Gå til innhold

Hvor mye ville dere tatt betalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder en kjøretur. Når noen uansett planlegger å reise et godt stykke med bil, og en annen person spør om å få sitte på siden vedkommende likevel skal samme veien, ville dere tatt med alle kostnader som bensin, bompenger, slitasje på bil osv og delt summen på to? Vi er litt uenige her, på bakgrunn av at den som kjører uansett skal kjøre om den andre sitter på eller ikke, og all slitasje og bompenger og det ville uansett vært på samme summen. Hvordan ville dere fordelt det?

Anonym poster: afba5ef5f2662077728ff0c8e4ce4fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den som var med bare var med som selskap ville jeg ikke delt på det, men hvis begge personene hadde behov for transporten ville jeg delt alt. Alternativet hadde vel vært å kjørt to biler?

Anonym poster: 377859ff80689b92b8aa6250ac9d8d74

Skrevet

Hvis det var jeg som kjørte ville jeg ikke tatt betalt - bare hyggelig med selskap. Hvis jeg skulle sitte på ville jeg tilbudt meg å dele på utgifter til bensin og bompenger. Det er jo rimelig å betale litt for transporten. Å begynne å dra inn slitasje på bil synes jeg blir smålig når personen skulle kjøre samme vei uansett.

Anonym poster: d5dab9f1dd7e4917b596fd7fba53e2b4

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt betalt hvis jeg skulle kjøre selv, men hadde betalt hvis jeg hadde sittet på. Å dra inn slitasje på bil osv. blir for smålig, ærlig talt. Bensinpenger delt på to og bompenger hvis det er viktig, men det hadde jeg aldri tenkt på hvis jeg hadde vært sjåfør.

Anonym poster: 06aabeb5bf9cb06e46cfd1d85268b015

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis det var jeg som kjørte ville jeg ikke tatt betalt - bare hyggelig med selskap. Hvis jeg skulle sitte på ville jeg tilbudt meg å dele på utgifter til bensin og bompenger. Det er jo rimelig å betale litt for transporten. Å begynne å dra inn slitasje på bil synes jeg blir smålig når personen skulle kjøre samme vei uansett.

Anonym poster: d5dab9f1dd7e4917b596fd7fba53e2b4

Jeg hadde gjort det samme som deg. Kjørt gratis, sittet på og tilbydt meg å betale ;)

Skrevet

Alternativet er buss... Og det blir billigere å ta buss. Kan si det var jeg som spurte om å få sitte på, men fikk litt bakoversveis da hun kom med et ganske nøyaktig regnestykke som inkluderte blant annet slitasje på dekk og bil osv + halv dagstakst på forsikring. Og det ble nesten dobbelt så dyrt som å ta bussen.

Føler meg litt smålig, men tenker egentlig at hun sliter jo på bilen uansett. Jeg har allerede tilbudt å betale halvparten av bensin- og bompengeutgiftene.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Alternativet er buss... Og det blir billigere å ta buss. Kan si det var jeg som spurte om å få sitte på, men fikk litt bakoversveis da hun kom med et ganske nøyaktig regnestykke som inkluderte blant annet slitasje på dekk og bil osv + halv dagstakst på forsikring. Og det ble nesten dobbelt så dyrt som å ta bussen.

Føler meg litt smålig, men tenker egentlig at hun sliter jo på bilen uansett. Jeg har allerede tilbudt å betale halvparten av bensin- og bompengeutgiftene.

HI

Om det er billigere å ta buss, så gjør du det. Og det er smålig å skulle drive å regne på hva det koster i forsikringer og slitasje på dekk. Ærlig talt.

Skrevet

HI

Haha da ville jeg sagt at jeg heller tar buss altså, ærlig talt. Synes halvparten av bensin og bompenger er rimelig, men ville ikke bedt om noe selv hvis det var jeg som kjørte.

Anonym poster: 332a4c35cf8eb42932e4d260f92cc947

Skrevet

Da hadde jeg tatt bussen. Hadde vært akseptabelt å dele bensinpengene og til nød bompengene, men ikke noe mer enn det.

Synes ikke det er smålig det er hun som er råfrekk og grådig!

Skrevet

Jeg hadde sett an hvor mye alternativet kostet. Hvis alternativet var dyrt hadde ikke halvparten vært så mye, men hvis bussen er billigere blir det bare feil. Det koster lite å ha med en person til. Jeg hadde nok også sagt at jeg heller hadde tatt buss.

Anonym poster: 8ab1c0442804549936230a0945f447ec

Skrevet

Hadde jeg kjørt hadde jeg ikke bedt om kjørepenger i det hele tatt om jeg skulle samme veien. Hadde jeg sittet på hadde jeg tilbudt meg å betale halvparten av bensin og bompenger.

Hadde jeg blitt fremvist en "regning" på slitasje av bil osv så bileieren hadde tjent penger på å ha meg med hadde jeg rett og slett heller tatt bussen. Makan til smålighet!

Anonym poster: 94e60f6ea7329be8c0dea9543fc745cc

Skrevet

Jeg syns den som sitter på kan betale tilsvarende beinsinbruken, så kan den andre stå for de mer skjulte utgiftene. Men dette kommer mest an på økonomi. Er det studenter f.eks så syns jeg man bør dele utgiftene sånn noenlunde. Er det voksne folk med god og etablert økonomi så er det normalt at den som sitter på tilbyr en eller annen passende sum for å dekk inn litt av utgiftene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...