Gå til innhold

Er det jeg som er sær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og samboer venter sitt første barn til sommeren og har ikke sånn veldig god råd. broren min spør stadig om ikke de kan låne baby utsyr av oss, og mannen mener at det kan de da gjøre vi skal jo ikke bruke det ennå. Men jeg klarer bare ikke. Planen var at vi skulle ha ca 3 år i mellom våre barn, og sånn sett skulle jeg vært gravid nå eller i hvertfall hvert prøver. Så mista jeg jobben og går arbeidsledig. babyplanene er utsatt på ubestemt tid, om det i det hele tatt blir flere, for mannen vet ikke om han ønsker flere. Dette er en stor sorg for meg, jeg føler meg mislykka som ikke kan gi barnet mitt en liten søster eller bror å vokse opp med, en som er jevngammel.

Så til poenget, det føles så endelig at vi ikke skal ha flere nå hvis jeg låner ut utsyret. Jeg klare ikke å innfinne meg med det og går hele tiden og håper at ting skal endre seg i nærmeste fremtid så vi kan prøve på nr 2.

er jeg sær og egoistisk? Kan hende jeg ser anerledes på det nærmer sommeren, men akkurat nå klarer jeg ikke tanken på å låne det bort.

Anonym poster: e1524ba5601a1426750cac79497a32d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett om du blir gravid etterhvert, så vil jo din niese/nevø ha vokst fra tingene.

Synes du er litt sær som ikke vil låne bort noe når de spør.

Skrevet

Har du fortalt mannen din hvor viktig det er for deg å få et barn til? Og har du fortalt ham at det føles som om han gir opp flere barn ved å låne bort deres utstyr? Prøv å få ham til å forstå, forklar hvorfor det er så viktig for deg.

Uff, det er ikke enkelt det der.... Jeg tror ikke du er sær eller egoistisk egentlig, det er mer at du er redd for ikke å få muligheten til å få flere barn selv, og så reagerer du ut fra det.

Har dessverre ikke noen gode råd.

Anonym poster: c2db1355b24d28d397ff83bc3df93e75

Skrevet

Skjønner at det kan være litt sårt, men tror jeg ville lånt det bort så lenge du vet at de behandler det pent? Du får det jo tilbake når du trenger det?

Skrevet

Jeg synes det er rart at dem i det hele tatt spør om å få låne. Det hadde vært noe annet om dere hadde tilbudt dem å låne tingene. Hvis du ikke har lyst til å låne bort tingene så synes jeg at du skal la være :-)

Skrevet

Uff.....skjønner kjempegodt at dette er vanskelig for deg, og du får masse sympati herfra :)

Å låne bort baby-utstyr blir på en måte en bekreftelse på at babyplanene er lagt på is eller vraket for alltid :(

Jeg har følt veldig selv på det at andre rundt meg i familien får barn, mens mannen og jeg ikke prøver grunnet vår situasjon, relatert til jobb i stor grad. Det har ikke vært lett å glede seg på andres vegne, når man føler en sorg selv over å ikke være på prøvekanalen engang!

Jeg ville valgt ut noe som jeg lånte bort, mens jeg pakket bort det kjæreste til neste barn. Det kommer til å skje vet du, sørg for å ordne opp i jobb-sitasjonen din, unngå å mase (det fungerte på min :) ), så tar det ikke lang tid før du og mannen er på samme kanal

Masser av lykke til!

Anonym poster: a7d50cfde0c292cb4bc9960cbc840fb8

Skrevet

Det er jo deres ting. Synes det er rart av dem å spørre om det faktisk. Babyutstyr blir fort slitt og om de har lite penger så får de neppe erstattet dem.

Anonym poster: 7730c0dcdfc36f850dead9d37adb1701

Skrevet

Hvis du ikke vil låne der bort, så er det jo mye billig på finn :) kan jo være er alternativ :)

Skrevet

Det er nok endel redsel over at jeg aldri vil få bruke det igjen hvis jeg levere det fra meg. Sørger fortsatt over dou vogna som vi måtte selge for noen måneder siden pga økonomien. Da jeg pakka alt bort tenkte jeg med glede på den dagen jeg skulle finne det frem og ta det i bruk igjen.

Har prøvd å prate med mannen om det, men virker ikke som han forstår hvordan jeg føler det, mulig fordi han har flere barn. han klarer i hvertfall ikke helt å forstå hvorfor.

Skrevet

Jeg synes det hadde vært greit å låne ut feks trip-trap stol og plastikleker. Altså ting som ikke går så lett i stykker... men alt det andre ville jnok jeg også kjent var surt når ønsket om en baby fortsatt er tilstede.

Anonym poster: 5466a368106dfd23a294a2c20845bb96

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Å gi det bort hadde jeg følt var det samme som å sette kroken på døra for egne babyplaner. Men å låne bort til søsken, det hadde jeg gjort med glede :)

Jeg har alltid lånt bort babyutstyret vårt, jeg vet jo at de vil behandle det pent eller erstatte det om noe ble ødelagt, og skulle jeg blitt gravid så får jeg jo bare tingene tilbake.

Og uansett om du skulle blitt gravid nå så er det jo en god del måneder til dere kan bruke det, og ditt tantebarn har sikkert vokst ut av det innen da uansett :)

Jeg mener ikke du er sær, men jeg ville lånt det bort :)

Skrevet

Dette går på mer andre ting, men broren min låner aldri bort selv, er den typen som knapt låner bort pappa sitt fordi han kansje får behov for det. så har ikke dårlig samvittighet sånn sett. Men det er ikek det som er grunnen til at jeg ikke det som er grunnen til at jeg ikke ønsker å låne bort. Jeg vil ha det der det er, spare det til neste barn, hvis det blir ett neste. vite at det er like helt og fint som da jeg pakka det bort. Jeg vil ha det klart til det kansje endelig blir min tur igjen.

Skrevet

Jeg hadde aldri spurt noen om å få låne slikt, men vet at mange er mye mer direkte enn meg. Jeg hadde sikkert hatt vanskelig for å si nei, men det er jo din bror, så da ville jeg snakka med han om det. Hadde sikkert valgt ut noe som det ikke er så farlig med, som du kan låne bort, eller gi bort om du synes det er enklere for å da slippe å låne bort så mye med bedre samvittighet. Er det noen klær som kanskje du kan avse? Hvis du hadde mer enn nok, og det er noe som er litt slitt eller som du fikk i gave og ikke likte så godt, så kan det jo tenkes at dette kan byttes ut? Du vil jo sikkert kjøpe litt til neste barn dere får. Ting som ikke er så enkle å bruke opp eller ødelegge kan jo også lånes bort med forutsetning om at du får det tilbake om du skulle trenge det før de er ferdig med det kanskje? Hva med tåteflaseker eller noen leker som har fått litt medfart- noe du kan avse der? Å låne bort alt regner de sikkert ikke med at du gjør uansett. Hvis du forteller at du kan låne bort litt men beholder litt, fordi du har lyst på en til med tiden, og ikke vil gi avkall på alt riktig enda, så burde de forstå det. Men for all del, alt er jo deres, og dere bestemmer jo selv om dere vil låne bort eller ikke. Er dere ikke enige så er det naturlig i mine øyne å velge det alternativet som er minst drastisk for dere, dvs å ikke låne bort.

Anonym poster: 015a6e72c1994e5c1f14408349e82e90

Skrevet

Du trenger jo ikke låne det bort. Det kan jo mannen din gjøre. Det er vel hans ting også?

Anonym poster: 08c0563939f35c8423ff4c9ee95411a6

Skrevet

Tripp trapp stolen er ennå i bruk, men det får de uansett, alle barnebarn har fått det av foreldrene mine. Det de vil låne er seng, stellebord, vippestol, baby gynge, lekegrind, klær, dyner, sengetøy, ja i grunn alt. Skal vel kansje finne noe klær siden jeg har nesten alle plagga fra str 50 til 92 lagret bort. Også maser bror min veldig på å låne hente sette siden de ikke har noen til å strikke for de. Men det kommer ikke på tale, ikke engang neste barn får bruke det hente sette, skal finne noen til å strikke neste gang også.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hos oss går babyutstyr på rundgang. Min brors unger har brukt vårt utstyr mellom våre og vi har brukt hans og andres. Senga lurer vi snart på om vi skal få skrevet inn alle navnene på dem som har brukt den...

Jeg synes du er sær for mye av det du nevner er ting som tåler at flere bruker det. Senga lånes bort uten madrass, det må den som låner den skaffe seg selv. Sengetøy og dyner låner vi ikke bort. Men stellebord og lekegrinda burde det ikke være noe problem med. Tøyet har vi gitt bort, og det har også vandret en stund rundt, noe endte tilbake hos oss, før det ble utslitt. Men det er klart, enkelte ting betyr mer enn andre, så det har blitt tatt vare på.

Jeg hadde ikke lånt bort til folk som ikke tok vare på tingene, det er helt sikkert.

Skrevet

Jeg synes vel at hvis du tenker rasjonelt på det burde det ikke være noe problem å låne bort de store harde tingene med forbehold om at dere får det tilbake ved behov. Men jeg er en type som selv har lånt bort ting mellom mine barn. Samtidig skjønner jeg at dette kan være din måte å reagere på når du er redd for at det ikke blir flere. Kanskje du kan finne en annen måte? Kan du be mannen din forsøke å overbevise deg om at å låne bort ikke er kroken på døra? Da må du ikke gi deg før du er overbevist. Jeg hadde heller ikke lånt bort de klærne som var viktige eller dyne, madrass o.l. Litt kjedelig hvis din bror selv ikke er typen som låner bort, men det hadde sikkert føltes greit å kunne hjelpe når de er i en periode med dårlig økonomi.

Skrevet

Hvis du ikke vil låne det bort , så la vær.Enkelt og greit:)

Skrevet

Jeg synes ikke du er sær, det er da ditt utstyr, og du bestemmer selv, Synes det er frekt av dem å mase, ikke ditt problem at de har dårlig råd.

Anonym poster: 0314c4e9de2df3a6408cffa3ba66a937

Skrevet

Jeg har selv lånt bort utstyr mellom barna mine. Plassbesparende! Fått det tilbake igjen i god stand når vi har fått behov for det igjen. Det meste av utstyr tåler bruk av flere barn. Og så tenkte jeg at det var en grei unnskyldning til å skaffe noe nytt (eller brukt) til neste gang. Vogn ville jeg vært mer tvilende til, hadde nok solgt den. Ser selv at vognene her blir hardt brukt... Noen klær som var litt mer spesielle gjemte jeg unna.

Anonym poster: 39a48db08efe0e25f6047579a1fd8b1a

Skrevet

Du kan jo komme ut av denne "knipen" ved å hjelpe de på annet vis da.

Du kan f.eks kjøpe en brukt seng på Finn, male den hvit og gi dem i barselgave. En enkel sprinkelseng koster ikke stort altså.

Hentesett, dyner o.l. kan du bare si at du ikke vil låne bort, enkelt og greit.

Så får de tripp trapp stol av foreldrene dine sier du så da er det bare lekegrind igjen. Deres blir nok ikke ødelagt av at du låner den vekk, men du kan kanskje være behjelpelig med å finne en brukt til dem?

Anonym poster: 46b5fc7b4297dd11d6beac2d6f12bd1b

Skrevet

Kanskje jeg er den eneste, men utstyr (foruten klær og det som har spesiell affeksjonsverdi som hjemmelaget vugge o.l.) ville jeg gladelig lånt bort til min bror. Vet hvor dyrt det er og jeg vil selfølgelig hjelpe min lille nevø eller niese.

De måtte tatt godt vare på det og skulle jeg da fått en baby til, så kanskje jeg ville hatt noe nytt. han er familien din og familier hjelper hverandre, selv om det er vanskelige følelser knyttet til det

Skrevet

Har ikke lest alle svar, så mulig jeg sier noe som allerede er sagt.

Jeg skjønner at det er sårt for deg, dette med om dere skal ha flere barn eller ikke. Men det å låne bort utstyr er ikke det samme som kroken på døra, vel? Gitt at dere har et godt forhold til din bror og vet at de tar vare på tingene og leverer tilbake så er det i mitt hode bare hyggelig at ting brukes av flere. Syns ikke det er rart at de spør heller.

Vi har lånt seng, voksipose og diverse klær fra familie. De planlegger så vidt jeg vet ikke flere barn, men skal få tingene tilbake etterhvert i tilfelle de skal arves videre. Vi har lånt bort ulldresser, ullklær og bilstol til naboer og venner, og regner med å få tingene tilbake etterhvert som vi trenger dem selv. Synes det bare er hyggelig. Noe har vi også fått og noe har vi gitt bort, det er et viktig skille! Ikke gi bort, presiser at det er et lån.

Du burde kanskje tatt en prat med mannen din om dette med flere barn og hvor viktig det er for deg? Det er vel det som egentlig er problemet her? Lykke til :)

Skrevet

Tripp trapp stolen er ennå i bruk, men det får de uansett, alle barnebarn har fått det av foreldrene mine. Det de vil låne er seng, stellebord, vippestol, baby gynge, lekegrind, klær, dyner, sengetøy, ja i grunn alt. Skal vel kansje finne noe klær siden jeg har nesten alle plagga fra str 50 til 92 lagret bort. Også maser bror min veldig på å låne hente sette siden de ikke har noen til å strikke for de. Men det kommer ikke på tale, ikke engang neste barn får bruke det hente sette, skal finne noen til å strikke neste gang også.

Så denne nå da, ville bare si at jeg skjønner godt at du ikke vil låne bort hentesett og slikt som betyr mye for deg. Personlig er det mulig jeg ikke ville lånt bort madrass heller, der er jeg litt sær :) Noen prøvde å låne oss en gammel madrass, men det sa vi nei takk til.

Ting som seng, lekegrind, vippestol o.l. hadde jeg ikke hatt problemer med å låne bort. Gitt at de tar vare på tingene, da.

Hvis du blir gravid snart vil jo deres baby uansett ha vokst ifra mye av dette :) Og ellers er det jo fortsatt deres ting, så det som evt er på utlån må leveres til dere så snart dere trenger det.

Skrevet

jeg er kanskje sær, men jeg synes at broren din er kravstor og ikke lite frekk. Velger en å sette barn til verden så må man være villig til å betale for det også. Alt en får/ arver er jo heller en bonus synes jeg. Hva med neste barn,skal hanlåne alt da også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...