Gå til innhold

Bekymrer dere dere mye over ensidig kost hos de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har grønnsaksvegrere, melkenektere, sauseskeptikere, suppehatere osv?

Eldstemann her nekter plent å spise grønnsaker! Ikke engang hvis vi lokker med is til den som spiser grønnsaker går det. Han vil ikke smake - det er ikke snakk om! Ikke liker han disse grønnsaksbjørnene heller.. LIker ikke vingummigodteri, så ikke så overraskende (men måtte jo prøve).. Jeg har prøvd å lure moste grønnsaker inn i forskjellige matretter, men han er veldig skeptisk til å spise sammenblandet mat. Vil ha rene råvarer slik at han ser hva han spiser. Kjøtt for seg, potet for seg, pasta for seg. Blir vanskelig av seg hvis det er saus over f.eks. Han er fire år, og spiser pr. i dag ikke noe grønnsaker, bortsett fra tomat i tomatsuppe! .. Liker ikke ketchup engang.. Ikke vil han ha melk heller forresten.. Han er en kresen fyr altså. Men, han er glad i frukt, og spiser ekstremt godt med brødskiver. Elsker brødskiver og knekkebrød! Han spiser ganske mye ost da, så jeg er ikke så bekymret for dette med melken.. og han tar sanasol når han er i godt humør.. tran nekter han, men får d-dråper..

Yngstemann reagerer på melk tror vi, så det blir ganske ensidig for hennes del også. Hun spiser grønnsaker, men jeg tør ikke prøve yoghurt og slikt da hun får masse eksem... Legen vil ikke henvise henne til allergitesting enda, da han mener hun er for ung, og uansett ikke veldig hardt rammet..

De vokser jo og trives og har masse energi osv.. Men.. å aldri få i seg grønnsaker er jo ikke sunt... og melk må man jo ha for skjelett osv.. barn skal jo drikke melk!

Men, altså.. hadde dere bekymret dere veldig for denne ensidige kosten hos barna?

Anonym poster: a00c37125c53614eaf37d6e81a8e804c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok bekymret meg en del hvis jeg hadde generelt kresne barn. Vi sanasol og annen medisin og kosttilskudd klarer du nok å få gitt ungene et fullverdig kosthold, men sossialt blir det et problem om dere ikke får gjort noe med deet. Jeg kvier meg i hvertfal for å ha så ekstremt kresne mennesker på besøk, barn eller voksne.

Anonym poster: dd099b56042a0b373c86caae6bf5b3e7

Skrevet

Jeg ville nok bekymret meg en del hvis jeg hadde generelt kresne barn. Vi sanasol og annen medisin og kosttilskudd klarer du nok å få gitt ungene et fullverdig kosthold, men sossialt blir det et problem om dere ikke får gjort noe med deet. Jeg kvier meg i hvertfal for å ha så ekstremt kresne mennesker på besøk, barn eller voksne.

Det sosiale aspektet bekymrer jeg meg ikke for pr. i dag. Men takk for svar:-)

Skrevet

Det sosiale aspektet bekymrer jeg meg ikke for pr. i dag. Men takk for svar:-)

Om gutten er 2 er det jo ikke noe problem på den måten enda. Det blir litt værre om dere ikke får gjort noe med det før han er 6 for eksempel :)

Skrevet

ja, det er klart, og vi jobber med det, men nå var det det ernæringsråd Message jeg var mest opptatt av..

Skrevet

ja, det er klart, og vi jobber med det, men nå var det det ernæringsråd Message jeg var mest opptatt av..

Det går nok helt fint, spessielt om han spiser noe frukt.

Skrevet

ernæringsmessige

Skrevet

Ville bekymret meg for grønnsaksvegring, men melk, saus og suppe er ikke nødvendig for å ha et godt kosthold, så det hadde jeg ikek stresset med.

Det er bare en norsk myte at barn må ha melk og at man trenger melk for skjelettet, det finnes mange andre kalsiumkilde,r og om melk er så bra for skjelettet er det rart at vi i Norge er på verdenstoppen både i melkedrikking og i beinskjørhet... Hvis han i tillegg spiser ost hadde jeg ikke mast det minste, melk er strengt tatt for kalver.

Du kan ikke få i barnet noen grønnskaer med å blande inn litt i en blåbær smoothe eller lignende? Eller vil han se på smoothie også som blandet mat?

Ved å spise frukt får han jo i seg masse vitaminer uansett, og om han i tillegg liker bær er det enda bedre.

Anonym poster: 93463865286a3607fc4809b2bb774080

Skrevet

Ville bekymret meg for grønnsaksvegring, men melk, saus og suppe er ikke nødvendig for å ha et godt kosthold, så det hadde jeg ikek stresset med.

Det er bare en norsk myte at barn må ha melk og at man trenger melk for skjelettet, det finnes mange andre kalsiumkilde,r og om melk er så bra for skjelettet er det rart at vi i Norge er på verdenstoppen både i melkedrikking og i beinskjørhet... Hvis han i tillegg spiser ost hadde jeg ikke mast det minste, melk er strengt tatt for kalver.

Du kan ikke få i barnet noen grønnskaer med å blande inn litt i en blåbær smoothe eller lignende? Eller vil han se på smoothie også som blandet mat?

Ved å spise frukt får han jo i seg masse vitaminer uansett, og om han i tillegg liker bær er det enda bedre.

Anonym poster: 93463865286a3607fc4809b2bb774080

Signerer dette med melk og legger ved en kilde som støtter dette:

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/health-concerns-about-dairy-products

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...