Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Anonym poster: f5b5a739a295beca3313928894af56b0
Elsker livet Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Nei, men jeg har i bakhodet at den gjelder til fulle.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 litt... men lever mer ett kardemommeloven Anonym poster: 3a24687fbcd58e4bf2e1d0da85e9b9aa
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Jeg bryr meg ikke om andre, men jeg har dårlig selvtillit så føler jeg lever etter den ja Anonym poster: fdf025f9389749b0d03971c639db4433
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Heldigvis ikke. Men blir overrasket over hvor mange som gjør det. "Du skal ikke tro at du er noe" og "Du skal ikke tro at du kan lære oss noe/ bidra med noe" ser ut til å være mantra hos enkelte.... Anonym poster: 13bc8da4f2ef67f01ebc6347e0f63bf2
Virginia. Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 Jeg bryr meg ikke om andre, men jeg har dårlig selvtillit så føler jeg lever etter den ja Anonym poster: fdf025f9389749b0d03971c639db4433 Jeg kan også ofte ha dårlig selvfølelse, men bryr meg absolutt om andre for det, og er ingen tilhenger av janteloven. Å si fra dersom noen uten tvil virkelig sliter med noe de selv synes de er gode i er en ting. Når folk får gode resultater og stråler, så er det bare positivt, og ikke noe en burde ødelegge ved hjelp av janteloven.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #8 Skrevet 25. februar 2013 Jeg bryr meg ikke om andre, men jeg har dårlig selvtillit så føler jeg lever etter den ja Anonym poster: fdf025f9389749b0d03971c639db4433 Jeg kan også ofte ha dårlig selvfølelse, men bryr meg absolutt om andre for det, og er ingen tilhenger av janteloven. Å si fra dersom noen uten tvil virkelig sliter med noe de selv synes de er gode i er en ting. Når folk får gode resultater og stråler, så er det bare positivt, og ikke noe en burde ødelegge ved hjelp av janteloven. Jeg mente ikke at jeg ikke bryr meg om andre, det du skriver over er jeg helt enig i, Jeg blir kjempe glad på andre sine vegne om de gjør det bra. det kom feil ut, det jeg egentlig mente Anonym poster: fdf025f9389749b0d03971c639db4433
Virginia. Skrevet 25. februar 2013 #9 Skrevet 25. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Virkelig? Lar du den unnskylde negativ oppførsel som 'sette på plass- blikk' eller andre hersketeknikker? En herlig, snill, sprudlende venninne av meg ble engang utelatt fra en grillfest fordi vertinnen syntes hun 'tok for mye plass'. Det stjal mye av gleden og entusiasmen hennes. Jeg kan selv ta litt plass i blant, og andre ganger holde meg mer i bakgrunnen.
Virginia. Skrevet 25. februar 2013 #10 Skrevet 25. februar 2013 Jeg bryr meg ikke om andre, men jeg har dårlig selvtillit så føler jeg lever etter den ja Anonym poster: fdf025f9389749b0d03971c639db4433 Jeg kan også ofte ha dårlig selvfølelse, men bryr meg absolutt om andre for det, og er ingen tilhenger av janteloven. Å si fra dersom noen uten tvil virkelig sliter med noe de selv synes de er gode i er en ting. Når folk får gode resultater og stråler, så er det bare positivt, og ikke noe en burde ødelegge ved hjelp av janteloven. Jeg mente ikke at jeg ikke bryr meg om andre, det du skriver over er jeg helt enig i, Jeg blir kjempe glad på andre sine vegne om de gjør det bra. det kom feil ut, det jeg egentlig mente Anonym poster: fdf025f9389749b0d03971c639db4433 Ok, sånt skjer
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #11 Skrevet 25. februar 2013 Kun når det gjelder meg selv. Er ikke flink nok til å rose meg selv og være stolt av det jeg gjør og den jeg er, snarere tvert imot, så er jeg ekspert på å trykke meg selv ned i gjørma. Andre derimot er jeg veldig flink til å skryte av og gjøre oppmerksomme på det positive de gjør og er. Anonym poster: b6ff0c23f1c076aaba0eeb1beb032954
Voilà Skrevet 25. februar 2013 #12 Skrevet 25. februar 2013 Lever etter den på det måten at legene har skrevet "dårlig selvfølelse og selvsikkerhet" i journalen min. Jeg tror jeg stryker på noen punkter, for jeg liker å være annerledes, og om 10 stk. svarer en ting, så sier jeg noe annet. F.eks. Men jeg lever etter at alle andre er bedre enn meg, og jeg skal ikke tro at JEG kan tro og vite noe andre ikke kan... Liker dog noen av punktene i Janteloven:)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #13 Skrevet 25. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Virkelig? Lar du den unnskylde negativ oppførsel som 'sette på plass- blikk' eller andre hersketeknikker? En herlig, snill, sprudlende venninne av meg ble engang utelatt fra en grillfest fordi vertinnen syntes hun 'tok for mye plass'. Det stjal mye av gleden og entusiasmen hennes. Jeg kan selv ta litt plass i blant, og andre ganger holde meg mer i bakgrunnen. De aller færreste klarer å tolke blikk riktig. Man legger i dem det man forventer. Har du dårlig selvtilitt tolker du det samme blikket negativt som du ville tolket positivt om du følte deg vell og var stolt av deg selv. Jeg liker generelt bedre å omgås mennesker som vet å dempe seg selv litt og som ikke tror de selv er bedre enn alle andre. Jeg synes mennesker som stadig skal vise hvor flinke de er og hvor mye de har er slitsome og jeg miliker sterkt det ekstreme konkuransesamfunnet som fort blir følgen av total mangel på janteloven. God selvfølelse er noe jeg setter høyt hos andre, og hos meg selv, men jeg liker ikke selvskryt og folk som forsøker å hevde seg på bekostning av andre. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3
Virginia. Skrevet 25. februar 2013 #14 Skrevet 25. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Virkelig? Lar du den unnskylde negativ oppførsel som 'sette på plass- blikk' eller andre hersketeknikker? En herlig, snill, sprudlende venninne av meg ble engang utelatt fra en grillfest fordi vertinnen syntes hun 'tok for mye plass'. Det stjal mye av gleden og entusiasmen hennes. Jeg kan selv ta litt plass i blant, og andre ganger holde meg mer i bakgrunnen. De aller færreste klarer å tolke blikk riktig. Man legger i dem det man forventer. Har du dårlig selvtilitt tolker du det samme blikket negativt som du ville tolket positivt om du følte deg vell og var stolt av deg selv. Jeg liker generelt bedre å omgås mennesker som vet å dempe seg selv litt og som ikke tror de selv er bedre enn alle andre. Jeg synes mennesker som stadig skal vise hvor flinke de er og hvor mye de har er slitsome og jeg miliker sterkt det ekstreme konkuransesamfunnet som fort blir følgen av total mangel på janteloven. God selvfølelse er noe jeg setter høyt hos andre, og hos meg selv, men jeg liker ikke selvskryt og folk som forsøker å hevde seg på bekostning av andre. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Det høres ut som en ekte jantelovinnstilling. Det er sjelden noe problem for folk å avgjøre hva som er negative eller skadefro blikk, jeg har selv sett kolleger som ler sammen med andre på et sekund slutte å le når de har fått et kort blikk fra noen som tydelig sier 'han snakker vi ikke med'. De som jevnlig bruker blikk og sarkasme som sosiale kontrollmekanismer har sjelden egentlig god selvfølelse. Jeg stusser også over at du opplever og ser så mange som 'tror de er bedre enn alle andre' og burde settes på plass. Jeg ser ikke dette rundt meg. Jeg ser derimot ofte kompetente og inspirerende mennesker, hvorav noen tar mer plass og andre mindre, og håper selv å være en av dem. Det vil derimot ikke si at jeg ikke fra tid til annen støter på mennesker jeg synes burde hatt en realitycheck, men jeg føler ikke noe behov for å tråkke på dem for det, med mindre deres manglende selvinnsikt i stor grad påvirker min mulighet til å leve mitt liv. Det som er litt ironisk er at du kanskje selv bidrar til å få frem disse sidene hos andre som du misliker så sterkt... For ingen får et så stort behov for å skryte eller vise sin verdi, som den som tråkkes på.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #15 Skrevet 25. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Virkelig? Lar du den unnskylde negativ oppførsel som 'sette på plass- blikk' eller andre hersketeknikker? En herlig, snill, sprudlende venninne av meg ble engang utelatt fra en grillfest fordi vertinnen syntes hun 'tok for mye plass'. Det stjal mye av gleden og entusiasmen hennes. Jeg kan selv ta litt plass i blant, og andre ganger holde meg mer i bakgrunnen. De aller færreste klarer å tolke blikk riktig. Man legger i dem det man forventer. Har du dårlig selvtilitt tolker du det samme blikket negativt som du ville tolket positivt om du følte deg vell og var stolt av deg selv. Jeg liker generelt bedre å omgås mennesker som vet å dempe seg selv litt og som ikke tror de selv er bedre enn alle andre. Jeg synes mennesker som stadig skal vise hvor flinke de er og hvor mye de har er slitsome og jeg miliker sterkt det ekstreme konkuransesamfunnet som fort blir følgen av total mangel på janteloven. God selvfølelse er noe jeg setter høyt hos andre, og hos meg selv, men jeg liker ikke selvskryt og folk som forsøker å hevde seg på bekostning av andre. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Det høres ut som en ekte jantelovinnstilling. Det er sjelden noe problem for folk å avgjøre hva som er negative eller skadefro blikk, jeg har selv sett kolleger som ler sammen med andre på et sekund slutte å le når de har fått et kort blikk fra noen som tydelig sier 'han snakker vi ikke med'. De som jevnlig bruker blikk og sarkasme som sosiale kontrollmekanismer har sjelden egentlig god selvfølelse. Jeg stusser også over at du opplever og ser så mange som 'tror de er bedre enn alle andre' og burde settes på plass. Jeg ser ikke dette rundt meg. Jeg ser derimot ofte kompetente og inspirerende mennesker, hvorav noen tar mer plass og andre mindre, og håper selv å være en av dem. Det vil derimot ikke si at jeg ikke fra tid til annen støter på mennesker jeg synes burde hatt en realitycheck, men jeg føler ikke noe behov for å tråkke på dem for det, med mindre deres manglende selvinnsikt i stor grad påvirker min mulighet til å leve mitt liv. Det som er litt ironisk er at du kanskje selv bidrar til å få frem disse sidene hos andre som du misliker så sterkt... For ingen får et så stort behov for å skryte eller vise sin verdi, som den som tråkkes på. De fleste sliter voldsomt med å tolke blikk, jo, men sammen med ansiktsuttrykk, kroppsholdning ol gjør de fleste det bedre. Hvem har sagt at jeg ser så mange som tror de er bedre enn andre og burde settes på plass eller at jeg føler meg spessielt tråkket på? Jeg liker bare best å omgås fornuftige mennesker uten alt for store egoer, dyre biler eller behov for den dyreste veska å sprade med. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #16 Skrevet 25. februar 2013 Nei, jeg lever etter Petter-loven. Anonym poster: a5f714214db532a6a12acb3e152ee43b
Virginia. Skrevet 26. februar 2013 #17 Skrevet 26. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Virkelig? Lar du den unnskylde negativ oppførsel som 'sette på plass- blikk' eller andre hersketeknikker? En herlig, snill, sprudlende venninne av meg ble engang utelatt fra en grillfest fordi vertinnen syntes hun 'tok for mye plass'. Det stjal mye av gleden og entusiasmen hennes. Jeg kan selv ta litt plass i blant, og andre ganger holde meg mer i bakgrunnen. De aller færreste klarer å tolke blikk riktig. Man legger i dem det man forventer. Har du dårlig selvtilitt tolker du det samme blikket negativt som du ville tolket positivt om du følte deg vell og var stolt av deg selv. Jeg liker generelt bedre å omgås mennesker som vet å dempe seg selv litt og som ikke tror de selv er bedre enn alle andre. Jeg synes mennesker som stadig skal vise hvor flinke de er og hvor mye de har er slitsome og jeg miliker sterkt det ekstreme konkuransesamfunnet som fort blir følgen av total mangel på janteloven. God selvfølelse er noe jeg setter høyt hos andre, og hos meg selv, men jeg liker ikke selvskryt og folk som forsøker å hevde seg på bekostning av andre. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Det høres ut som en ekte jantelovinnstilling. Det er sjelden noe problem for folk å avgjøre hva som er negative eller skadefro blikk, jeg har selv sett kolleger som ler sammen med andre på et sekund slutte å le når de har fått et kort blikk fra noen som tydelig sier 'han snakker vi ikke med'. De som jevnlig bruker blikk og sarkasme som sosiale kontrollmekanismer har sjelden egentlig god selvfølelse. Jeg stusser også over at du opplever og ser så mange som 'tror de er bedre enn alle andre' og burde settes på plass. Jeg ser ikke dette rundt meg. Jeg ser derimot ofte kompetente og inspirerende mennesker, hvorav noen tar mer plass og andre mindre, og håper selv å være en av dem. Det vil derimot ikke si at jeg ikke fra tid til annen støter på mennesker jeg synes burde hatt en realitycheck, men jeg føler ikke noe behov for å tråkke på dem for det, med mindre deres manglende selvinnsikt i stor grad påvirker min mulighet til å leve mitt liv. Det som er litt ironisk er at du kanskje selv bidrar til å få frem disse sidene hos andre som du misliker så sterkt... For ingen får et så stort behov for å skryte eller vise sin verdi, som den som tråkkes på. De fleste sliter voldsomt med å tolke blikk, jo, men sammen med ansiktsuttrykk, kroppsholdning ol gjør de fleste det bedre. Hvem har sagt at jeg ser så mange som tror de er bedre enn andre og burde settes på plass eller at jeg føler meg spessielt tråkket på? Jeg liker bare best å omgås fornuftige mennesker uten alt for store egoer, dyre biler eller behov for den dyreste veska å sprade med. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Jeg er enig i at ytterligere cues gjør det lettere å tolke blikk også, men det er ikke nødvendigvis spesielt vanskelig å tolke blikk alene uten endring i kroppspråk heller. Du ville nok ha forstått bedre hva jeg mener om jeg hadde kunnet demonstre det for deg. Eks: Tre sekunders nistirring, eller at to umiddelbart søker hverandres blikk og smalner eller åpner øynene mer når noen sier noe. Blikk kan si 'Ser du hva jeg mener?', 'Han snakker vi ikke til!' og 'Å nei, enda en timeslang tale..' osv. Du er naturligvis i din fulle rett til å foretrekke å omgås mennesker som likner deg selv privat så lenge du ellers er profesjonell ovenfor andre du ikke likner på skole og jobb, men om du mener at du ikke er opptatt av at enkelte skal 'finne sin plass' der du synes de burde være status- eller selvtillitsmessig, så ser jeg ikke helt hva du mener med at janteloven er en god ting....? Misliker du slike egenskaper så sterkt, så vil jeg faktisk bli litt overrasket dersom du f.eks. klarer å studere sammen med noen som er slik og samtidig se deres faglige styrke og personlighet. Men det kan være jeg tar helt feil her. Selv har jeg mine egne fordommer og min akilleshæl er nok motsatt . Jeg misliker falsk beskjedenhet, kulturer preget av jantelov hvor organisasjonslæring og utvikling er fraværende siden alle burde holde seg til sin 'lest', manglende kommunikasjon og toleranse for ulikheter, og tydelig påtatt dumhet.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #18 Skrevet 26. februar 2013 Nei, kan ikke fordra janteloven. Ja til å være stolt av egne prestasjoner og egen suksess, ja til at det er lov å være flink! Spyr av falsk beskjedenhet. Norge er veldig jantelov, man ser jo selv små unger som kommer og viser frem en tegning for å få ros, og sier "se så stygt jeg har tegnet", med tydelig håp om at man skal protestere og si "nei men så fiiiin!". Kvalmt og trist. Anonym poster: c71c2ceb4419e05423f1eb878a3212d8
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #19 Skrevet 26. februar 2013 Til dels. Det er mye godt i den "loven" i små porsjoner. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Virkelig? Lar du den unnskylde negativ oppførsel som 'sette på plass- blikk' eller andre hersketeknikker? En herlig, snill, sprudlende venninne av meg ble engang utelatt fra en grillfest fordi vertinnen syntes hun 'tok for mye plass'. Det stjal mye av gleden og entusiasmen hennes. Jeg kan selv ta litt plass i blant, og andre ganger holde meg mer i bakgrunnen. De aller færreste klarer å tolke blikk riktig. Man legger i dem det man forventer. Har du dårlig selvtilitt tolker du det samme blikket negativt som du ville tolket positivt om du følte deg vell og var stolt av deg selv. Jeg liker generelt bedre å omgås mennesker som vet å dempe seg selv litt og som ikke tror de selv er bedre enn alle andre. Jeg synes mennesker som stadig skal vise hvor flinke de er og hvor mye de har er slitsome og jeg miliker sterkt det ekstreme konkuransesamfunnet som fort blir følgen av total mangel på janteloven. God selvfølelse er noe jeg setter høyt hos andre, og hos meg selv, men jeg liker ikke selvskryt og folk som forsøker å hevde seg på bekostning av andre. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Det høres ut som en ekte jantelovinnstilling. Det er sjelden noe problem for folk å avgjøre hva som er negative eller skadefro blikk, jeg har selv sett kolleger som ler sammen med andre på et sekund slutte å le når de har fått et kort blikk fra noen som tydelig sier 'han snakker vi ikke med'. De som jevnlig bruker blikk og sarkasme som sosiale kontrollmekanismer har sjelden egentlig god selvfølelse. Jeg stusser også over at du opplever og ser så mange som 'tror de er bedre enn alle andre' og burde settes på plass. Jeg ser ikke dette rundt meg. Jeg ser derimot ofte kompetente og inspirerende mennesker, hvorav noen tar mer plass og andre mindre, og håper selv å være en av dem. Det vil derimot ikke si at jeg ikke fra tid til annen støter på mennesker jeg synes burde hatt en realitycheck, men jeg føler ikke noe behov for å tråkke på dem for det, med mindre deres manglende selvinnsikt i stor grad påvirker min mulighet til å leve mitt liv. Det som er litt ironisk er at du kanskje selv bidrar til å få frem disse sidene hos andre som du misliker så sterkt... For ingen får et så stort behov for å skryte eller vise sin verdi, som den som tråkkes på. De fleste sliter voldsomt med å tolke blikk, jo, men sammen med ansiktsuttrykk, kroppsholdning ol gjør de fleste det bedre. Hvem har sagt at jeg ser så mange som tror de er bedre enn andre og burde settes på plass eller at jeg føler meg spessielt tråkket på? Jeg liker bare best å omgås fornuftige mennesker uten alt for store egoer, dyre biler eller behov for den dyreste veska å sprade med. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3 Jeg er enig i at ytterligere cues gjør det lettere å tolke blikk også, men det er ikke nødvendigvis spesielt vanskelig å tolke blikk alene uten endring i kroppspråk heller. Du ville nok ha forstått bedre hva jeg mener om jeg hadde kunnet demonstre det for deg. Eks: Tre sekunders nistirring, eller at to umiddelbart søker hverandres blikk og smalner eller åpner øynene mer når noen sier noe. Blikk kan si 'Ser du hva jeg mener?', 'Han snakker vi ikke til!' og 'Å nei, enda en timeslang tale..' osv. Du er naturligvis i din fulle rett til å foretrekke å omgås mennesker som likner deg selv privat så lenge du ellers er profesjonell ovenfor andre du ikke likner på skole og jobb, men om du mener at du ikke er opptatt av at enkelte skal 'finne sin plass' der du synes de burde være status- eller selvtillitsmessig, så ser jeg ikke helt hva du mener med at janteloven er en god ting....? Misliker du slike egenskaper så sterkt, så vil jeg faktisk bli litt overrasket dersom du f.eks. klarer å studere sammen med noen som er slik og samtidig se deres faglige styrke og personlighet. Men det kan være jeg tar helt feil her. Selv har jeg mine egne fordommer og min akilleshæl er nok motsatt . Jeg misliker falsk beskjedenhet, kulturer preget av jantelov hvor organisasjonslæring og utvikling er fraværende siden alle burde holde seg til sin 'lest', manglende kommunikasjon og toleranse for ulikheter, og tydelig påtatt dumhet. Jeg skrev at det var "mye godt i den "loven" i små porsjoner". Jeg liker det selvfølgelig heller ikke hvis den trekkes langt. Det jeg misliker er dem som står langt ute på motsatt ytterpungt. Anonym poster: 1dccd36292d153912b62c4188bd969b3
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #20 Skrevet 27. februar 2013 Egentlig er det litt ironisk at de som synes janteloven er en god ting, ikke har selvinnsikt til å forstå at det da nettopp er de som "tror de er bedre enn andre og derfor er berettiget til å mene at enkelte burde settes på plass". De er med andre ord selv det de misliker... Anonym poster: 13bc8da4f2ef67f01ebc6347e0f63bf2
CaptainHindsight Skrevet 27. februar 2013 #21 Skrevet 27. februar 2013 Ja, når det gjelder meg selv så gjør jeg nok det. For meg er ydmykhet en fin egenskap, fikk et lite kulturelt sjokk i USA hvor det å skryte av seg selv er svært vanlig. For meg er ikke det en tiltrekkende egenskap og jeg må ærlig si at jeg ikke føler for å skryte voldsomt av noen som allerede skryter seg selv opp i skyene. Men å dra folk ned når de er suksessfulle, eller "sette folk på plass"? Nei, absolutt ikke. Elsker å skryte av folk, men som sagt, har de allerede messet i en time hvor flinke de er, så mister jeg litt lysta
Cat_Woman Skrevet 27. februar 2013 #22 Skrevet 27. februar 2013 Nei. Jeg er stolt av meg selv, og mener at jeg har mye å bidra med. Jeg er også stolt og glad på andres vegne når de lykkes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå