Gå til innhold

Dere som har hatt alvorlig svangerskapskløe / ICP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål til dere som har hatt alvorlig svangerskapskløe / ICP / Intrahepatisk kolestase:

Hadde du flere symptomer enn kløe? Som gulsot, kvalme, smerter eller lignende?

Ble fødselen satt i gang tidlig? I så fall, hvor lang tid hadde det gått fra kløen startet til det ble så alvorlig?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en som fikk det tidlig (før uke 20). Hun fikk tett oppfølging hele svangerskapet. Ble satt i gang 3 uker før termin. Gikk fint!

Anonym poster: 09db02f1083671b9cfa7c01f3b0858e0

Skrevet

jeg venter på svar på leverprøvene... :)

lurer på om det er store sjanser på at jeg har det når jeg ikke er gul :P

Skrevet

Jeg hadde det i første svangerskap og var ikke gul ;) Bare klødde enormt mye. Begynte rundt uke 28 og ble fulgt opp på sykehuset da prøvene viste forhøyede leververdier + gallesyrer.Ble medisinert og fødsel satt i gang to uker før termin.

Anonym poster: 4bc5092519358978fc95f8ffd2264753

Skrevet

Jeg hadde det i første svangerskap og var ikke gul ;) Bare klødde enormt mye. Begynte rundt uke 28 og ble fulgt opp på sykehuset da prøvene viste forhøyede leververdier + gallesyrer.Ble medisinert og fødsel satt i gang to uker før termin.

var du innlagt da eller?

Skrevet

Nei, var ikke innlagt. Måtte bare på sykehuset ca 1 gang i uka for UL og div kontroller. De foreslo at jeg skulle legges inn et par ganger, men det var mer for min skyld (de ville dope meg ned så jeg skulle få sove litt:/) Ble lagt inn først når fødselen skulle settes i gang.

Skrevet

Jeg slapp akkurat medisiner, prøvene holdt seg rett under nivået for medisinering.

Sykehuset tok over all oppfølging av svangerskapet og jeg tok alle kontroller på fødselspoliklinikken der, tok blodprøver først annenhver uke og mot slutten hver uke for å holde øye med leververdiene.

Det gikk helt fint, ble satt igang 17 dager før termin. Det verste var søvnmangelen, er jo klin umulig å sove med den kløen. Klødde på hele kroppen, men det verste var inni hendene og under føttene, det kriblet og klødde og det hjalp ikke å klø engang, ble helt desperat...

Anonym poster: d767ce71eed031cf67b1b33d7da32ef8

• 3 måneder senere...
Skrevet

Ser det er en gammel post, men poster min erfaring da det ikke er så lett å finne så mye om ICP.

I 2 trimester, uke 15-16 begynte kløen. Ikke før i uke 30 ble det påvist ICP etter fostervannslekasje, og lite aktivitet fra babyen. Måtte på sykehuset annenhver dag for blodprøver og ultralyd. 

Ursofalk hjalp ikke med å holde verdiene nede og babyen ble født prematurt 35 uker gammel uten igangsettelse.

Jeg hadde ikke gulsott, men babyen fikk det etter fødsel. Så bortsett fra helt sinnsyk kløe så var det lite andre symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...