Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Gutten min på 5 år gråt en dag i høsten som var og fortalte at han var blitt slått av andre i barnehagen. Han gråt for at han var redd for å dra tilbake dit og han forsto ikke hvorfor de andre barna kunne slå når han ikke kunne. Jeg tok det opp i bhg flere ganger, da dette gjentok seg flere ganger. De skrev ut et ark om mobbing, men dette hjalp lite. En dag jeg hentet gutten hadde han en svær kul på skulderen med sår på, han fortalte at noen hadde slått han med en kjepp(!!!). Da jeg tok opp dette i bhg sa de at han hadde kastet en liten ball etter barna, og de hadde nåkk tatt igjenn. Etter dette fikk jeg nåkk!!!! Jeg sa til guttongen at om noen av barna slo han igjenn skulle han bare slå tilbake. Noen dager senere fikk jeg beskjed fra bhg at gutten min hadde banket en annen gul og blå. Men etter denne episoden skjedde det aldri noe sånt igjenn, ingen er slemme mot gutten min mer.... Var det feil av meg å be han om å ta igjenn når noen var slemme? Det ble jo slutt på det. Anonym poster: abb0c8ee36c6b69d2a8dcc17ac3ede8c
Nissefisen Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Rent pedagogisk var det nok ikke riktig, men hva gjør man da når ingen ting hjelper?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Gutten din har lært at det er bra å slå andre gul og blå. Flottings! Nå han kan løse alle problemene sine med vold. Anonym poster: d50ca7fc1932a3fe0d826b78e8858aa8
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Gutten din har lært at det er bra å slå andre gul og blå. Flottings! Nå han kan løse alle problemene sine med vold. Anonym poster: d50ca7fc1932a3fe0d826b78e8858aa8 Når du dømemr så nord og ned så rekne rjeg med at du da har en fantastisk løsning til dette problemet da????? Ikke kritiser om du ikke har en bedre løsning selv! Anonym poster: 9d47d093109fd2ce7a19a7b9605f0139
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Tja, jeg snakket jo mye med bhg, og de gjorde ikke så mye med det. De var fortsatt ekle med han, men nå er det ingen som er slemme lengre. Pedagogisk feil, men logisk rett? Enn om noen mobbet og/eller slo deg vær dag? Hadde du vendt det andre kinn til? Eller hadde du tatt igjenn og fått en slutt på det? HI Anonym poster: abb0c8ee36c6b69d2a8dcc17ac3ede8c
Kliko Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Joda, på en måte så skjønner jeg deg veldig godt. Men på en annen måte så blir det jo skapt en frykt ovenfor gutten din? Har får jo ingen respekt, men frykt. Barna vil jo da holde seg unna gutten din, noe som kanskje kan skape problemer ved skolestart? ( vet ikke hvor gamle disse er da..) Jeg tror nok jeg heller ville prøvd å snakka med foreldrene, møte med barnehagen ( ikke bare en prat). Ville kanskje prøvd å få barna til å bli venner, i stedenfor å skape en stor avstand. De skal jo kanskje være i nærheten av hverandre i ganske mange år fremover.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Joda, på en måte så skjønner jeg deg veldig godt. Men på en annen måte så blir det jo skapt en frykt ovenfor gutten din? Har får jo ingen respekt, men frykt. Barna vil jo da holde seg unna gutten din, noe som kanskje kan skape problemer ved skolestart? ( vet ikke hvor gamle disse er da..) Jeg tror nok jeg heller ville prøvd å snakka med foreldrene, møte med barnehagen ( ikke bare en prat). Ville kanskje prøvd å få barna til å bli venner, i stedenfor å skape en stor avstand. De skal jo kanskje være i nærheten av hverandre i ganske mange år fremover. Så enkelt er det ikke. Når HI har snakka med barnehagen og de ikke tar det lenger, hva skal HI gjøre da, innkalle til møte på barnehagen? Nei, så enkelt er det ikke når barnehagen ikke gjør noe! Noen ganger er det frykt som er det eneste språket.Kanskje får gutten hennes respekt av mobberne? Det trenger ikke å være bare negativt dette her.Jeg tror nok også jeg hadde sagt til gutten min at han skulle tatt igjen.Min makt som mor når ikke langt inn i mine barns hverdag, iallefall ikke når bhg ikke tar det seriøst. Nei, selvfølgelig er ikke vold svaret,men jeg tror at HI er såpass oppegående at hun har forklart sin egen sønn hvorfor hun sa det hun gjorde og at vold ikke er bra. man blir så fortvila noen ganger og barna må jo desverre ordne opp selv noen ganger... Anonym poster: 9d47d093109fd2ce7a19a7b9605f0139
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Vanskelig å dømme uten å ha vært der selv. Har snakket med dem i bhg om akkurat dette. Ikke fordi det har vært så aktuelt som du beskriver, men mer i forebyggende prat. Der var de klare på at enkelte barn (svakere/mer utsatt) får lov å ta igjen - blir "oppfordret" til det. Gjør de det er de ansatte raske til å snu ryggen til. Det er jo grenser her for hva som er tillatt og ikke, hva som rett og slett er forsvarlig/trygghet. Når du skriver at han banket noen gul og blå høres jo det i grenseland ut...jeg mener hvor var personalet? Det tar bittelitt tid å banke noen gul og blå, dessuten bør jo din lære seg å kontrollere seg også. Det jeg snakker om er eks bli dyttet, skubbet - for så dytte kraftig tilbake. Foreldre og ansatte oppfordret til det. I tillegg gjøres det fysiske øvelser/nærkontakt der med regler for at ungene skal lære å kjenne egne og andres grenser med regler og trygghet. Anonym poster: 5e616b45479510a0b1f4aac959b89e99
Kliko Skrevet 24. februar 2013 #9 Skrevet 24. februar 2013 Joda, på en måte så skjønner jeg deg veldig godt. Men på en annen måte så blir det jo skapt en frykt ovenfor gutten din? Har får jo ingen respekt, men frykt. Barna vil jo da holde seg unna gutten din, noe som kanskje kan skape problemer ved skolestart? ( vet ikke hvor gamle disse er da..) Jeg tror nok jeg heller ville prøvd å snakka med foreldrene, møte med barnehagen ( ikke bare en prat). Ville kanskje prøvd å få barna til å bli venner, i stedenfor å skape en stor avstand. De skal jo kanskje være i nærheten av hverandre i ganske mange år fremover. Så enkelt er det ikke. Når HI har snakka med barnehagen og de ikke tar det lenger, hva skal HI gjøre da, innkalle til møte på barnehagen? Nei, så enkelt er det ikke når barnehagen ikke gjør noe! Noen ganger er det frykt som er det eneste språket.Kanskje får gutten hennes respekt av mobberne? Det trenger ikke å være bare negativt dette her.Jeg tror nok også jeg hadde sagt til gutten min at han skulle tatt igjen.Min makt som mor når ikke langt inn i mine barns hverdag, iallefall ikke når bhg ikke tar det seriøst. Nei, selvfølgelig er ikke vold svaret,men jeg tror at HI er såpass oppegående at hun har forklart sin egen sønn hvorfor hun sa det hun gjorde og at vold ikke er bra. man blir så fortvila noen ganger og barna må jo desverre ordne opp selv noen ganger... Anonym poster: 9d47d093109fd2ce7a19a7b9605f0139 Nei det er klart at det ikke er svart /hvitt. Men nå vet ikke vi hele historien her, og når hl sier at hun har pratet med barnehagen kan jeg ikke skjønne at det har vært et møte. Jeg ville også tatt saken videre opp mot kommunen før jeg ba barnet mitt om å slå tilbake ( noe som resulterte i at barnet til hl rett og slett banka opp et annet barn). Ikke nevner hun at hun har snakka med foreldrene her heller. Det kan skje mye endring i et barn om foreldrene tar en alvorsprat ( dette vet jeg!).
SnekkerPelle Skrevet 24. februar 2013 #10 Skrevet 24. februar 2013 Hvis noen slår deg, slå tilbake. Det er en tøff verden vi lever i. Mine unger skal hverken hakkes på eller ta imot juling.
Nissefisen Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 Det er lett å være etterpåklok, men jeg hadde spurt gutten min hvem som er ekkel så tatt kontakt med foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #12 Skrevet 24. februar 2013 Joda, på en måte så skjønner jeg deg veldig godt. Men på en annen måte så blir det jo skapt en frykt ovenfor gutten din? Har får jo ingen respekt, men frykt. Barna vil jo da holde seg unna gutten din, noe som kanskje kan skape problemer ved skolestart? ( vet ikke hvor gamle disse er da..) Jeg tror nok jeg heller ville prøvd å snakka med foreldrene, møte med barnehagen ( ikke bare en prat). Ville kanskje prøvd å få barna til å bli venner, i stedenfor å skape en stor avstand. De skal jo kanskje være i nærheten av hverandre i ganske mange år fremover. Så enkelt er det ikke. Når HI har snakka med barnehagen og de ikke tar det lenger, hva skal HI gjøre da, innkalle til møte på barnehagen? Nei, så enkelt er det ikke når barnehagen ikke gjør noe! Noen ganger er det frykt som er det eneste språket.Kanskje får gutten hennes respekt av mobberne? Det trenger ikke å være bare negativt dette her.Jeg tror nok også jeg hadde sagt til gutten min at han skulle tatt igjen.Min makt som mor når ikke langt inn i mine barns hverdag, iallefall ikke når bhg ikke tar det seriøst. Nei, selvfølgelig er ikke vold svaret,men jeg tror at HI er såpass oppegående at hun har forklart sin egen sønn hvorfor hun sa det hun gjorde og at vold ikke er bra. man blir så fortvila noen ganger og barna må jo desverre ordne opp selv noen ganger... Anonym poster: 9d47d093109fd2ce7a19a7b9605f0139 Nei det er klart at det ikke er svart /hvitt. Men nå vet ikke vi hele historien her, og når hl sier at hun har pratet med barnehagen kan jeg ikke skjønne at det har vært et møte. Jeg ville også tatt saken videre opp mot kommunen før jeg ba barnet mitt om å slå tilbake ( noe som resulterte i at barnet til hl rett og slett banka opp et annet barn). Ikke nevner hun at hun har snakka med foreldrene her heller. Det kan skje mye endring i et barn om foreldrene tar en alvorsprat ( dette vet jeg!). Dette ble det mye byråkrati av. Det skal holde å snakke med dem i bhg, evt be om et møte om det ikke passer å snakke ved henting/levering/tlf. Ta saken videre opp mot kommunen? Det må i såfall være for å informere om at bhg mangler kunnskap om konflikthåndtering, at de muligens trenger kursing.Det hjelper ikke HIs barn der og da. Og så fatter jeg ikke hva det er som gjør at så mange mener at foreldre skal ordne opp seg i mellom?? Dette skjer i bhg'ens regi, det er bhg som i tilfelle må snakke med respektive foreldre! Det er dems ansvar, likeså på skolen etc. Ingen av de partene er tilstede i bhg eller skole. Anonym poster: 5e616b45479510a0b1f4aac959b89e99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå