Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Dere som har barn som har 1 år igjen i bhg. Hvor mye kan de? Bokstaver, tall, hva er de gode og ikke fullt så gode på? Anonym poster: 6f5980e397f3036c05ebb2585f27f246
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Gangetabellene opp til 8-gangen, leser stort sett alt av bøker, snakker engelsk og skal snart til opptak til juniorlaget på Ullevål fotball, er opptatt av rettferdighet og jobber som frivillig i røde kors og arrangerer innsamlinger etc for fattige barn. Et helt gjennomsnittlig dib-barn Anonym poster: 43a0bfc58a4143d3771f2e48737e6adf
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Tja, håpet på noen jordnære svar ;-P Anonym poster: 6f5980e397f3036c05ebb2585f27f246
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 5-åringen min (blir 6 i mai) begynner på skolen til høsten og det de bør kunne er å kunne kle av og på seg selv, klare seg selv med dobesøk, håndvask og slike ting. De bør også klare holde en viss orden på egne saker, henge jakka på knaggen, legge vottene på hyllen, rydde opp tingene sine etter seg og holde orden på sakene sine. Greit at de kan holde blyanten skikkelig også, men ellers er det ikke noe å stresse med. De lærer jo alt på skolen. Har to skolebarn også og har ikke presset på dem noe lærdom i det hele tatt, bare latt de lære i eget tempo, svart på spørsmål og kanskje lagt opp til en del lek med de tingene de er opptatt av og interessert i. Eldstemann kunne skrive navnet sitt da han begynte på skolen, men ikke stort mer enn det når det kom til bokstaver. Tall var han kjempeflink med, elsket matteoppgaver og kunne både legge sammen og trekke fra. Nest eldste kunne lese da han begynte på skolen, han var en skikkelig filosof og tenker, hadde de rareste spørsmål og de rareste ting og kunne masse om mye. Han elsket faktabøker for barn og kunne mye om alt fra dinosaurer til vulkaner. 5-åringen som skal begynne på skolen nå er overhodet ikke interessert i tall og matte, og kan lite annet enn å telle. Men bokstaver er hun flink med, kan hele alfabetet og har begynt knekke lesekoden. Staver seg gjennom enkle ord, og kan skrive navnet på alle i familien pluss en del venner i barnehagen. Hun er nå veldig opptatt av hvilken dag det er og har nesten ukedagene på plass (glemmer ofte torsdag av en eller annen grunn). Anonym poster: f0bb9c63b83cf08415f6c9af49bc498c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Vigtigste er at de kan ta imot beskjeder, sitte stille, selv avgjøre hva de bør ta på seg når det er frimimutt. Bokstaver og regning skal de jo lære på skolen... Anonym poster: 660f2ebadddd924942895842bd4f7cf1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Kan ikke- lese- skrive- regne. Kan ordbildet til eget navn og første bokstav, men skriver det ikke. Kan telle til 25, og kjenner igjen de fleste tallene opp til 9. Kan kle av og på seg de fleste tøy. Kan nesten tørke seg ren på do. Kan synge sanger. Kan tullerime i det uendelige. Tenker innviklede tanker, og spør innviklede spørsmål feks Hvorfor puster ikke mennesker? Jeg mener omvendt. Da vil han ha svar på hvorfor mennesker puster. Hvorfor har vi ikke trør? Jeg mener omvendt. Er ikke nattørr. Men håper vi kommer i mål til neste år. Finmotorisk svak. Grovmotorisk sterk. Veldig sterk. Utrolig godt utviklet språk. Snakker rent. Leker rollespill med andre eller med lekefigurer alene. Bygger lego- maler, tegnet. Lekeskriver. Ble 5 i januar. Egentlig ganske så normal i sin gruppe i barnehagen. Anonym poster: 19ce74f3e5c3dfa32bd251b03ed0dc87
Fermpetrollen Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 Hei! Min er veldig interessert i tall og bokstaver. Teller i hvertfall med noe hjelp til 100. Skjønner nå at etter tjueni kommer tretti og ikke tjueti;) Kjenner mange bokstaver, men langt ifra alle. Har ikke helt skjønt at hun kan sette bokstavene sammen til ord ennå. Kjenner feks hver enkelt bokstav i ROSE, men skjønner ikke at det er ordet rose hun leser. Hun kan til dels klokka, men ikke helt forståelsen på tid ennå. Hun skjønner feks at hun må sove i 4 netter til før pappa kommer hjem, men hvor lenge 10 min varer, er litt verre. Ser ikke at hun skriver noe særlig tall ennå, men gjenkjenner de når hun ser i bøker eller på tv. Bokstaver ser jeg ofte hun sitter å skriver. Blir ofte veldig overrasska over hva hun egentlig kan!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #8 Skrevet 25. februar 2013 Min 5 åring kan alfabetet, og kan stave navnet sitt + mamma og pappa. Han kan telle til hundre, men kan ikke regne noe mer enn 1+1 og 2+2. Kler seg selv, går på do selv (men har uhell av og til), smører seg brødskive selv, i det hele tatt klarer han det meste selv av det han har bruk for til hverdags. Han har veldig god språkforståelse, men sliter litt med uttalen. Anonym poster: 5ce8da839bc70b4ee447edff2957b38b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #9 Skrevet 25. februar 2013 Vil tro det varierer veldig. Har en som straks blir fire, og en som nettopp ble seks år. Begge er veldig interessert i skriving, og eldste kan skrive hele alfabetet, store og små bokstaver. Yngste kan mange bokstaver og skrive en del ord. Ingen av dem kan lese. Eldste kan skrive tall og regne pluss og minus så lenge summen blir under ti, men teller faktisk ikke lenger enn til 16 før det blir rot. Yngste teller litt lenger, men kan ikke regne. De kler seg selv fra topp til tå, begge to. Eldste kan finne mat, brette tøy, tørke støv og annet lett husarbeid. Men ikke alltid de vil. Ingen av dem er flinke til å bruke kroppen, men eldste kan strikke og de begge er utrolig flinke til å tegne flotte, detaljerte tegninger, perle etter system og annen "kunst", og de kan alle farger, så ikke så nøye at de ikke klatrer og løper like fort som andre. De er gode på andre ting. Yngste snakker renere enn eldste, så det er også noe som varierer. Yngste er også mye flinkere til å huske utenat enn eldste er. Vil tro at du aner "ugler i mosen" om det er noen grunn til bekymring. Normalområdet er stort. Anonym poster: f967d0cf74e67c8f1e1c5be92cc5d923
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #10 Skrevet 25. februar 2013 Jeg har ei jente som tidlig ble interessert i bokstaver og tall. Hun har spurt, vi har svart. Nå leser hun og skjønner prinsippet med pluss. Hun teller til 39, kanskje. Hun kan ukedagene, og vet hver dag hvilken dag det er og dag det er i morra, og vet hvilket årstall det er, og navnet på noen måneder. Hun er ikke så veldig selvstendig bestandig, men det har mest med vilje å gjøre; ene dagen skal hun gjøre alt selv, andre dager gidder hun ikke kle på seg. Hun er ikke flink å rydde, ganske lat der. Hun er 4,5. Anonym poster: 244f209b89de7b6a3f56e99c670bed6e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #11 Skrevet 25. februar 2013 Skjønner at min er langt fremme. Han har akkurat fylt fire år. Han kan hele alfabetet, skriver alle bokstavene og leser korte ord. Han kan telle til 1000 og kan gange, plusse og trekke fra. Han fortalte mormor som er 63 år at det bare er 7 år til hun blir 70. Han kan spille sjakk. Han kler på seg alt selv med unntak av glidelås. Han er på gjennomsnittet motorisk. Anonym poster: 67974ebf08685340fe6a53c991d6b2bc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #12 Skrevet 25. februar 2013 Leser enkle bøker selv (altså ikke på Dostojevskij-nivå), skriver postkort og små historier (med varierende gramatikk), kan telle, addere og subtrahere, klarer seg selvsagt selv på do, kler seg selv, fletter håret sitt, knytter skolisser etc. Kan stupe kråke, stå på hodet, hinke, stå på ett bein etc. Kan endel naturvitenskap, veldig interessert i dyr og alle slags naturfenomen, men lite geografi for eksempel. Men ikke alltid så god på å følge ordre eller sitte stille, vil ha en logisk forklaring på alt, og respekterer ikke autoriteter hun ikke synes fortjener det. Veldig opptatt av rettferdighet. Så vi har en del å jobbe med frem mot skolestart likevel... For der må man jo dessverre høre på også de dårlige lærerne, og man kan ikke alltid få en begrunnelse på hvorfor og hva poenget med en regel er... Anonym poster: a6fae423300bec42146c0cc61917ad19
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #13 Skrevet 25. februar 2013 Hun er en nydelig jente på 4 år som er trygg, sosial og bare en glad lykkelig liten jente! Det er det som betyr noe for oss foreldre iallefall Ellers kan hun fargene, stave de første og skrive de første 5 bokstavene i sitt lange navn. Snakker helt ok. Kunne ikke brydd meg mindre om hun kunne telle til 20 eller 10000 !! Unger skal få være unger, og takk gud for at de er forskjellige. Blir oppgitt av foreldre som begynner å stresse med hva barnet kan når der er så små!! Hva er problemet med folk? Jeg var selv en lykkelig liten jente med masse venner og en god familie. Jeg klatrer i trær, slo meg på knærne, stjal epler av naboen og jammen meg klarte jeg ikke å både lese og skrive når jeg begynte på skolen uten at mine foreldre var bekymret eller drev med lesetrening/bostavtrening for meg. . Anonym poster: 76e4c05fed89280a5e764828909f27d8
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #14 Skrevet 25. februar 2013 Altså jeg lærte å lese og skrive på skolen uten at mine foreldre noen gang drev å "trente" meg meg leeeeenge før skolestart. Hadde ikke tid til sånt. Jeg var sosial og var ute å kose meg med ungene i gaten jeg. Anonym poster: 76e4c05fed89280a5e764828909f27d8
*Lissi* Skrevet 25. februar 2013 #15 Skrevet 25. februar 2013 Vesla ble 4 år i september. Hun kler seg selv, og er ellers veldig selvstendig. Veldig interessert i tall og bokstaver. Ikke sikker på hvor langt hun kan telle, men det er ganske langt. Kan de fleste bokstavene, og skriver navnet til alle i familien, bestemor, bestefar, mamma, pappa...o.s.v. Og endel andre ord. Hun var veldig klar for å begynne på skolen i fjor høst Kan farvene. Ellers er hun en helt normal 4 åring. Er veldig sosial!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå