Gå til innhold

Fødselsangst! Kreve keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaginal fødsel vs Keisersnitt??

Jeg hadde en ekstrem lang fødsel - endte med sugekopp - barnet var på ett annet rom i 10 lange minutter med barnepleier - hadde masse plager etter fødsel, kunne ikke gå, sitte, var utrolig hoven, hemoroider -- hadde ikke ordentlig sex før det hadde gått 8mnd, for jeg var for trang og det var skikkelig vondt for både meg og mannen... Men er keisersnitt en "enkel" løsning i dette tillfellet? Tørr virkelig ikke føde igjen. Men skjønner jo at ungen må ut på ett vis.

Jeg vet jo at etter ett KS så har man vondt, men vondere enn det jeg har vært igjennom på første fødsel.. Men vet jo også at det er best for barnet å bli født normalt...! Noen erfaringer?

Anonym poster: 108b8b8cd5f3b0dc31a869cccc9c0c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke ut som grunnlag for KS. Det du derimot kan få er samtale og tilbud om bearbeiding.

Anonym poster: a025325cf061b505bdf5c10ae38eb588

Skrevet

Sett deg ned og skriv. Hva gjorde fødselsopplevelsen din så grusom? Hva skulle du ønske at hadde blitt gjort annerledes? Hva fungerte bra og hva fungerte dårlig? Be om samtale på sykehuset.

Anonym poster: 67797e4a57f2be3f42f1296f9c1dec6c

Skrevet

Du kan ikke kreve keisersnitt, det er ikke din avgjørelse. Men snakk med jordmor om angsten din, og ta det derfra.

Anonym poster: 3b620f2366deaa7687945299c5d349b2

Skrevet

Du får det til å høres ut som du bare kan kreve KS!

Heldigvis er dette ikke mulig!

Det må medisinske grunner til for at du skal få keisersnitt.

Anonym poster: 8f975c4ecc324d0c58d638eb179d19fd

Skrevet

I utgangspunktet er ikke det grunnlag for KS. Jeg sliter med alvorlig fødselsangst da jeg holdt på å dø (bokstavelig talt) under sist fødsel, og har fått KS innvilget denne gangen. Likevel kommer jeg til p forsøke å føde vaginalt etter å ha forhørt meg om både prosedyre, senskader osv ved KS. Jeg vil jo også det beste for babyen, og det er å føde vaginalt.

Etter jeg kom frem til denne beslutningen ble jeg fortalt av en annen JM at de fleste kvinner som virkelig setter seg inn i hva KS vil si for både seg selv og babyen likevel velger vaginal fødsel.

Jeg går til samtaler for fødselsangst hver 14. Dag og JM har garantert meg at hun skal være med under fødselen. Jeg skal også ha med både min mor og stemor som er klar over min ekstreme angst, mannen skal selvfølgelig også være med, men han er ikke så sterk i slike situasjoner, så jeg trenger litt back-up. Mannen har forresten også litt fødsels angst, om man kan kalle det det, etter sist fødsel... Terskelen for at jeg likevel kan få KS under fødselsforløpet er likevel lav så sant det lar seg gjøre i fht hvor langt jeg er kommet i fødselen.

Hvilket sykehus tilhører du? Noen sykehus har lav terskel for KS, andre har høy.

Anonym poster: 68cd3305955310c3bfc75eeb11da2ee2

Skrevet

Jeg skulle føde eldste vaginalt, men det endte i hasteKS. Så han ikke før han var 5 timer gammel, og da i kuvøse for han trengte oksygen...... Og smertene for meg etterpå var jævlige. Morfinsprøyter og sterke smertestillende, og de tok ikke engang smertene den første natten..... Jeg sov ikke den natten, og hadde faktisk jordmor med meg. Det var luftsmerter pga narkosen, som visstnok traff meg ekstra hardt.

Med nr 2 planla jeg sammen med jordmor og gynekolog, i tilfelle det samme skulle skje igjen. Denne fødselen startet med vannavgang, og så fikk jeg sove ei natt på sykehus med epidural og fikk en god frokost, før gynekologen sa at nå ville hun starte opp dryppet for å få riene igang. 5 timer etterpå hadde jeg ungen på brystet, og ville ikke valgt noen annen måte å føde på :)

Nå skal det sies at planlagte KS oftest er enklere. Men å måtte vente i 10 minutter på å se ungen etter fødsel, blir en helt idiotisk grunn for meg. Forstår at der nok var mye før dette, men likevel.......

Anonym poster: 8e2c04e6611f87c1018b3a0393194d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...