Gå til innhold

Hva er naturlig i dagens samfunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nylig et innlegg om noen som mente det var unaturlig å vaksinere seg, å stikke sprøyter inn i muskler og fettvev for å beskytte seg mot virus.

Jeg stiller følgende spørsmål, hvor naturlig er det at vi hjelper folk som ikke klarer å få barn på egenhånd med å bli gravide, gjennom alt fra inseminasjon til IVF? Hvor naturlig er det at vi griper inn og terminerer svangerskap?

Jeg er, for selvbestemt abort. Jeg mener man skal kunne få fertilitetsbehandling, så lenge man betaler for dette SELV, altså fjerne offentlig støtte. Og jeg mener folk som ikke vaksinerer ungene sine er (med mindre det foreligger medisinsk grunnlag til å ikke vaksinere) fundamentalistiske heliosfanatiske gærninger.

Likevel, er jo ingen av disse "inngrepene" naturlige, men konsekvenser av det samfunnet vi lever i, og et resultat av teknologien vi har tilgjengelig :)

Hva mener dere?

Anonym poster: 754c96fab8a4c480dea4e77b4b496da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et fellestrekk for alle arter er at de vil sikre seg avkom og overlevelse. Det som skiller mennesker fra dyr er at vi har intelligensen til å utvikle teknologi til å hjelpe oss og sikre overlevelse og avkom. Det naturlige er for alle dyr å gå så lang de må for å sikre arten, derfor er det ikke unaturlig atferd det at menneskene benytter teknologi. Hilsen biolog :)

Anonym poster: f1f9b3fd29983f76d021a1446e785a5a

Skrevet

Helt enig!

Å ikke vaksinere ungene sine tyder på egoisme og elendig kunnskap om både historie, biologi, fysiologi og sykdomslære. I tillegg tyder det på at man har altfor god tid til å søke etter obskure artikler på nettet, og altfor liten evne til å vurdere det man leser kritisk eller sjekke kildene!

Lurer på om det finnes en eneste "vaksine-nekter" blant folk med utdannelse som gjør at de faktisk har mulighet til å ha greie på det de uttaler seg om? Dvs innenfor biologi, medisin, biokjemi o.l.? Og da regner jeg IKKE med slike kvakksalver-utdannelser som ikke er offentlig godkjente.

Anonym poster: 4b667943f14c3c0efb60a8cd9b5c3c68

Skrevet

Ingenting av dette er naturlig, men det er svært lite i vår levestil som er naturlig lenger.

Jeg synes heller ikke IVF burde være statssubsidiert, og er ambivalent til hele opplegget fordi det strider i mot alle darwinistiske prinsipper - får man ikke barn sammen er det kanskje heller ikke meningen at man skal få barn av den kombinasjonen.

Selvbestemt abort er vel ikke mer unaturlig enn en bindtarm operasjon, og begge deler synes jeg kommer i en annen kategori enn f.eks. IVF og surrogati (som jeg anser som menneskehandel og selvfølgelig fullstendig uetisk), selv om det ikke er naturlig noen av delene.

Og til det siste du nevnte, jeg synes folk som ikke vaksinerer barna sine uten at det er medisinske grunner er sleipe freeloaders, den eneste grunnen til at de kan velge å la være er fordi de lar alle andre ta støyten for dem, for så lenge majoriteten vaksinerer seg er det trygt for noen få å la være.

Anonym poster: f42f5a8f380dc6a148eb4a92afb87777

Skrevet

Helt enig!

Å ikke vaksinere ungene sine tyder på egoisme og elendig kunnskap om både historie, biologi, fysiologi og sykdomslære. I tillegg tyder det på at man har altfor god tid til å søke etter obskure artikler på nettet, og altfor liten evne til å vurdere det man leser kritisk eller sjekke kildene!

Lurer på om det finnes en eneste "vaksine-nekter" blant folk med utdannelse som gjør at de faktisk har mulighet til å ha greie på det de uttaler seg om? Dvs innenfor biologi, medisin, biokjemi o.l.? Og da regner jeg IKKE med slike kvakksalver-utdannelser som ikke er offentlig godkjente.

Enig i at det er ego, men det trenger ikke tyde på elendig kunnskap, for det ER jo faktisk helt trygt å ikke vaksinere ungen sin så lenge alle andre blir vaksinert... Jeg vet om både leger og sykepleiere som ikek vil vaksinere sine barn, de foretrekker å la andre ta den bittelille risikoen det tross alt er.

Skrevet

Merkelig det med vaksiner. "Alle" er enige, helt til det kommer til den sykdommen som tar flest liv her i norge, nemelig influensaen. Da er vi ikke solidariske, ikke er vi redd for den risikoen vi løper uten vaksiner heller.

Anonym poster: e843a46765dffc3be1b0c1441c71dc27

Skrevet

Merkelig det med vaksiner. "Alle" er enige, helt til det kommer til den sykdommen som tar flest liv her i norge, nemelig influensaen. Da er vi ikke solidariske, ikke er vi redd for den risikoen vi løper uten vaksiner heller.

Hvis du faktisk tror at influensa er like farlig som polio og gulfeber er det egentlig litt dødfødt å diskutere med deg. Jeg har forøvrig kun hatt influensa en gang i mitt liv, og det var det året jeg lot arbeidsgiver prakke på meg influensa vaksine.

Skrevet

Helt enig!

Enig i at det er ego, men det trenger ikke tyde på elendig kunnskap, for det ER jo faktisk helt trygt å ikke vaksinere ungen sin så lenge alle andre blir vaksinert... Jeg vet om både leger og sykepleiere som ikek vil vaksinere sine barn, de foretrekker å la andre ta den bittelille risikoen det tross alt er.

Nettopp! Men akkurat samme argument bruker egentlig de som ikke vaksinerer fordi de mener at vaksinene er så unaturlige og farlige også. Bare at det virker ikke som de ser det selv. Jeg synes det er en veldig merkelig tankegang, egentlig en slags argumentasjon som biter seg selv i halen. Jeg antar at de vurderer risikoen mot vaksinen og all dens påståtte bivirkninger opp mot fordelene med vaksinen. Og så ender de med at ulempene med vaksinen er større enn fordelene, og lar være å vaksinere barna sine -og det kan de ganske trygt gjøre, fordi fordelene med vaksiner er at sjansen for at barna blir smittet eller syke er ekstremt lav! Vel å merke så lenge en høy nok andel av barna blir får disse "farlige" vaksinene...

Skrevet

Hvis du faktisk tror at influensa er like farlig som polio og gulfeber er det egentlig litt dødfødt å diskutere med deg. Jeg har forøvrig kun hatt influensa en gang i mitt liv, og det var det året jeg lot arbeidsgiver prakke på meg influensa vaksine.

Slik situasjonen er i norge i dag, løper du større risiko uten influensavaksine en uten polio vaksine. Et barn som vokser opp uten vaksiner i norge løper mindre risiko en de som må ta den lille risikoen det er å vaksinere seg. Sånt er det om du liker det eller ikke. Ikke serlig solidarisk, men fakta.

Skrevet

"Naturlig" er et ganske meningsløst begrep i dagens samfunn, og jeg har aldri forstått hvorfor det skal være et argument for at noe er positivt eller negativt om det er "naturlig eller unaturlig."

Det meste du spiser av mat er industripåvirket, måten du beveger deg rundt på er for det meste "unaturlig" (verken på hest eller til fots, liksom), huset du bor i inneholder masse unaturlige materialer, ultralyden du var på i svangerskapet er fullstendig unaturlig, vaksiner er unaturlig, de fleste medisiner er unaturlige, internett er fullstendig unaturlig og så videre.

Skal man leve naturlig bør man fortrinnsvis bo i en grotte, spise egendyrket økomat og ikke forholde seg til elektrisitet. Lykke til med det for de som lyster, men jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så positivt. Sannsynligheten er vel at barnedødeligheten ville ligge på sånn 50-60% også, som den gjerne gjør i fattige utviklingsland hvor folk ikke har tilgang på alle disse unaturlige godene våre.

Anonym poster: 2f3dca16f78eb728660b4c176e8b78f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...