Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Har et barn på ungdomskolen,10 klasse,og har begynt å bekymre meg litt for dette. Ikke at jeg har noen grunn,men føler det er så "fort gjort" å prøve div også utarter det seg.. Så hva kan man gjøre for å forebygge,hindre, osv.. Dette er hva jeg tenker på i dag Anonym poster: 62b49eb1042c9f171f17dc00efb71c1a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Tror det har mest med hvilket selskap man har i alderen fra ungdomskole og ut vgs! Venner har en kjempestor påvirkning her. Hvis man i tillegg kommer fra et hjem som ikke har faste, trygge rammer kan det fort skli ut. Anonym poster: 9d70874b5e14c3f9b842a33b402f45fd
Gjest Emea Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Spenning og vennepress tror jeg er viktige årsaker, om ikke annet for eksperimentering.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Jeg tror ikke grunn_en_ finnes, men mange grunner. Statistisk sett løper man høyere risiko for narkotikabruk om man kommer fra ustabile hjem eller er utsatt for omsorgssvikt. Ellers er venner en påvirkningsfaktor, tilgang er viktig, tidligere bruk av alkohol og tobakk er en risikofaktor osv. De fleste tiendeklassinger løper nok større risiko for problemer på grunn av alkohol enn narkotika, forøvrig. Gode ting for å forebygge er å snakke mye med barnet ditt, ha tydelige holdninger og praktisere disse selv, kjenne barnets venner og vite hvem det omgås, være våken når barnet kommer hjem om kvelden, hente på arrangementer osv. Anonym poster: f134ef39cf05edf92a2b4849ddbfac1a
Plutselig_gravid Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Mange faktorer som spiller inn. Både gener og miljø. Men man er nok på god vei til å hindre varig narkotikamisbruk ved å være oppegående (og opplyste) foreldre som både gir frihet og setter grenser og som tilbyr et trygt og godt hjemmemiljø. Det hjelper også på at ungdommen har gode venner og driver med idrett eller har annen hobby. Men man kan aldri gardere seg 100 prosent. Alle kan potensielt bli narkoman. Men om så skulle skje til tross ideell oppvekst, så har han en bedre sjanse til å komme seg utav det enn en som har hatt en rævva oppvekst. Lykke til Å oppdra barn er skummelt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå