Gå til innhold

Velger dere bedøvelse eller ikke under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sånn i tvil om hva jeg skal takke ja eller nei tiil.

Anonym poster: 1517fa35627e8c375f55c9a7fe17e443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finner du ut når du ligger der :) du kan planlegge så mye du vil må, men når fødselen er i gang kan du fort endre mening, både den ene og den andre veien.

Skrevet

Har klart meg fint uten begge ganger(andre gang var styrtfødsel, så da var det ikke tid til noe uansett).

Blir det en fødsel nr 3 er planen å klare meg uten da også.

Man vet jo ikke hva man går til så før fødsel nr 1 var jeg åpen for smertestillende om jeg etterhvert skulle føle behov. Men det gjorde jeg altså ikke(det var også igangsatt fødsel)

Anonym poster: 218c14aab8d2be6c0dda49dcaec5cafa

Skrevet

Ikke ta en avgjørelse før du er i aktiv fødsel, da forandrer alt seg...

Og husk at jordmora er der for å hjelpe til, og om hun anbefaler noe på det sterkeste, så er det lurt å ikke være så sta, hun kan dette bedre enn deg:)

Anonym poster: 2e2567a322d48b3a3f830023a995ead5

Skrevet

Jeg skal ha. Fungerte bra sist gang og får det denne gang. Får det allerede ved innkomst, som er en fordel med risikofødsel.

Men det kan også være at ungen kommer så fort at du ikke rekker det.

Du kan fint få satt en epidural og så heller vente med å skru den på til du føler du må.

Skrevet

Jeg fødte uten bedøvelse sist og vil i utgangspunktet følge samme prosedyre som sist.

Men jeg tar det som det kommer, anbefaler jordmor f.eks epidural så gjør jeg nok det.

Må legge til at jeg hadde en relativ rask og fin førstegangsfødsel så jeg tror jeg skal klare meg uten noe medisinsk denne gangen også.

Skrevet

Det kan du ikke planlegge nå ;) Ta det som det kommer. Jeg har ikke hatt smertestillende med noen av mine 5. Der jeg fødte hadde de ikke det tilbudet, men kunne godt tenkt meg da det stod på som verst...

Anonym poster: d03f44ef1e8b7c3c9c38b9a482414bb5

Skrevet

Har gjort det en gang uten og det var ikke den letteste fødselen akkurat. Da skal jeg jammen meg klare det denne gangen også...

Skrevet

Hehe, jeg skulle til å si, tror du det hjelper å bestemme seg nå ;)

Jeg tenkte ærlig talt ikke på smertestillende under fødselen. Det gikk så fint uten at det ikke var i mine tanker engang, og tro meg - ingen jordmor foreslår epidural hvis det ikke er nødvendig. Jeg vil så langt det lar seg gjøre unngå smertestillende neste gang også, men er åpen for at ting ikke går som "planlagt" :)

Skrevet

Jeg tenkte gjennom hvilke alternativer der var, for å vite. Men jeg visste også at jeg ikke hadde noen anelse om hvordan dette ble, så jeg tok ingen avgjørelse.

Med førstemann hadde jeg bare akupunktur, men da nr to var på vei tenkte jeg at denne gangen måtte jeg ha epidural. Det rakk jeg ikke, det var vel derfor det var mye vondere også, siden det gikk så mye fortere...

Skrevet

Har født 2 ganger uten. Men mine fødsler har vært kjappe og greie. Hadde jeg lagt i timesvis med uutholdelige smerter, ja da hadde jeg takket pent ja til epidural. Barna mine ble født 2 timer og 1,5 timer etter vi kom inn på klinikken. Så gikk fort, men var jo smertefullt.

Anonym poster: 6c46b749de6c6ca67eb2046154214ce5

Skrevet

Fikk ikke velge. Måtte ha epidural fordi jeg fikk så høyt blodtrykk under fødsel. Hadde bestemt meg for å klare meg uten.

Anonym poster: 040c47450675e0a4ef671f3c38e6c419

Skrevet

Ikke. Noen trenger det sikkert, men for meg er dette en styrkeprøve som jeg vil klare for min egen del, ellers mister jeg selvrespekten.

(Da går det kun på å tåle smerte, ikke om kroppen streiker og det må bli keisersnitt f.eks.)

Anonym poster: 2259b3f22edfdeee83c6a077796bf5f5

Skrevet

Jeg hadde nesten 10 timer aktiv fødsel og jeg sa at de skulle drepe meg, hvis ikke hoppet jeg ut vinduet.. hehe. Var visst en tøff fødsel. Men jeg var også livredd for epidural så det ville jeg ikke ha. Stolt av meg selv som ikke tok smertestillende men holdt ut;P Hadde jeg turt å føde vaginalt igjen så ville jeg nok gått for epidural...

Anonym poster: 0f17c544d476c88cc4c8c84db3f8cfd0

Skrevet

tenkte først å klara meg uten, men 6 cm og trykke følelse i 1 times tid så fant eg ut at epidural kunne me prøva på :) frå den begynte å fungera gjekk da ca 3 min så var da full åpning og kunne berre pressa :) den tok ikkje vekk pressefølelsen men tok vekk smerten i ryggen, så slappa meir av :) nestegang tenker å å begynna uten og så ser me kordan da går etterkvart :)

Skrevet

Ikke planlegg for mye ;)

Har brukt lystgass på alle 3 :) Hjelper på pusten :)

En annen smart ting mannen din eller jordmor kan gjøre er å presse rumpen din oppover med f.eks albuen under rier, da flytter den seg litt oppover og det lindrer litt, men da må du stå under riene - noe som er bra for å få baby langt nedi bekkenet :D

Lykke til og ta det litt som det kommer :)

Skrevet

Vil gjerne ha noe ja. Men om fødselen går like fort som min mors så rekker vi det ikke :-)

Vet ikke helt hva jeg håper på, men jeg har ikke veldig lyst til å kjenne ALT :-)

Skrevet (endret)

Velger og velger. Det er mange som i praksis ikke har noe valg.

Jeg har ikke hatt noe når jeg har født. Prøvd med varmeputer etter jordmors ønske, men det var bare styrete og ingen effekt. Takket helst nei til det meste, ville ikke ha så mye med jordmor å gjøre før jeg har hatt pressrier. Var åpen for å ta det som det kommer, og da ble det uten.

Endret av Elsker livet
Skrevet

Fikk bedøvelsespray når jeg sydde forresten, men det teller kanskje ikke.

Skrevet

Ta det som det kommer.

Er like greit å gå til fødselen med innstillingen at dette klarer kroppen min fint på egenhånd, også ta det derfra. Om kroppen din plutselig ikke klarer det på egenhånd, bruker for lang tid, smertene blir såpass store at du ikke takler det psykisk eller noe annet dukker opp underveis tar du imot råd fra jordmor.

Jeg har født tre barn uten smertelindring, og hatt et keisersnitt med spinalbedøvelse. Jeg har alle fire gangene gått inn i fødselen med et åpent sinn og tatt det som det kommer.

Anonym poster: c2e9155986107188e75eb44203ba7ec4

Skrevet

Grunnen til at jeg spør dere, er fordi jeg hører så mye forskjellig. Veldig ofte er det negative ord mot epidural, og hvor skummelt det er. Jeg vil selvfølgelig ta alt som det kommer, og håper å ha god kjemi med jordmor som jeg kan stole på. Da skal jeg selvfølgelig høre på henne. Men tenkte dere ville komme med noen råd for og i mot forskjellig bedøvelsesmetoder.

HI

Anonym poster: 1517fa35627e8c375f55c9a7fe17e443

Skrevet

Ikke. Noen trenger det sikkert, men for meg er dette en styrkeprøve som jeg vil klare for min egen del, ellers mister jeg selvrespekten.

(Da går det kun på å tåle smerte, ikke om kroppen streiker og det må bli keisersnitt f.eks.)

Anonym poster: 2259b3f22edfdeee83c6a077796bf5f5

Du mister selvrespekten hvis du må ha smertelindring under fødsel? Spesielt.

Jeg holder muligheten åpen, og håper en evt epidural fungerer bedre enn sist, da den ikke var til særlig hjelp. Skal heldigvis føde på AHUS der de har lystgass, så det er en mulighet.

Anonym poster: 35380cb9ef0172797ac11dd71bba9976

Skrevet

Hatt epidural begge gangene. Fantastisk avlastning da begge mine fødsler har vært igangsatte. Aner ikke hvordan et "normalt" fødselsforløp ville vært.

Anonym poster: b3b2a3f2b2db6954466f12ddfb80469c

Skrevet

Ser ikke hva som skal være så negativt med epidural om en trenger det. Hør med jordmoren din og stol på hennes vurderinger. Ser de at du sliter, har uhåndterlige smerter, at du er i ferd med å miste kontrollen eller trenger hvile, så anbefaler de sikkert epidural. Og det er bare for ditt beste.

Men det er ikke sikkert det blir slik, og da kan det være at du ikke trenger epidural.

Skrevet

Dette må du ikke bestemme deg for i forkant, kommer jo helt an på hvordan det går. Se det an.

Anonym poster: 9e125667e4b7d901f3eeea8323b13bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...