Lovemychild Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Hei, Noen her som har oprert bort gallen og vil fortelle litt om det ? - Var det smertefullt ? -Har du hatt plager i ettertid? -Hvor lenge var du sykemeldt? -Annet? Er veldig takknemlig for svar :-) Fortsatt god søndag
Junifrue Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Jeg fjernet galleblæra i 2007. Operasjonen gikk kjapt og greit, er jo kikkhullsoperasjon, så man får bare noen små sår på magen. Jeg var vel sykemeldt i 2 uker etterpå tror jeg det var, men var student da, så husker ikke helt når jeg var tilbake på skolen igjen. Var veldig øm i magen den første uka, var vanskelig å reise seg og sette/legge seg i begynnelsen, men hadde ingen særlige smerter utenom. Fikk paralgin forte til å ta den første dagen hjemme, klarte meg ellers med paracet og ibux. Plager i ettertid: så lenge du har et fornuftig kosthold og er forsiktig med fett så skal det gå bra. Jeg har ikke hatt noen plager i ettertid og har nå et helt normalt kosthold (tåle fløtegratinerte poteter f.eks.) Har ikke hatt noen komplikasjoner eller plager etter operasjonen og var skikkelig deilig å bli kvitt gallesteinsplagene
Tired mama Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 (endret) Fjernet galleblæren ved hjelp av kikkhullsoperasjon for snart 7 år siden. Da jeg våknet, hadde jeg smerter i venstre skulder. Dette er helt normalt forsi de har pumpet luft inn i meg. Så det er vel noen slags luftsmerter, bsre at de sitter i skulderen. Var selvfølgelig litt vondt i dagene etter, spesielt siden jeg hadde en tre mns gammel baby. Men man får jo smertestillende. Husker ikke hvor lenge jeg var "sykmeldt" siden jeg var i permisjon, men normalen er vel 1-2 uker. Jeg har alltid kunnet spise hva jeg vil etter operasjonen. Har ikke reagert på noen ting, heller ikke fet mat. Er i hvert fall veldig deilig å være kvitt de forferdelige gallesteinsanfallene!! :-) Endret 26. februar 2013 av Tired mama
S_Dreams Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Etter mange gallesteinsanfall fikk jeg fjernet galleblæren på Volvat i Oslo. Jobben min hadde helseforsikring, så jeg fikk gjennomført operasjonen gratis og kom til med en gang:) Det var kikkhullsoperasjon, og jeg var inn og ut på noen timer. Var sykemeldt i 2 uker, og var uten smerter etter en og en halv uke. Hadde ikke smerter hele tiden altså. Når jeg lå i ro merket jeg ingenting. Men det å bevege seg rundt, og bare det å snu seg i sengen, var ganske vondt i begynnelsen. Har ikke hatt noen smerter eller plager i ettertid. Spiser nøyaktig hva jeg vil. Eneste merke etter operasjonen er de små arrene på magen.
Lovemychild Skrevet 26. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2013 Takk for svar, godt å høre at dere ikke har hatt særlig plager i ettertid :-) Og ja, det skal bli veeeeldig godt å slippe gallesteins anfall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå