Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Hva er den verste søknaden du har lest/skrevet? Anonym poster: ecc152fbbb8f46c7938eebbcedba5a83
Fae Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Dette synes jeg er et frekt emne, og grunnen til at flere har angst for å søke jobber. Man skal ikke utlevere andre. Tenk om noen kjenner seg igjen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Jaha? Frekt? Tror du ikke kanskje de som skriver elendige søknader hadde syns det var ok med tilbakemeldinger, om om så var så er de neppe de eneste i verden som har gjort samme tabben. Om det er så krise kan man vel anonymisere litt? Hadde vært både morsomt og praktisk å visst. Anonym poster: ecc152fbbb8f46c7938eebbcedba5a83
Fae Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Da kan man vel gi tilbakemeldinger direkte til folk, istedet for å utlevere dem i et offentlig forum.
Mamma4livet Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Jeg har lest en del jobbsøknader og de jeg har lagt merke til negativt er de som la ved bilder av seg selv. I utgangspunktet er jo det helt greit, men det var en dame som hadde lagt ved et A4bilde der hun hadde stooor utringning og en annen fra en mann med bar overkropp, tydelig tatt i syden et sted.
stearin Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Vel, jeg hadde en venninne som skrev en jobbsøknad som hun planla å sende til alle bedriftene hu nville søke om jobb til. Altså en universalsøknad, rett og slett. I tillegg var bare søknaden to hele sider lang med masse gjentakelser om henne som arbeidstaker og person. Veldig mange skrivefeil også. Jeg hjalp henne med å formulere søknaden annerledes og sa ifra om at søknaden inneholder mange feil som vi rettet opp sammen. Ga også råd om å ikke skrive en universalsøknad, men en søknad til hver bedrift hun søker til. Hun fikk jobb til slutt
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 Jeg skal selvsagt ikke nevne spesielle enkeltsøknader men jeg kan fortelle hva jeg ikke setter pris på når jeg ser igjennom bunker med søknader. - en halv million skrivefeil. En ting er jo å ha lese/skrivevansker men når det blir klin umulig å lese hva vedkommende har skrevet så blir det vanskelig å ta han/henne seriøst. (beklager til dere med dysleksi men nå er det nå slik at mange yrker er avhengig av et godt skriftlig språk og når man ikke anstrenger seg i søknaden så sier det mye om søkeren) - null kontroll på det norske språket. Skriftlig og muntlig. Jeg har selvsagt ingenting imot å ha utenlandske med på laget men når det viser seg at personen(e) ikke klarer å forstå eller gjøre seg forstått på norsk så blir det et problem. (på min arbeidsplass selvsagt. Det gjelder jo ikke alle arbeidsplasser!) - sommerjobbsøknader som inneholder dette : jeg kan dessverre ikke jobbe de 3 siste ukene i juli da jeg skal til kreta med mamma og pappa. - søknad som sier at man kan starte f.o.m oktober når det tydelig fremkommer i både søknad og cv at man avsluttet den forrige jobben i juni og at man ikke har noen nye engasjement. Om man har en grunn til å ikke kunne starte tidligere så bør det komme frem i søknaden ellers blir det antatt at søkeren vil ha ekstra lang sommerferie. Når man skal ansette så vil man jo ansette den beste til jobben og da er det ofte slik at dem som ikke klarer å overbevise via søknad vil havne utenfor. Anonym poster: 159d63db0ab54d9305dfe24227694060
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #8 Skrevet 25. februar 2013 Hos meg går det også på bilde. Jeg vil helst ha med bilde så det er sakt, men ei så det ut som satt i bare puppa på bildet. Mulig hun hadde på seg tubetopp, men bildet var kuttet slik at en bare så pupper og masse hud. Ellers var det en som søkte på butikkjobb uten å kunne et eneste ord norsk eller engelsk, hadde med tolk. Det for å jobbe kveldsskift alene med kundekontakt og ta henvendelser på telefon. På et intervju, som svar på spørsmålet om hva de tre beste egenskapene dens var: Sexy, sexy og sexy. Anonym poster: 016f3f03226fe7ea0f4a20430acc1f56
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #9 Skrevet 25. februar 2013 Jeg skal selvsagt ikke nevne spesielle enkeltsøknader men jeg kan fortelle hva jeg ikke setter pris på når jeg ser igjennom bunker med søknader. - en halv million skrivefeil. En ting er jo å ha lese/skrivevansker men når det blir klin umulig å lese hva vedkommende har skrevet så blir det vanskelig å ta han/henne seriøst. (beklager til dere med dysleksi men nå er det nå slik at mange yrker er avhengig av et godt skriftlig språk og når man ikke anstrenger seg i søknaden så sier det mye om søkeren) - null kontroll på det norske språket. Skriftlig og muntlig. Jeg har selvsagt ingenting imot å ha utenlandske med på laget men når det viser seg at personen(e) ikke klarer å forstå eller gjøre seg forstått på norsk så blir det et problem. (på min arbeidsplass selvsagt. Det gjelder jo ikke alle arbeidsplasser!) - sommerjobbsøknader som inneholder dette : jeg kan dessverre ikke jobbe de 3 siste ukene i juli da jeg skal til kreta med mamma og pappa. - søknad som sier at man kan starte f.o.m oktober når det tydelig fremkommer i både søknad og cv at man avsluttet den forrige jobben i juni og at man ikke har noen nye engasjement. Om man har en grunn til å ikke kunne starte tidligere så bør det komme frem i søknaden ellers blir det antatt at søkeren vil ha ekstra lang sommerferie. Når man skal ansette så vil man jo ansette den beste til jobben og da er det ofte slik at dem som ikke klarer å overbevise via søknad vil havne utenfor. Anonym poster: 159d63db0ab54d9305dfe24227694060 Hvorfor er det negativt om noen ønsker lang sommerferie før de tar tak i nye utfordringer? Anonym poster: f69500d985faf7387342387e286e658f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #10 Skrevet 25. februar 2013 Synes denne er litt morsom: Ei som søkte på vikarstilling (tilkalling). "Jeg er veldig fleksibel og kan stille opp på kort varsel". Med dette mente hun å ringe minst to/tre dager før hun skulle jobbe. Anonym poster: 94022fec04755bd9c4fc405e85511905
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #11 Skrevet 25. februar 2013 Jeg skal selvsagt ikke nevne spesielle enkeltsøknader men jeg kan fortelle hva jeg ikke setter pris på når jeg ser igjennom bunker med søknader. - en halv million skrivefeil. En ting er jo å ha lese/skrivevansker men når det blir klin umulig å lese hva vedkommende har skrevet så blir det vanskelig å ta han/henne seriøst. (beklager til dere med dysleksi men nå er det nå slik at mange yrker er avhengig av et godt skriftlig språk og når man ikke anstrenger seg i søknaden så sier det mye om søkeren) - null kontroll på det norske språket. Skriftlig og muntlig. Jeg har selvsagt ingenting imot å ha utenlandske med på laget men når det viser seg at personen(e) ikke klarer å forstå eller gjøre seg forstått på norsk så blir det et problem. (på min arbeidsplass selvsagt. Det gjelder jo ikke alle arbeidsplasser!) - sommerjobbsøknader som inneholder dette : jeg kan dessverre ikke jobbe de 3 siste ukene i juli da jeg skal til kreta med mamma og pappa. - søknad som sier at man kan starte f.o.m oktober når det tydelig fremkommer i både søknad og cv at man avsluttet den forrige jobben i juni og at man ikke har noen nye engasjement. Om man har en grunn til å ikke kunne starte tidligere så bør det komme frem i søknaden ellers blir det antatt at søkeren vil ha ekstra lang sommerferie. Når man skal ansette så vil man jo ansette den beste til jobben og da er det ofte slik at dem som ikke klarer å overbevise via søknad vil havne utenfor. Anonym poster: 159d63db0ab54d9305dfe24227694060 Hvorfor er det negativt om noen ønsker lang sommerferie før de tar tak i nye utfordringer? Anonym poster: f69500d985faf7387342387e286e658f Lurte på det samme. Synes ikke noe særlig om å starte en ny jobb når alle på kontoret er bortreist på ferie. Best å starte når alle er tilbake. Anonym poster: 8d1f3b4ada288873546a67f8046e7858
Pinnus Skrevet 25. februar 2013 #12 Skrevet 25. februar 2013 To ting jeg spesielt har reagert på ved gjennomgang av jobbsøknader. Bilder tatt med iPhone i speil. Type blogg-bilder. Bilder som generelt ikke egner seg på jobbsøknader. Språk. Mye skrivefeil og dårlige formuleringer (få noen andre til å skrive søknaden dersom norsk skriftlig ikke er viktig for stillingen) og søkere som kun snakker eget morsmål.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #13 Skrevet 25. februar 2013 fordi jeg synes det vitner om litt dårlig arbeidsmoral. Hvorfor skal man måtte trenger 4måneder med ferie før man starter i ny jobb? Har forståelse for at man ikke ønsker å starte midt i sommerferien (selv om dette kan være positivt også. Mindre folk, mindre å gjøre, lettere å få satt seg inn i egne oppgaver) Men helt til oktober? De fleste er vel tilbake etter fellesferien uansett. Anonym poster: 159d63db0ab54d9305dfe24227694060
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #14 Skrevet 25. februar 2013 Verste jeg har sett var en der samme søknad var brukt før. Han (det var en mann) hadde bare satt kryss over adressaten og skrevet inn ny adressat med penn. Anonym poster: d77598f85b733b8ed57d863cdc209567
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #15 Skrevet 25. februar 2013 To ting jeg spesielt har reagert på ved gjennomgang av jobbsøknader. Bilder tatt med iPhone i speil. Type blogg-bilder. Bilder som generelt ikke egner seg på jobbsøknader. Språk. Mye skrivefeil og dårlige formuleringer (få noen andre til å skrive søknaden dersom norsk skriftlig ikke er viktig for stillingen) og søkere som kun snakker eget morsmål. Signerer. Bimbobilder med masse sminke der personen ønsker å se pen ut. Og skrivefeil! Irriterende! Anonym poster: acdecd302c2d697b609f97eebd8bdb7e
Modesty Blaise. Skrevet 25. februar 2013 #16 Skrevet 25. februar 2013 Jeg kan bare være helt enig med flere her. Bilder, elendig språk og søknader som man ser er masseprodusert. En ting til også, grunner til at man søker på jobben. Jada, vi jobber alle sammen for å tjene penger, men ikke skriv at det er motivasjonen din for å søke på jobben....
Rediken Skrevet 25. februar 2013 #17 Skrevet 25. februar 2013 Det var min egen søknad da jeg var 13 år og hadde så lyst å jobbe i klesbutikk. Søknaden inneholdt omtrent hele livshistorien min, for ikke å glemme at "jeg elsker katter, spesielt hellig birma"... Huff, hvorfor stoppet ikke foreldrene mine meg da de såg over søknaden min... Jeg fikk ikke jobben for den som lurte
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #18 Skrevet 25. februar 2013 Mange søte små som leverte søknad hos oss, de ville så gjerne tjene egne penger så de kunne kjøpe telefon og data selv hehe Fikk også inn en søknad fra en utlending som skrev at han ville søke jobb hos oss (elektronikkbutikk) fordi han var glad i å surfe på internett og håpte han kunne få gode rabatter. Han ville også ha 100%tillegg på kvelder og i helger. Jeg velger å tro at denne søknaden var skrevet på pur Anonym poster: 032c813cccfaa6dc0123b2bb00f0ffcd
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #19 Skrevet 25. februar 2013 En person som for flere år siden hadde lagt ved et sertifikat for et gulvteppe som vedkommende hadde kjøpt for og støtte opp om fairtrade handel og vedkommende brant for og kjøpe slike produkter. personlig så jeg ikke nytten i dette når jobben ikke hadde noe med gulvtepper eller fairtrade produkter. Holdt på og le meg ihjel når jeg leste denne søknaden! Anonym poster: 4ff65f1d4d0b54c7af88b0ab52605e6a
Gjest Nerdens'mus Skrevet 25. februar 2013 #20 Skrevet 25. februar 2013 Mange søte små som leverte søknad hos oss, de ville så gjerne tjene egne penger så de kunne kjøpe telefon og data selv hehe Fikk også inn en søknad fra en utlending som skrev at han ville søke jobb hos oss (elektronikkbutikk) fordi han var glad i å surfe på internett og håpte han kunne få gode rabatter. Han ville også ha 100%tillegg på kvelder og i helger. Jeg velger å tro at denne søknaden var skrevet på pur Anonym poster: 032c813cccfaa6dc0123b2bb00f0ffcd Hører om folk som bevist lager dårlige søknader for og kunne være aktiv som jobbsøker uten å risikere å få jobb. Hørtes litt sånn ut det der.
Mrs. Zoidberg Skrevet 25. februar 2013 #21 Skrevet 25. februar 2013 Der jeg jobbet som lærling kom det inn en søknad fra ei ung jente som skrev ca noe sånt som: "Hei. Jeg vil gjerne ha jobb for det trenger jeg. Vær så snill å få jobb". Rart at vi frisører ofte blir stemplet som blonde
Himmel og hav Skrevet 25. februar 2013 #22 Skrevet 25. februar 2013 Den søknaden jeg aldri glemmer var den blekka som en dame sendte inn. Den var på 10 A4 sider, og inneholdt hele livshistorien hennes, hvor av over en side var om hunden. Bilder av bikkja, hytta, henne og familien var plassert innimellom. Hadde det ikke vært for at jeg var nysgjerrig på slutten, så hadde jeg aldri lest hele. Hun fikk ikke jobben, forøvrig, for jeg trengte et menneske som kunne være effektiv, konsis, og komme til poenget uten at det ble overtid ut av det.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 25. februar 2013 #23 Skrevet 25. februar 2013 Vi får inn mange rare søknader daglig, men tror ikke jeg skal gå inn på de enkelte (i tilfelle noen kjenner seg igjen ). Men må si at det mest slitsomme er å lese igjennom søknader fra amerikanere. Tror de har en litt annen kultur enn oss når det kommer til å skrive CV. Har aldri lest igjennom en amerikansk CV på under 10 A4 sider. Og når det er over 100 søkere per stilling, så bruker man ganske lang tid
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #24 Skrevet 25. februar 2013 Jeg synes også det gir et veldg negativt bilde når søkeren har med bilde av seg selv av typen på fest/halvnaken i syden eller med trutmunn/brystkassa ut. Også de som har mailadresse som fks. [email protected]... GUD!! Anonym poster: 2f034a0a1b075abb014fa348d84c06d5
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #25 Skrevet 25. februar 2013 Dårlig språk er ille. Selv om man har dysleksi eller noe, så bør man få noen til å hjelpe seg slik at man kan gjøre et godt førsteinntrykk. Lange søknader gidder jeg ikke å lese. Samme med laaaaange CV'er. Man bør velge bort sommerjobber fra tenåra etterhvert. Anonym poster: aac6bea09def78452acc6ea12c54526d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå