Gå til innhold

Fortsette med bakovervendt sete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er anbefalt at barn sitter bakovervendt til de er rundt 4 år og gjerne lenger, men ...

Det gikk veldig greit med nummer 1. Hun satt bakovervendt til minstemann skulle flytte over fra babysetet, var sånn ca fire da.

Hadde jo tenkt at minstemann også skulle sitte bakovervendt en god stund til, men han nærmer seg nå tre år og 18 kilo. Er rimelig lang også, men sitter greit nok bakovervendt ennå. Problemet er setet i den ene bilen som har vektgrense på 18 kilo. Det må derfor byttes snart! Hadde egentlig tenkt å slippe unna med et sete til i hver bil, men min samvittighet får meg ikke helt til å snu han ennå, tror jeg.

Høyde, vekt og grovmotorikk kan vel tilsvare en gjennomsnittlig 4-åring, men det er kanskje ikke det som er avgjørende for anbefalingene. Vet jeg har lest noe om tyngden på hodet i forhold til resten av kroppen, men er dette forholdet utjevnet hos 4-åringer??? Når Noen som har lenker til noen artikler jeg kan lese?

Og hvis jeg nå skal kjøpe nok et bakovervendt sete. Hva kan anbefales, sånn i forhold til at den skal være lang nok i ryggen og ha lange nok seler til en høy gutt. Har plass nok i bilen, så det er uproblematisk.

Anonym poster: 01c6b2b296531ad5b55507558d14e495

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde/har samme dilemma selv. Det bakovervendte setet til jenta mi på 4 år er nå for lite så det skal lillesøster overta.

Jeg vurderte lenge å kjøpe et nytt bakovervendt sete, en litt større modell med høyere vektgrense, men har nå endt på fremovervendt. Følte det ble litt for bortkastet å betale 4000 for et sete som vi mest sannsynlig må kvitte oss med etter under et år.

Så denne uken kjøper vi en beltestol er kommet best ut i test. Men, må innrømme at jeg gruer meg til å snu henne.

Endret av Plutselig_gravid
Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Kjøp et som kan monteres både fremover og bakover og som har 36 kg vektgrense. Da kan dere bare fortsette med samme setet i årevis selv om ungen må snus underveis.

Skrevet

Kjøp et som kan monteres både fremover og bakover og som har 36 kg vektgrense. Da kan dere bare fortsette med samme setet i årevis selv om ungen må snus underveis.

Greien er at når barna først skal snus så er beltestol med trepunktsele tryggere. Kombiseter er ikke alltid bra. De kan score høyt som et bakovervendt sete, men stryker som et fremovervendt sete.
Skrevet

Tror jeg også hadde valgt beltestol i din situasjon. Er redd for at datteren min når 18kg før hun fyller 4. Har tilgang på et Britax Multitech som har 25kg grense, men hun sitter mye dårligere i dette.

Skrevet

Vi har en multitech i den bilen vi bruker minst, men synes også han sitter dårlig i dette.

Men er det noen som har bakovervendt sete med maksgrense opp til 25 kilo i stor bil, altså en bil hvor ikke plassmangel i forhold til forsetene er et tema. Hvor lenge er det mulig å ha et barn sittende bakovervendt?

Er enig i at det er dyrt å bruke 4000 på et sete som kanskje bare kan brukes et år til, men samtidig hvis sikkerheten er vesentlig høyere ... Er usikker.

Hvilke beltestoler kjøper dere nå da?

Skrevet

Vi har to stk Britax-seter til guttene på fire og to år - de kan brukes bakover til ungene er 25kg. Er veldig glad for at jeg kjøpte seter som ikke går bakover til bare 18kg, da hadde jeg måttet snu ungene for lenge siden - da jeg prøvde eldstemann i et av de Izihva-de-heter-setene da han var to år (og slett ikke 18kg) var han aaaaltfor stor for setet allerede da... Jeg ser at min gutt på fire år og gjennomsnittlig størrelse kan sitte i Multitech'en lenge ennå. Håper å ha ham bakover minst til han er fem, helst enda lenger. Så mitt svar er faktisk å kjøpe et bakovervendt sete som går til 25kg. Helst et som ikke kan snus, som en annen her nevner er de ikke spesielt gode forovervendt, så det er bedre å kjøpe beltestol hvis man må snu.

Anonym poster: ea414d4209a7466299e5f1d0180b7a49

Skrevet

Sjekk ut Britax Highway eller Maxway heter det vel nå. Rent bakovervendt til 25 kg. Der har barna god plass og kan nok sitte i det til skolestart hehe

Anonym poster: f182aec7f75948c4191103016436ea4d

Skrevet (endret)

Vi har en multitech i den bilen vi bruker minst, men synes også han sitter dårlig i dette.

Men er det noen som har bakovervendt sete med maksgrense opp til 25 kilo i stor bil, altså en bil hvor ikke plassmangel i forhold til forsetene er et tema. Hvor lenge er det mulig å ha et barn sittende bakovervendt?

Er enig i at det er dyrt å bruke 4000 på et sete som kanskje bare kan brukes et år til, men samtidig hvis sikkerheten er vesentlig høyere ... Er usikker.

Hvilke beltestoler kjøper dere nå da?

Vi skal kjøpe cybex solution x2 fix. Det skal visst være veldig bra. Har forresten sett 6-åringer sitte bakovervendt, men vi kjører mye langturer og da går ikke det. Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Blir i tilfelle er rent bakovervendt sete nå ja. Får sjekke ut Britax. Kjøpte kombiseter første gang ettersom jeg hadde lest så mye om hyling og skriking og bilsyke at jeg var overbevist om at om det kun var et fåtall barn som var egnet til å sitte bakovervendt helt til de var fire ;-)

Trodde aldri vektgrensa skulle være avgjørende før når vi måtte snu setet.

Har et cybex solution x2 fix sete til størsten. Veldig fornøyd med det, men klarer ikke helt å se mintemann sitte i et sånt sete ennå ... Han er jo så liten, selv om han ser stor ut :-) Vi kjøpte setet for snart to år siden, trodde kanskje det var noen nyere som hadde erstattet dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...