Gå til innhold

Noen sykepleiere her? Ang urinkateter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal det være vondt å sette inn engangskateter i urinrøret? Slet m å få det på plass, men til slutt gikk det. Det var fryktelig vondt (svir som et hælvete), også en stund etterpå. Blødde også bittelitt. Har ikke uvi (testet i dag). Er det vanlig at det gjør kjempevondt å ta inn og ut? Og at det svir lenge etterpå?

Anonym poster: bc74351beb8e3ae0a2271187ce5df5ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fuktet kateteret?

Anonym poster: 1878acea789f0321179f4fc3cdb7f388

Skrevet

Det skal jo være et slags glidemiddel på kateteret når du fukter det...var det ingen som sa dette til deg før du satt det inn? Huff, kan tenke meg at det gjorde vondt ja..

Skrevet

Ups, glemt å fukte det....?

Anonym poster: 60c23d74c8a0de1e3b9a9fd242dfffc8

Skrevet

Au!

Jo, du må ha vann på.

Men si meg, kateteriserer du deg selv uten å ha fått skikkelig opplæring?

Anonym poster: f61b96d610e4a04db3d1b91c849233cc

Skrevet

Fikk satt inn kateter før KS var jæ... Vondt å få det satt inn og når de fjernet det.

Anonym poster: 62ab9c119456943cdbb6db18cab0c026

Skrevet

Ja, det er ferdig glidemiddel på... Har ikke fått opplæring nei, skulle prøve selv først og ringe om jeg ikke fikk det til, men herregud har fortsatt vondt nå etter mange timer... Kan det være et sår? Takk for svar, dere :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du skulle prøve selv??? Herlighet, hva er det for noe usæriøse greier?

Skrevet

Ja, jeg ville prøve selv :-S det var på et universitetssykehus, så burde jo være et seriøst sted hehe. Trodde det var vanlig jeg.. Må gjøre det mange ganger daglig over lang tid, så må jo lære det, men trodde ikke det skulle bli så vanskelig...

Skrevet

Altså ingen opplæring? Høres rart ut..

Men det høres ut som at kateteret ikke var fuktet,det er ikke de med den "posen" nedi,som man må knipe på før man åpner posen kateteret ligger i? Om det ga noen mening :P

Skrevet

Men det var fuktig... Tok av en slags kork først, de ligger i et slags rør, skjønner du hva jeg mener?

Skrevet

Høres ut som om du har vært på haukeland. Utrolig hvor mange ganger vi må lære opp folk til riking i butikken. Det skal IKKE gjøre vondt. Kanskje du har fått feil tykkelse.

Hilsen bandagist.

Anonym poster: 46d9a4feab3ebd2d4258803e1a18ff7e

Skrevet

Ullevål ;-) får nå ta kontakt igjen i morgen. Kan ikke se hvordan jeg skal klare denne typen smerte hver dag, flere ganger daglig ... Fysj og huff og off :-P

Skrevet

Du kan faktisk ikke vente til i morgen, for urinen må ut. Ellers kan det bli farlig for deg. Urin blir produsert hele tiden, og blæren har sin begrensning.

Å vente til i morgen kan gi deg store problemer. Å tisse er ikke noe man bare velger å gjøre når man vil, men når man må. Og det samme gjelder ved bruk av kateter.

Det skal ikke være vondt, bare litt ubehagelig, å sette inn kateter. Og det at du har hatt spor av blod, sier meg at du kanskje nå er hoven i urinrøret i tillegg, noe som virkelig vil vanskeliggjøre neste engangskateter. Kontakt sykehuset nå, er du snill.

Anonym poster: f6bad26e794a1ca945562227e21c69ce

Skrevet

Er det sånne små engangs som ser ut som en penn før du tar dem i bruk? De skal være ferdig fuktet.

Men du skulle hatt ordentlig opplæring.

Anonym poster: 62ab9c119456943cdbb6db18cab0c026

Skrevet

Ja, det er sånne små engangs som ligner på penner ;-) Jeg har klart meg med dette problemet et halvt år alt, så jeg får tisset, er bare det at jeg må gå ofte og det kommer ikke mye. Det er en del resturin der, men har som sagt hatt dette problemet en stund...

Skrevet

Kan tenke meg at du har hatt feil vinkel... Må sette det 'rett opp' er ikke som om du setter en vagetorie feks, for skjeden er elastisk. Det er ikke utinrøret. Antakelig har du fått en rift som svir :(

Skrevet

Kan tenke meg at du har hatt feil vinkel... Må sette det 'rett opp' er ikke som om du setter en vagetorie feks, for skjeden er elastisk. Det er ikke utinrøret. Antakelig har du fått en rift som svir :(

Ja, det kan du ha veldig rett i, for jeg har jo virkelig ikke peiling og holdt på i godt og vel en time... Haha, alt jeg klarer :-P tusen takk for omsorgen, damer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...