Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Fikk tlf fra en advokat om at bror til farfar er død...(har aldri kjent han)...Arven skulle gå til søsken,men 4 av 6 søsken er døde...da skal det gå til barn/barnebarn..(pappa er død ).derfor blir det jeg og mine søsken som arver. advokaten sa det ikke var snakk om så mye penger,men er det noe "minstebeløp" for å blande inn advokat? Kan dette være snakk om bare et par hundre? Anonym poster: 84df458b368a5af82962177a0e2d05a6
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Det kan være snakk om alt fra 1 kr til mange millioner. Men om han har mange søsken og din far har søsken og du har søsken, er det en liten andel igjen til deg da. Må være litt i boet for at det blir store greier da. Anonym poster: ec515da077a756ce1ad088777f835860
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Det blir umulig å spekkulere i, men din andel blir nok ikke så stor. Først skal det deles på de 6 søsknene. Deretter på den bestefars barn, for eksempel 2 og så på deg og dine søsken, for eksempel 3. Da skal du ha 1/36 del av den totale arven. I dette tilfelle ville du arve ca 25.000,- om han etterlot seg en miliom. Dermed blir det ikke en veldig stor sum til deg, selv om det var litt penger i utgangspunktet. Anonym poster: c4d6cc21d0d27cef68ea16f90148bf8f
hol(L)y COW Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 (endret) Det blir umulig å spekkulere i, men din andel blir nok ikke så stor. Først skal det deles på de 6 søsknene. Deretter på den bestefars barn, for eksempel 2 og så på deg og dine søsken, for eksempel 3. Da skal du ha 1/36 del av den totale arven. I dette tilfelle ville du arve ca 25.000,- om han etterlot seg en miliom. Dermed blir det ikke en veldig stor sum til deg, selv om det var litt penger i utgangspunktet. Anonym poster: c4d6cc21d0d27cef68ea16f90148bf8f Feil - arven deles på 6 (hvert av avdødes søsken, gitt at alle de døde søskene også har arveetterkommere i live. ) HI vil da arve 1/6 av totalen sammen med sine søsken, når hennes far og bestefar er døde. (Ja, gitt at hun ikke har andre fettere og kusiner da selvsagt....) Endret 25. februar 2013 av T82
Hybelkanina Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 (endret) Det blir umulig å spekkulere i, men din andel blir nok ikke så stor. Først skal det deles på de 6 søsknene. Deretter på den bestefars barn, for eksempel 2 og så på deg og dine søsken, for eksempel 3. Da skal du ha 1/36 del av den totale arven. I dette tilfelle ville du arve ca 25.000,- om han etterlot seg en miliom. Dermed blir det ikke en veldig stor sum til deg, selv om det var litt penger i utgangspunktet. Anonym poster: c4d6cc21d0d27cef68ea16f90148bf8f Feil - arven deles på 6 (hvert av avdødes søsken, gitt at alle de døde søskene også har arveetterkommere i live. ) HI vil da arve 1/6 av totalen sammen med sine søsken, når hennes far og bestefar er døde. (Ja, gitt at hun ikke har andre fettere og kusiner da selvsagt....) Det er da ikke helt feil! Anonym her tar høyde for at HIs avdøde far hadde søsken. Hvis han ikke hadde det så har du rett. Men det skriver jo HI ikke noe om. Min mann fikk tilsvarende brev for noen år siden, da fikk han 2500 kroner som sin del. Ikke uvanlig at en advokat fordeler boet uavhengig av størrelse. Ps- nå ser jeg du har tatt deg i det og moderert svaret ditt litt siden jeg begynte på mitt svar. Så da er vi enige Endret 25. februar 2013 av Hybelkanina
hol(L)y COW Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Det blir umulig å spekkulere i, men din andel blir nok ikke så stor. Først skal det deles på de 6 søsknene. Deretter på den bestefars barn, for eksempel 2 og så på deg og dine søsken, for eksempel 3. Da skal du ha 1/36 del av den totale arven. I dette tilfelle ville du arve ca 25.000,- om han etterlot seg en miliom. Dermed blir det ikke en veldig stor sum til deg, selv om det var litt penger i utgangspunktet. Anonym poster: c4d6cc21d0d27cef68ea16f90148bf8f Feil - arven deles på 6 (hvert av avdødes søsken, gitt at alle de døde søskene også har arveetterkommere i live. ) HI vil da arve 1/6 av totalen sammen med sine søsken, når hennes far og bestefar er døde. (Ja, gitt at hun ikke har andre fettere og kusiner da selvsagt....) Det er da ikke helt feil! Anonym her tar høyde for at HIs avdøde far hadde søsken. Hvis han ikke hadde det så har du rett. Men det skriver jo HI ikke noe om. Min mann fikk tilsvarende brev for noen år siden, da fikk han 2500 kroner som sin del. Ikke uvanlig at en advokat fordeler boet uavhengig av størrelse. Ja jeg måtte inn å redigere - jeg tok det for gitt at HIs far ikke hadde søsken men det kan han selvsagt ha. Tenkte litt for fort.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 Det blir umulig å spekkulere i, men din andel blir nok ikke så stor. Først skal det deles på de 6 søsknene. Deretter på den bestefars barn, for eksempel 2 og så på deg og dine søsken, for eksempel 3. Da skal du ha 1/36 del av den totale arven. I dette tilfelle ville du arve ca 25.000,- om han etterlot seg en miliom. Dermed blir det ikke en veldig stor sum til deg, selv om det var litt penger i utgangspunktet. Anonym poster: c4d6cc21d0d27cef68ea16f90148bf8f Feil - arven deles på 6 (hvert av avdødes søsken, gitt at alle de døde søskene også har arveetterkommere i live. ) HI vil da arve 1/6 av totalen sammen med sine søsken, når hennes far og bestefar er døde. (Ja, gitt at hun ikke har andre fettere og kusiner da selvsagt....) Det er jo akkurat det jeg skriver.Farfarens andel blir 1/6. Hvis faren har en bror eller søster blir farens del 1/12 og hvis HI har 2 søsken (hun skrev at hun hadde mer enn en) blir HI sin andel 1/36 del av den opprinlige arven. Anonym poster: c4d6cc21d0d27cef68ea16f90148bf8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå