får du det bedre om mannen din også har det vondt? For er forferdelig holdning...

Er det ikke bedre å prøve å få løst tidsklemma til mor enn å skulle få far også til å føle seg miserabel?

Ellers tror jeg at eneste løsning på tidsklemma er å innse at det er for mye for de fleste småbarnfamilier at begge jobber fullt, den beste løsningen er at en av foreldrene, samme hvem (og ja, jeg kjenner flere familier der det hadde blitt far faktisk) går ned i stillingsprosent i noen år.

For min del hadde jeg gjerne vært nesten helt hjemmeværende de første årene, skulle ønske det var mer som i gamle dager, jeg... Men funker dårlig å være hjemme når ingen andre er det, både for min del og for ungen sin del (blir jo ingen å leke med når alle andre er i barnehage 9-10 timer hver dag). Så da får det blir jobbe mindre, og jeg ØNSKER å være hjemme, så tipper det blir meg. Vil mannen absolutt være hjemme han også må vi heller diskutere det og bli enige om noe, men tipper han unner meg den gleden.

Anonym poster: 4b7b607caa01e932bab91fcbf09e4872

Skrevet

Vi har begge gått ned i stilling vi! Mindre belastende for begges jobbframtid, bedre for familien totalt. Det er vel likestilling?

Anonym poster: 05311a4b1c3cb8e91edde79ead6eaa3a

Skrevet

Jeg er hjemmeværende men føler meg faktisk flau over å si det. Noen ganger når jeg blir spurt om det og svarer så himler dem med øynene. Alle andre hjemmeværende mødre jeg har snakket med om dette føler det på samme måte som meg. Det er liksom ikke akseptert at du tar det valget lenger. Hvorfor er det sånn?

Vi skal jo alle være like, JAAAA til sosialkomunisme!

Lurer på hva barna lærer av slik tankegang!

Anonym poster: f56f088f31589ce0023e758b77934ca4

Skrevet

Mange skaper seg en tidsklemme. Man melder barna på mange aktiviteter i uke, med 2 barn på tre ulike aktiviteter(som ikke er uvanlig) så sier det seg selv at man må stresse. Og da alle disse skjer etter skole og arbeidstid,- er det fryktelig kort tid dette skal presser inn på..Legg til at man "Må slappe av litt";- og skal se et program eller tre på TV hver kveld,- så blir ettermidagene ENDA kortere,- og har man hytte i tillegg, -så skal man helst jobbe inne man-fre på man-tors for og kunne avspasere hele/deler av fredagen for og få mest mulig tid på hytta.

Legg så på at man utad OGSÅ legger press på seg selv på og være "perfekt";- og skal ha med hjemmelaget, fra bunnen av til alle møter, dugnader, arrangement man"Må" delta på gjennom barna, eller egne interesser,- så stjeles det ENDA flere timer av fritiden.

Og på grunn av at man på død og liv skal være så "perfekt" på fritidn og legger på seg ALT for mange oppgaver, så skylder man på JOBBEN sin,- og reduserer sin tid der, istedet for og jobbe med og lage en mindre stressende hverdag,- på FRITIDA..

Vi har ikke hytte, barna får maks to ettermiddager i uka på aktivitet,- møte- og dugnadsmat blir ofte 1-2-3 utgaver og vi voksne ser vel ikke på TV annet enn om det blir tid før vi legger oss (jeg ser på når jeg trener om jeg må trene inne, hjemme), huset er ikke støvfritt, med tomme skittentøyskurver eller strøkent til envher tid.

Vi jobber begge 100%, han skift så jeg er alene mange ettermiddager. VI har et eller to verv hver gjennom egne/barns aktivitet, vi treffer venner OG familie regelmessig. I perioder er det "stress";- men aldri noe "tidsklemme";- går det ikke, så går det ikke, da MÅ man si nei til noe (som f.eks at barn ikke får bli med på alt de har lyst til.....De må VELGE det de ønsekr mest!!!Huff, vi er onde)

De som stresser mest, og vurdere sykmelding eller bytte jobb etc,- SER man ofte har fyllt opp fritida unødvendig med det jeg nevnte ovenfor.:Bare TV stjeler fort 3-4 timer HVER dag..Også skylder man på at jobben stjeler tid.....

Jeg mener,- folk ler når jeg sier jeg er i seng før 2200..De fleste er oppe til 2330 eller 2400...MINST;- hva gjør dere fra den tid JEG legger meg,- til dere legger dere???Spør jeg da.....De ser på TV.....Hvor tidseffektiv er det????. Det er 1,5 til to timer man kunne brukt på mye annet. .Hadde man i det minste gjort noe fornuftig, er jo mer fornuftig og gjøre som meg,- legge seg tidlig, få nok søvn, og stå opp litt tidligere..SÅ slipper man stress på morgenene..og skaffer DAGEN flere timer...

Anonym poster: fca599a09f389616d80235f0d644922f

Skrevet

Jeg bare ler litt når jeg hører de som er to voksne i familien klager på tidsklemma. Jeg er alenemor på fulltid og har to barn og jobber fullt. De som er to voksne og kan dele på ansvaret får heller gå i seg selv og slutte å syte.

Anonym poster: 0f420274a21a64c98c074ec867a48155

Skrevet

Godt skrevet siste innlegg! Tidsklemma bestemmer folk selv de må ha! LuksusproblemNorge. Blir kvalm!

Anonym poster: 40a4d118b7eaad0fcbaa62c9d130bc07

Skrevet

Hjemmemamma selv, fy fader jeg er lei av blikk og bedrevitende stressa damer som maser om min families valg. Nei spring fra ting til ting dere og mas og kjas og vær sjalu og klag på de som slacker litt på strikken på barn og familie! Kjenner ikke til tidsklemma jeg :)

Skrevet

Nå er det ikke alltid man velger å melde barna på tre fritidsaktiviteter da..

Min 12-åring er med på en ting, fotball. Han har to vanlige treninger i uken og en keepertrening, i sesong kommer en kamp i uka i tillegg. Dvs at vår og høst er det fotball fire dager i uken.

Jeg tror faktisk mye av tidsklemma kunne blitt løst ved å bruke mer penger og ressurser på nettopp barnas fritidsaktiviteter, som de gjør i mange andre land. Der er ikke barnas fritidsinteresser finansiert av dugnadsarbeid, så trenerne må først på 8-16 jobben sin før de kan trene de unge på kveldene. Om man fikk trenere som kunne jobbe med trening av barn og unge på dagtid og få det inn i sfo-tiden ville mye av tidsklemma vært borte.

Om ungene kom hjem fra skolen/sfo mellom 16 og 16.30 og dagens trening, korøvelse, balletttime, gitartime eller hva de nå måtte ønske å drive med allerede var unnagjort ville det ikke blitt mye stress på ettermiddagene.

Vet de har forsøk på å få dette til på noen skoler og jeg håper de får det til så det kan utvikles videre. Jeg personlig hadde vært villig til å betale mer enn jeg gjør i dag i treningsavgift for barnas aktiviteter for å få det organisert på dagtid.

Anonym poster: 4369b6e3282a0fb8b701cf881ef9c981

Skrevet

Så enig! Slik det er i usa på high schools ?

Skrevet

Jeg er også enig i at de fleste fritidsaktiviteter bør legges inn i skoeltiden. Slik at alle barn er på skolen til 1630....Kanskje 1700 noen dager. Men at man hver dag her fri en time, halvannen midt på dagen, til varmmat,- også har men mulgiheter til og velge aktiviteter som fotball, håndball, kor..:De dager det ikke passer med aktivitet,- så har man mulighet til lekser,- for eksempel.

Om man heller hadde betalt det man betaler i treningskontingenter og for loddbøker og kalendere og kjeks som man må kjøpe selv, før man står alene om og viderselge det,- direkte til skoeln, for og drive disse aktiviteten, tror jeg mange hadde spart seg en del bry. SÆrlig der man bor såpass langt unna "sentrum" at barna MÅ kjøres til og fra trening samme hvor gamle de er...Og prisen hadde nok heller ikke blitt mye høyere,- gitt all den bensin man sparer på kjøring i TILLEGG...

Da hadde kveldene fra 1730 til leggetid vært helt og holdent til familie, møter, vennelek, lekser og annet.....

Nå jobber jeg selv nært hjem og skole, og begynner tidlig, og har den luksus at jeg senest er hjemme 1500(med 8timers dag), men jeg ser også at det hadde vært en fordel med lenger skoledager og "middag og aktiviteter" bakt inn i skoledagen...Slik var det også i Spania da jeg var au-pair der..ALDRI at de kjørte barna på kor, trening ol på ukedagene. Det gjorde de unna på skolen......

Anonym poster: fca599a09f389616d80235f0d644922f

Skrevet

Tidsklemma er oppskrytt.

Vi har 6 barn og ingen tidsklemme tiltross for at vi begge jobber.

Mener ikke at det skal presses inn i skoletiden.

Hva da med alle de barna som ikke vil spille fotball/korps osv.

VI har 1 på fotball og i bataljon, 1 som lærer seg japansk og å tegne manga, 2 som spiller basket, 1 som liker best å sitte og lese hele dagen og 1 som går på dansing + at alle rir hver søndag.

Tror ikke at vi foreldre må sitte på sidelinjen hele tiden, skal jo ikke ha curling unger skal ha barn som skal bli selvstendige individer. Joda vi voksne deler på oss (samt de 2 eldste) når de yngste har sine avslutninger eller spesielle ting om tingene overlapper hverandre.

Eneste er at eldstemann sin trener vet at om en kamp eller turnering er samtidig som han skal være i bataljonen så har bataljonen første rang.

Jeg ønsker ikke at skoledagen skal bli lengre enn det den allerede er, den er lang nok slik det er nå.

Det er tross alt vi voksne som har satt disse barna til verden og de er vårt ansvar.

Om man bor i distriktet så er det tross alt noe som er selvvalgt og da må en nesten ta konsekvensene av det og ikke lasse alt over på samfunnet.

En kan tross alt ikke forvente at alle skal ha tilgang på de samme fritidstilbudene til seg selv og sine barn uavhengig av hvor en velger å bosette seg.

Anonym poster: 7e5adfb620f99db863a20ef156e81c38

Skrevet

Har dere sett denne?

Gråt litt jeg...

http://tv.nrk.no/program/mdfp13002313/kvinne-2013-dagane-flyg

Jeg gråt også.

Jeg skal jobbe redusert når minste begynner i bhg. Jobbet redusert med eldste også i starten.

Jeg vil ikke ha et sånt liv, jeg skulle gjerne vært hjemmeværende. Men vi har ikke økonomi til dette.

Jeg tror vårt levesett i dag er skadelig for oss. Mange jager hele tiden videre, man lever nesten ikke- går på autopilot. Det reduserer stress å være ute i naturen, bevege seg fritt, få sol...Isteden sitter mange av oss inne i kontorbygg hele dagen, med dårlig samvittighet for barna. Før vi haster hjem for henting, middag og sengetid. Så er det helg hvor man tar igjen det husarbeidet/innkjøpene osv som man ikke rakk i uka. Kanskje får man en søndagstur sammen som familie, før ballen ruller videre.

Anonym poster: ba0414ed40b2c3e239a37f8e7e31c0c4

Skrevet

Ja det var en dokumentar til ettertanke..

Anonym poster: b24d446a1efc4cc8164c134fa4534238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...