Gå til innhold

Barseltid og menn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde mannen din den første tiden med baby i hus? Hva gjorde han for deg og av husarbeid mens han hadde fri fra jobb den første tiden, og hvordan fordelte dere arbeidet senere i permisjonen?

Anonym poster: 4b1fb9e1875aa1d4d902939ee46130e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykt bortskjemt og far i huset gjør heller praktiske ting så jeg kan ta baby. Tar det som faller seg naturlig etterpå også regner jeg med. Er jeg som er sløvest her i huset, så han må heller si fra til meg oftere enn andre veien.

Skrevet

Min mann var arbeidsledig så han var hjemme vær dag i tre måneder. Natta tok han ikke siden han sover så tungt og sovna flere ganger med baby i armen hvis jeg fikk vekka han. Lot meg sove på dagen. Tar oppvaska, handlet inn mat og reingjøring av alt på soverom. Resten er mitt felt og liker det. Blir vel mer på mannen når jeg begynner i jobb (noe han er klar over), men stresser ikke.

Anonym poster: e7fa7b64f720cb1d087cf0c1d74fc3eb

Skrevet

Han gjorde omtrent det samme som han gjorde i helgene + litt til. Lot meg få sove lenge, tok seg av de andre barna. Gjorde litt mer husarbeid enn normalt. Gav meg en håndsrekning ved behov, f.eks hente en klut eller drikke mens jeg ammet, i og meg at han likevel var der. Ellers hadde jeg ikke behov for noen spesiell oppvartning. Hat endelig vært meg selv igjen etter fødsel og har vært fullere av energi bare timer etter i forhold til energien jeg hadde hatt de siste 9 mnd.

Skrevet

Jeg hadde stort sett babyen oppå meg hele tiden, så han tok seg mest av storebror, og gjorde det mest nødvendige av husarbeid. Han har ikke samme standard som meg, så han syntes ikke det var så mye som måtte gjøres :P

Det er en periode hvor renhold rett og slett kommer i andre (tredje, fjerde) rekke. Vi prioriterte å kose med barna og hente inn igjen litt søvn. Men jeg tvang ham til å vaske litt når vi skulle ha barselbesøk da.

Skrevet

Tar alt av stell, legging og nattevåk med eldste, går tur med hunden, gjør alt husarbeide og alt av handling. I tillegg er han min assistent og henter det jeg ber om av mat, drikke etc, og ser etter baby når jeg dusjer, spiser og slike ting.

Koser også med baby og skifter bleier og slikt.

Idag har han faktisk tørket støv i hele huset og vasket alle vinduene- på eget initiativ!;)

Skrevet

Han gjorde ALT av husarbeid og matlaging. I tillegg bar han på babyen, trillet på babyen og prøvde å roe babyen. Jeg gjorde det sammme som han med babyen i tillegg til masse amming og håndmelking for å prøve å få ut klumper i brystet. Babyen skrek og skrek og skrek. Vi sov 2-3 timer i døgnet.

Senere i permisjonen roet det seg. Jeg gjorde mest husarbeid, men helgevasken tok vi ofte sammen. Jeg var oppe om nettene med babyen. Frem til babyen var 7-8 mnd. var det kun jeg som stod opp med baby i helgene. Jeg trente tre kvelder i uken, og da var pappaen alene med babyen.

Skrevet

Her har det vært litt forskjellig. Har 3 barn som er totalt forskjellig fra hverandre. En i hver ende av skalaen og en på midten;)

Men han har vært veldig deltakende i forholdt til barna (nattevåk, bleieskift, bading, trilletur ) etter eget ønske uavhengig om han har vært på jobb eller i permisjon. Han har hjulpet til med husarbeid og slike ting om jeg har hatt behov for det.

Ene barnet mitt var en drøm. Sov hele natten uten pupp, skrek aldri og var blid og fornøyd. Rutiner fra dag 1 uten at vi måtte jobbe for det. Hun gled naturlig rett inn.

Da kunne jeg gjøre alt av husarbeid, avanserte middager osv mens far var på jobb.

Med det ekstremt krevende barnet fikk jeg ikke gjort en dritt.

Med barnet på midten av skalaen fikk jeg gjort mye noen dager og lite andre dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...