Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Trenger hjelp til å forstå dette litt bedre! Dere som har hatt betalingsanmerkninger og inkassosaker, har dere fått etableringslån? Hvor mye kan man få? Og hvordan kan man søke? Hvem er det som har det med etableringslån? Ettersom ingen av foreldrene til hverken meg eller samboer har vist noe interesser for å hjelpe oss med å få tak i egenkapital til bolig, så må vi gjøre noe. Har prøvd å lest litt på nettet, men syns ikke jeg blir noe klokere.. Noen snille mennesker som vil hjelpe meg? Anonym poster: e099f5a1412d66fecf3a912e81ebb415
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Hvis du googler startlån (eller etableringslån) og betalingsanmerkninger får du mye informasjon, synes det er rart at du ikke finner noe. Denne typen lån er vel noe man får av kommunen, så du må sjekke kommunen din sine hjemmesider. Her er f.eks Trondheim sine sider: http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117707767 Anonym poster: 898b3ba8978f019633cc20eb7503bc73
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 http://regelverk.husbanken.no/regelvrk/hb-nr.nsf/40A709D72AD159FBC1257AE7003FA11D/$FILE/7c17.pdf Anonym poster: 898b3ba8978f019633cc20eb7503bc73
Denunge Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Takk for hjelpen! Når jeg søkte på det så kom det jo opp så mye rart, og ikke alt er å forstå (er jo skrevet av folk som tror alle er supersmarte genier...). Skal prøve å sette meg mer inn i det og se om vi får søkt om etableringslån. Er jo ikke holdbart å leie når leieforholdene er for jævlige!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Ta kontakt med kommunen dere bor i, de har folk som jobber med etableringslån. Det normale er at man låner 80% i vanlig bank og de siste 20% gjennom kommunen. Tror det blir vanskelig å få før dere har betalt ned inkassogjelden Anonym poster: d06204b9fe4c441de1297578a7af2c1a Anonym poster: d06204b9fe4c441de1297578a7af2c1a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Dere får ikke lån med ubetalte inkassosaker. Og om dere hadde fått startlån tilsvarende egenkapitalen så hadde dere ikke fått resten av pengene i lån til boligkjøpet i en vanlig bank så lenge dere skylder inkasso. Men om dere betaler det dere skylder vil betalingsanmerkningene forsvinne. Har lest tidligere at husvertn deres ikke er hyggelig, dere kan jo prøve å finne et annet sted å bo. Og skrive at foreldrene deres ikke er interessert i å hjelpe dere blir bare dumt. Det er da ikke foreldrenes ansvar å skaffe barna egenkapital, det kan dere spare til selv. Anonym poster: 26af765026f90105edf4659c0d23a3c3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Har dere snakket med banken, de er ganske strenge på dette med inkassosaker og får dere ikke boliglån i banken får dere ikke kjøpt hus selv om dere skulle få topplånet i kommunen. Et startlån kan ikke brukes til å betale en bolig i sin helhet, startlånet skal bare hjelpe "vanskeligstilte" med de siste 20% i topplån som banken krever i egenkapital. Anonym poster: 7fb56cb2301b5dc76e1f4fc6d6dd8a36
Denunge Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Inkassoen er betalt, men vi fikk høre at ettersom det hatt vært en inkassosak på ham, så ble han satt i karantene i ett års tid. Får ringe bort til kommunen evt møte opp der i morgen og høre litt. Er jo ikke holdbart å bo her, sånn som det har blitt (Som du #6 nevnte, huseierne er ikke hyggelige, og vi fikk nylig ett veldig pent brev om at vi ikke kan ha besøk begrunn av at det bråker for mye hos dem. Søsteren min lå over en natt.). Så hvordan det blir etter at lillegutt kommer til, det vet jeg ikke. Foreldrene til min samboer sparer på en BSU konto til hans lillebror, som lillebroren skal få når han blir 18 år for å få kjøpt seg noe, samtidig fikk begge storesøstrene hans hjelp til å finansiere et hjem (den eldste fikk nærmere 70.000 for å pusse opp leiligheten sånn at den ble mer barnevennlig for det kommende barnet hun får, som er etter oss). Foreldrene mine prioriterer mine andre søsken. Lillesøster får penger for å gå på skole i utlandet av mamma og pappa + de to minste har vær sin BSU konto som min far sparer til dem (de to minste er halvsøsken) og min storebror får dekt strøm og andre avgifter av foreldrene mine. Så ja jeg syns det er dårlig gjort at foreldrene våre ikke stiller opp for oss, når de stiller opp for alle andre barna. Jeg har ikke fått noe dekt av mine foreldre noen gang, og har nå spurt om hjelp for å gi sønnen min en trygg plass å vokse opp på, men fikk avslag. Men skal snakke med de og sette opp en plan på hvordan vi skal få det til. Evt må vi finne oss noe enda enda mindre plass å bo, og begynne å spare oss opp til egenkapital..
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Betalinganmerkninger skal fjernes med en gang kravet er betalt. Hvis det ikke er skjedd kan du klage til inkassoselskapet kravet lå hos og be de slette anmerkningen Anonym poster: d06204b9fe4c441de1297578a7af2c1a
Denunge Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Hmmm.. Så om vi har betalt inkassoen (som er snart 8 mnd siden), så skal ikke betalingsanmerkningen være der lengre? Dette skal jeg sjekke opp i banken! For vi fikk høre at vi fikk karantene, så vi fikk ikke ta noen lån eller noe før ett år etter. Blir så forvirra av alt dette her!
klg,2 boys now:) Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 Det er ikke noe som heter karantene lenger.når alt er betalt er den saken ferdig.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 Når gjelden er betalt skal anmerkningen slettes med en gang. Ring til inkasso selskapet og si ifra. Jeg skjønner at det er bittert når søsken får og ikke du. Vet hvordan det er å bli forskjellsbehandlet sånn. Min søster får titusner etter titusner av mine foreldre. Men jeg skal vel ikke klage, de har stillt som kausjonister på mitt lån. Så selv om jeg ikke får penger fikk jeg den hjelpen jeg trengte. Anonym poster: 26af765026f90105edf4659c0d23a3c3
Denunge Skrevet 26. februar 2013 #13 Skrevet 26. februar 2013 Blir å ringe rundt og forhøre meg og se hva jeg finner ut. Syns det er rart når bank og inkassofirma sier at det er karantene, når det ikke skal være det. Kjenner jeg blir sliten av alt dette. I morgen så blir det å sette seg ned i beste sekritær-stilling og ringe rundt og forhøre meg og kjefte litt på banken. Aldri vært så sint, irritert og lei før!
Denunge Skrevet 26. februar 2013 #14 Skrevet 26. februar 2013 Da har vi snakket med banken, og fikk til svar at vi måtte ringe noen andre ang dette i morgen for han som vi snakket med ikke hadde kompetanse nok til å svare på spørsmålet. Begynner å lure på om det er verd å sette seg ned med dette styret nå. Åååååååh! Jeg blir så irritert! Hvorfor kunne ikke bare banken gitt oss riktig informasjon istedetfor å lage dette rotet? Kommer seriøst til å kaldkvele en eller annen person fra banken om vi ikke får klarhet i dette.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #15 Skrevet 26. februar 2013 Tror det er noe muffins her. Når en inkasso sak er betalt slettes betalingsanmerkning med en gang. Er den ikke slettet er ikke alt betalt. Karantene finnes ikke så det er bare tull. Men er det kanskje en inkasso sak i banken deres kan det jo være de ikke vil ha dere til kunder. Og hvis du gir opp så lett vil jeg ikke anbefale deg å gå videre ned låneprosess med både vanlig lån og startlån for det er en lang prosess. Anonym poster: cb58f6bffc66d4bb793c773726267c19
Denunge Skrevet 26. februar 2013 #16 Skrevet 26. februar 2013 Akkurat nå er jeg sliten og lei. Er gravid i 7 mnd og kjenner at det er tøft når banken lyver oss opp i ansiktet. Er ikke morsomt å være ung å få feil informasjon. Men skal sjekke opp andre banker og se om vi bytter. Kan være hormonene som går amok, jeg vet ikke jeg, men jeg føler ikke meg respektert når banken behandler oss sånn som dette.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #17 Skrevet 26. februar 2013 Jeg ville søkt i en annen bank hvis jeg var dere. Bedre å starte på blanke ark. Jeg ville heller ikke nevnt at dere tidligere har hatt inkasso, men søkt på ordinær måte. Du kan ringe inkassoselskapet først og få sjekket at betalingsanmerkningen er borte Anonym poster: d06204b9fe4c441de1297578a7af2c1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå