Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Først og fremst må jeg si at jeg ikke betviler diagnosen dysleksi. Så dersom noen med dysleksi leser dette, er det ikke rettet mot dere. Men jeg har inntrykk av at en del mennesker skylder på dysleksi. Når det egentlig er mangel på skrivekunnskaper. Og dårlig leseteknikk som er problemet. Anonym poster: e462dd6e4c37fc1689bcb22f9bc194b3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Absolutt! Man kan ta diverse forum som eksempel.. Hva er forskjellen på dette forumet og kvinneguiden? Overraskende lite skrivefeil på kvinneguiden iallefall.. Anonym poster: 939a473cfc2690ca58580ca44834a1b7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 Jeg tror ikke det er så mange flere dyslektikkere nå enn for 50 år siden, men noen fler får nok diagnosen tidligere. Det mest vesentlige tror jeg likevell er at samfunnet har blitt mer skriftlig slik at lese og skriveproblemene synes bedre nå enn tidligere. Anonym poster: f6dfd97682cd6e4ef44c6c329fc02e78
Modesty Blaise. Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er helt enig, og jeg fatter ikke at man ikke tar seg sammen når det kommer til å skrive riktig. Slurvefeil er en ting, men gjentatte feil blir bare tåpelig. Må innrømme at jeg ikke klarer å ta personer som ikke klarer å skrive korrekt på alvor. Det er da ikke så fordømt vanskelig å lære seg å skrive. Og nei, da mener jeg ikke de som har dysleksi, med de som faktisk skryter på seg at de har det. Og de er det mange av her inne. Må innrømme at jeg også blir litt skremt da dette er mammaer eller kommende mammaer, hva i alle dager lærer dere videre til barna deres, at det er greit at man skriver nesten riktig, og at språk er oppskrytt?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Ikke noen nye folkesykdom, men før så var dysleksi en form for latskap ifølge lærere, leger osv. Nå blir det tatt tak i. Min mann er 34 år. Som 13 åring sluttet han på skolen pga han ble kalt lat, unnasluntrer og en bortskjemt drittunge. Alt dette pga dysleksien. Han sliter ennå den dag idag. Jeg har ikke dysleksi, men sliter med å skrive riktig store deler av tiden. Ikke latskap, men ser ikke hva som skrives feil eller riktig. Anonym poster: 23b0d87f8e1ae8671ef30c1d9c7d6564
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er helt enig, og jeg fatter ikke at man ikke tar seg sammen når det kommer til å skrive riktig. Slurvefeil er en ting, men gjentatte feil blir bare tåpelig. Må innrømme at jeg ikke klarer å ta personer som ikke klarer å skrive korrekt på alvor. Det er da ikke så fordømt vanskelig å lære seg å skrive. Og nei, da mener jeg ikke de som har dysleksi, med de som faktisk skryter på seg at de har det. Og de er det mange av her inne. Må innrømme at jeg også blir litt skremt da dette er mammaer eller kommende mammaer, hva i alle dager lærer dere videre til barna deres, at det er greit at man skriver nesten riktig, og at språk er oppskrytt? Men hvordan kan du avgjøre om jeg er dyslektikker eller ikke fra der du sitter? Det er ganske vanlig. Så vidt jeg vet er det noe som rammer ca 5% av befolkningen. Anonym poster: f6dfd97682cd6e4ef44c6c329fc02e78
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er helt enig, og jeg fatter ikke at man ikke tar seg sammen når det kommer til å skrive riktig. Slurvefeil er en ting, men gjentatte feil blir bare tåpelig. Må innrømme at jeg ikke klarer å ta personer som ikke klarer å skrive korrekt på alvor. Det er da ikke så fordømt vanskelig å lære seg å skrive. Og nei, da mener jeg ikke de som har dysleksi, med de som faktisk skryter på seg at de har det. Og de er det mange av her inne. Må innrømme at jeg også blir litt skremt da dette er mammaer eller kommende mammaer, hva i alle dager lærer dere videre til barna deres, at det er greit at man skriver nesten riktig, og at språk er oppskrytt? Altså, dysleksi er skrive- og lesevansker. Det er IKKE skrivevansker når man skriver "ifjorD", "ahvertil", "prevAnsjon", "honkle" og andre fantasiord, det er rett og slett mangel på kunnskap. Anonym poster: 4e97b2f71f2e6469173860b15bc130f7
Gjest Nerdens'mus Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Tror nok at man ikke skal se seg blind på økningen i dysleksi. Før i tiden kunne man begynne å jobbe etter 7 års skolegang de fleste gjorde faktisk det. Så fant de seg jobber der de jobbet praktisk og så gikk de på tur, og spilte ball med venner. Det var nok mange der som skrev usedvanlig dårlig etter dagens standard, men det var ikke så synlig etter endt skolegang.. I tilegg så var det vel ikke uvannlig før at folk brukte timesvis på brev de skrev og leste igjenom dem bådde en og ti ganger. Skulle vi gjort det samme i dag hadde ikke mye blitt gjort.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er helt enig, og jeg fatter ikke at man ikke tar seg sammen når det kommer til å skrive riktig. Slurvefeil er en ting, men gjentatte feil blir bare tåpelig. Må innrømme at jeg ikke klarer å ta personer som ikke klarer å skrive korrekt på alvor. Det er da ikke så fordømt vanskelig å lære seg å skrive. Og nei, da mener jeg ikke de som har dysleksi, med de som faktisk skryter på seg at de har det. Og de er det mange av her inne. Må innrømme at jeg også blir litt skremt da dette er mammaer eller kommende mammaer, hva i alle dager lærer dere videre til barna deres, at det er greit at man skriver nesten riktig, og at språk er oppskrytt? Altså, dysleksi er skrive- og lesevansker. Det er IKKE skrivevansker når man skriver "ifjorD", "ahvertil", "prevAnsjon", "honkle" og andre fantasiord, det er rett og slett mangel på kunnskap. Anonym poster: 4e97b2f71f2e6469173860b15bc130f7 Den prevAansjonen der trur jeg nok du må ta med forumet stor A vilkårlig i settningene her inne kommer når du starter ett inneg med Å
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er helt enig, og jeg fatter ikke at man ikke tar seg sammen når det kommer til å skrive riktig. Slurvefeil er en ting, men gjentatte feil blir bare tåpelig. Må innrømme at jeg ikke klarer å ta personer som ikke klarer å skrive korrekt på alvor. Det er da ikke så fordømt vanskelig å lære seg å skrive. Og nei, da mener jeg ikke de som har dysleksi, med de som faktisk skryter på seg at de har det. Og de er det mange av her inne. Må innrømme at jeg også blir litt skremt da dette er mammaer eller kommende mammaer, hva i alle dager lærer dere videre til barna deres, at det er greit at man skriver nesten riktig, og at språk er oppskrytt? Altså, dysleksi er skrive- og lesevansker. Det er IKKE skrivevansker når man skriver "ifjorD", "ahvertil", "prevAnsjon", "honkle" og andre fantasiord, det er rett og slett mangel på kunnskap. Anonym poster: 4e97b2f71f2e6469173860b15bc130f7 Så vidt jeg vet er det å ha problemer med å se om det skal være en stum "d" på slutten av et ord eller ikke, slik som om det skal være "i fjor" eller "i fjord". Problemer med å høre om noe skrives som et eller to ord som "i fjor" eller "ifjor" er ofså typisk. Jeg tror også de andre eksemplene du kommer med kan være ganske vanlige hos dyslektikere. Det er i hvertfall ting jeg godt kunne skrevet og jeg er dyslektikker. Jeg slo det foresten opp nå og leste at en del spessialister mener at en så stor anndel som 10-20% av befolkningen kan lide av dysleksi i større eler mindre grad. Anonym poster: f6dfd97682cd6e4ef44c6c329fc02e78
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 Dysleksi og intoleranse mot både dette og hint... Anonym poster: 64015c0e29ea24ea8067c6b5c763d4ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå