Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Dere som har lege/leger i nær familie, hvordan gjør dere det. Jeg tenker da på når familiemedlemmer blir syk, henvender de seg til legen i familien? Er det en selvfølge at de skal bruke legen i familien eller bruker dere andre leger? Jeg har en stor diskusjon med min mann. Hans mor og søstre er leger og min mann mener utelukkende at vi skal bruke moren hans som lege når noe er galt med barna. Moren er gammel, jobber ikke som fastlege, men som "huslege" og er gammel. Jeg tviler ikke på at hun har vært dyktig en gang, men jeg syns hun er ut datert og litt for mye synsing. Hun er anti mot alt som har tilsetningsstoffer, alt som ikke er økologisk, gud forby om du skulle spise kjøtt, drikke noe med sukker, enda verre om det er kunstig søtningsstoff and the list goes on!!! Jeg har sagt at jeg ønsker at familie skal være familie og ikke leger for oss. For meg blir det veldig rart, kanskje bare jeg som er rar. Spent på å høre hva dere andre gjør som har leger nær familie. Anonym poster: 8ec158e1a566a909be808e9b4c39a6a0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Vi har egne leger utenfor familen både til oss og barna, men spør gjerne slektninger til råds eller som en "second opinion". Er enig med deg, blir litt sammenblandning av roller og kanskje rart for barna etter hvert. Anonym poster: e862ae839da74835bb1aee7fe9479dbe
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 Jeg vil det beste for barna mine, uavhengig av om legen er i familie eller ikke. Hadde moren hans vært en lege du mente var bra i dag, kunne jeg nok valgt henne, men sånn du beskriver henne, ville jeg definitivt valgt en annen:-) Håper mannen din og skjønner det etter hvert. For hva om lege/mor mot formodning skulle gjøre en feil vurdering og noe skjedde....
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Farfar var barnelege og overlege på sykehus, men vi brukte aldri ham som lege. Han var far, farfar og familie for oss
Anne:-D Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Svigerbror er lege. Tror han er dyktig, men ville ikke brukt han likevel syns det er sammenblanding av roller.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Helt klart sært å bruke leger i familie synes jeg. Tror ikke det er vanlig i det hele tatt, og jeg har mange leger i min familie. Ingen av de har vært lege hverken for meg eller for noen av barna. Men å spørre dem om råd/tips derimot. Det blir de flittig brukt til stakkars. Da står en enda bedre rustet til å møte helsevesenet når det gjelder. Vite hva som burde sjekkes / hvilke prøver som burde tas. Anonym poster: 944470cd27c4d6679901a781ac10c9cb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Bruker selvfølgelig lege utenfor familien som fastlege til oss voksne og til barna. Familie får være familie, men spør de gjerne til råds dersom vi lurer på noe. Har moren legelisensen i behold da? Hvis ikke kan hun jo hverken skrive ut resepter eller henvisninger Anonym poster: 1dd30fec2eb4c7e9e4656825a69494d1
Elsker livet Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Vi har andre fastleger, men bruker han når det er akutt.
BikkjeBisk Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Nå har jeg ikke noen leger, men en av mine foreldre er Helsesøster. Ringer han ofte hvis det er noe jeg lurer på ang snuppa, men kanskje ikke det blir helt det samme?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Mannen min er lege, så det er svært sjeldent at vi bruker fastlegen med mindre det er nødvendig med prøvetaking eller det er noe langt utenfor mannens kompetanseområde. Resten av familien er også leger, så de klarer seg selv. Men så utrolig lei man blir av venner som "misbruker" hans tid ved å ringe til alle døgnets tider med spørsmål om alt mulig! Det er gjerne de samme som klager høylytt når de må sitte på jobb et par timer ekstra, og som ikke skjønner at det er min manns (og min) fritid de bruker til disse henvendelsene. Nærmeste familie er selvsagt annerledes, men vil ellers oppfordre dere til å tenke dere om før dere kontakter legevenner for hjelp altfor ofte. (hjertesukk det der, visst!) Anonym poster: 2737ae38c482a863c5021cfa4fda18cd
Elsker livet Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 Nå har jeg ikke noen leger, men en av mine foreldre er Helsesøster. Ringer han ofte hvis det er noe jeg lurer på ang snuppa, men kanskje ikke det blir helt det samme? Ikke helt det samme kanskje. Men mannen kunne aldri tenke seg å ha hele slekta på pasientlistene. Er greit å ha litt avstand til pasientene sine privat. Men unngår jo ikke å komme med råd eller enkle vurderinger. Blir mer som jeg som gjerne kan fjerne sting på venner eller familien om de spør meg om det. Men blir lit feil om broren går til min mann og ber om sykemelding fordi han føler seg sliten e.l. Eller at han skal sjekke om han kjønnssykdommer.
Miamimom Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 Vi har en spesialist i nær familie som vi rådfører oss med ved behov, ellers har vi andre leger. Har også venneleger uten å bruke disse. Unntaket er tannlegen, for han er en felles venn og jeg og mannen går begge til han :-)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #13 Skrevet 26. februar 2013 Joda, moren har legelisensen i orden, så hun kan skrive ut resepter og alt det der. Men det er heller tvilsomt at hun hadde skrevet ut en resept. Hun har gått fra å være lege på sykehus til å bli huslege og mener at urter kurerer det meste. Hvis ikke tyr hun til andre naturlige behandlingsmetoder som akupunktur etc. For skolemedisiner er ikke bra, den er fy! HI Anonym poster: 8ec158e1a566a909be808e9b4c39a6a0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #14 Skrevet 26. februar 2013 Og har ingen problem med å spørre om råd, men jeg og moren hans er på litt forskjellige planeter i forhold til medisiner, behandling etc. HI Anonym poster: 8ec158e1a566a909be808e9b4c39a6a0
Rediken Skrevet 26. februar 2013 #15 Skrevet 26. februar 2013 Bruker ikke legen i til familien til vanlig, men ringer gjerne inn i mellom for råd når jeg er usikker på noe.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #16 Skrevet 26. februar 2013 Dere som har lege/leger i nær familie, hvordan gjør dere det. Jeg tenker da på når familiemedlemmer blir syk, henvender de seg til legen i familien? Er det en selvfølge at de skal bruke legen i familien eller bruker dere andre leger? Jeg har en stor diskusjon med min mann. Hans mor og søstre er leger og min mann mener utelukkende at vi skal bruke moren hans som lege når noe er galt med barna. Moren er gammel, jobber ikke som fastlege, men som "huslege" og er gammel. Jeg tviler ikke på at hun har vært dyktig en gang, men jeg syns hun er ut datert og litt for mye synsing. Hun er anti mot alt som har tilsetningsstoffer, alt som ikke er økologisk, gud forby om du skulle spise kjøtt, drikke noe med sukker, enda verre om det er kunstig søtningsstoff and the list goes on!!! Jeg har sagt at jeg ønsker at familie skal være familie og ikke leger for oss. For meg blir det veldig rart, kanskje bare jeg som er rar. Spent på å høre hva dere andre gjør som har leger nær familie. Anonym poster: 8ec158e1a566a909be808e9b4c39a6a0 Du er klar over at Norge er et lite land?;-) Kan dere ikke heller la barna ha en av søstreecsom leger da? De er jo fullstendig oppegående. Noe jeg egentlig mener din svigermor også er!! Anonym poster: 45e362c6182e1d557fffb436f151a734
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #17 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er lege, og ønsker ikke at familien skal bruke meg om det ikke er svært akutt. Men blir til stadighet spurt om råd, resepter, osv. Ubehagelig. Anonym poster: 98fe9a3415e78c457f07b6aaf9722d06
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #18 Skrevet 26. februar 2013 Dere som har lege/leger i nær familie, hvordan gjør dere det. Jeg tenker da på når familiemedlemmer blir syk, henvender de seg til legen i familien? Er det en selvfølge at de skal bruke legen i familien eller bruker dere andre leger? Jeg har en stor diskusjon med min mann. Hans mor og søstre er leger og min mann mener utelukkende at vi skal bruke moren hans som lege når noe er galt med barna. Moren er gammel, jobber ikke som fastlege, men som "huslege" og er gammel. Jeg tviler ikke på at hun har vært dyktig en gang, men jeg syns hun er ut datert og litt for mye synsing. Hun er anti mot alt som har tilsetningsstoffer, alt som ikke er økologisk, gud forby om du skulle spise kjøtt, drikke noe med sukker, enda verre om det er kunstig søtningsstoff and the list goes on!!! Jeg har sagt at jeg ønsker at familie skal være familie og ikke leger for oss. For meg blir det veldig rart, kanskje bare jeg som er rar. Spent på å høre hva dere andre gjør som har leger nær familie. Anonym poster: 8ec158e1a566a909be808e9b4c39a6a0 Du er klar over at Norge er et lite land?;-) Kan dere ikke heller la barna ha en av søstreecsom leger da? De er jo fullstendig oppegående. Noe jeg egentlig mener din svigermor også er!! Anonym poster: 45e362c6182e1d557fffb436f151a734 Søstrene kunne sikkert vært det, men jeg vil ikke ha nær familie som lege for våre barn og meg selv for den del, som det er snakk om. Mannen min vil ikke ha søstrene sine, så ikke et alternativ. Har aldri sagt at svigermor ikke er oppegående, hun er super på mange områder. Men jeg syns det er litt spesielt en del av det hun holder på med. På sine eldre dager har hun blitt helt motstander av medisiner. All homeopat medisin, urter av alle typer, akupunktur, og andre ting er det eneste som gjelder. Da syns jeg det er sært! Anonym poster: 8ec158e1a566a909be808e9b4c39a6a0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #19 Skrevet 26. februar 2013 Du lurer jo egentlig ikke på om noen ville brukt nær familie som lege. Du lurer på om noen ville brukt en gammel, veldig sær lege som man opplever som faglig inadekvat. Svaret er nok for de fleste: Selvfølgelig ikke. Anonym poster: 37c6ea7f380f983fad5b7f6f2815834e
LilleBamBam+EnTil Skrevet 26. februar 2013 #20 Skrevet 26. februar 2013 Jeg bruker ofte min far til barnet. Dette fordi han driver egen praksis og helsestasjonen. Så jeg vet at han er dyktig, jeg kan spørre ham når som helst og ang hva som helst. Veldig fint nå som jeg er gravid også. Men han sykemelder meg ikke og er det noe han er usikker på så henviser han barnet videwre
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #21 Skrevet 26. februar 2013 Jeg bruker ofte min far til barnet. Dette fordi han driver egen praksis og helsestasjonen. Så jeg vet at han er dyktig, jeg kan spørre ham når som helst og ang hva som helst. Veldig fint nå som jeg er gravid også. Men han sykemelder meg ikke og er det noe han er usikker på så henviser han barnet videwre Din far vil ikke kunne være objektiv. Og tenk for en byrde det vil være for han om han overser noe hos sine nærmeste. Ofte vil han nok også henvise sine nærmeste når han ikke ville ha henvist "mannen i gaten" med lignede problemstilling. Og det er faktisk misbruk av helsevesenet. Anonym poster: 98fe9a3415e78c457f07b6aaf9722d06
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #22 Skrevet 26. februar 2013 Her er tanten til samboer lege, mens resten av slekta er sykepleiere (tanter, kusiner, søster osv) og her holder vi alt av helse fra dem. Tanten vil vi ikke bry med sånt, da hun jobber ekstremt mye, og de få gangene vi møtes så har hun fri. Søstrene og resten er bedrevitere uten peiling så da syns v dt er best å spørre noen som er mer nøytrale. Anonym poster: f2e6670886c9dcbc1d4b1e1d05d3abb3
LilleBamBam+EnTil Skrevet 26. februar 2013 #23 Skrevet 26. februar 2013 Jeg bruker ofte min far til barnet. Dette fordi han driver egen praksis og helsestasjonen. Så jeg vet at han er dyktig, jeg kan spørre ham når som helst og ang hva som helst. Veldig fint nå som jeg er gravid også. Men han sykemelder meg ikke og er det noe han er usikker på så henviser han barnet videwre Din far vil ikke kunne være objektiv. Og tenk for en byrde det vil være for han om han overser noe hos sine nærmeste. Ofte vil han nok også henvise sine nærmeste når han ikke ville ha henvist "mannen i gaten" med lignede problemstilling. Og det er faktisk misbruk av helsevesenet. Anonym poster: 98fe9a3415e78c457f07b6aaf9722d06 Det synes jeg var drøyt av deg å si. Ingen lege er uansett objektiv, de gjør subjektive vurderinger hele veien foruten objektive mål. Og her sier du faktisk at han ikke er istand til å vurdere profesjonelt. Ganske så frekt,. Han vil selv delta i sitt barnebarns helse og jeg sparer helsevesenet for mange penger. Unødige legevaktbesøk og samtaler til føden. Så tenk deg om før du kritiserer noen for noe du ikke har kunnskap om.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #24 Skrevet 26. februar 2013 Jeg bruker ofte min far til barnet. Dette fordi han driver egen praksis og helsestasjonen. Så jeg vet at han er dyktig, jeg kan spørre ham når som helst og ang hva som helst. Veldig fint nå som jeg er gravid også. Men han sykemelder meg ikke og er det noe han er usikker på så henviser han barnet videwre Din far vil ikke kunne være objektiv. Og tenk for en byrde det vil være for han om han overser noe hos sine nærmeste. Ofte vil han nok også henvise sine nærmeste når han ikke ville ha henvist "mannen i gaten" med lignede problemstilling. Og det er faktisk misbruk av helsevesenet. Anonym poster: 98fe9a3415e78c457f07b6aaf9722d06 Det synes jeg var drøyt av deg å si. Ingen lege er uansett objektiv, de gjør subjektive vurderinger hele veien foruten objektive mål. Og her sier du faktisk at han ikke er istand til å vurdere profesjonelt. Ganske så frekt,. Han vil selv delta i sitt barnebarns helse og jeg sparer helsevesenet for mange penger. Unødige legevaktbesøk og samtaler til føden. Så tenk deg om før du kritiserer noen for noe du ikke har kunnskap om. Det er slettes ikke frekt å si, men en vedtatt sannhet. I andre vestlige land kan en faktisk miste lisensen for å behandle nær famile. Hvorfor Norge har en så slepphendt holding til dette fremstår som en gåte. Og det er ingen tvil om at det gjøres mange unødvendige henvisninger, utredninger ol når det er en familiær tilknytning til involvert lege. Anonym poster: 98fe9a3415e78c457f07b6aaf9722d06
Cybele Skrevet 26. februar 2013 #25 Skrevet 26. februar 2013 Så heldig du er som har en svigermor som bryr seg om sunn kost og ernæring! Her hater jeg søndagsmiddagene hos svigers. De har planlagt i over en uke, er to stk, men serverer utelukkende ferdigmat. Noe jeg syns er synd og uheldig for små barn som skal vokse seg store og sterke Ellers har jeg mange nære venner som er leger. Spør enkelte av disse om jeg lurer på noe akutt (min sønn har mye astma og lungeproblemer, kan plutselig få veldig rask pust etc), jeg har spurt de ettertrykkelig mange ganger om de syns det er ekkelt etc. Vil ikke spørre om resepter osv. Respekterer deres fritid og har selvsagt egen lege til meg og min sønn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå