Gå til innhold

Hvor mange brødskiver pr måltid til 1 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1 åring har den siste tiden slukt både 2 og 3 brødskiver til lunsj og vil gjerne ha en yoghurt etter dette.. Min mann mener det må være veldig unormalt at noen som er så liten kan spise så mye.. Skal vi stoppe henne? Eller skal vi la henne få 3 brødskiver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det med skorper? Uten skorper så er det jo ikke så veldig mye mat. Våre har alltid spist 3 skiver på den tiden de ikke spiste skorpene.

Skrevet

Er vekten normal, så skal man vel la dem styre mengden mat selv? Er den ikke det, så ville jeg hørt på helsestasjonen hvordan man bør gripe det an...

Anonym poster: 38c5116b3d8a23d8221ba6378f71ec78

Skrevet

Hun er normalvektig. :-)

Jeg skjærer av de hardeste skorpene :-)

Skrevet

La henne spise seg mett, men på sunn mat. Yoghurt er ikke særlig sunt men helt "nazi" må man jo ikke være da :) Vi har også en veldig matglad gutt og ser på det som utelukkende positivt. Han får spise seg mett på hjemmelaget grovbrød med makrell i tomat, leverpostei osv. Han får havregrøt med 5-korn til morgenen uten sukker og koser seg med både 2 og 3 dl av det. I risgrøten får han rosiner i stedenfor sukker og vi gir ham aldri juice eller lignende med mindre vi er på besøk hos andre og får det tilbudt. Han er så og si aldri syk og vi ser at fra han var 12-13 mnd så har han gradvis blitt slankere pga stadig høyere aktivitets/mobilitetsnivå :)

Skrevet

Da skal dere jo ikke "sulte" en normalvektig unge da? ;)

Anonym poster: cd319ae2e9f95f645bd4ffc47a5daade

Skrevet

Vil ikke sulte henne så klart! Men lurte litt på om hun spiser fordi hun syns det er veldig godt eller fordi hun faktisk er sulten ;-)

Skrevet

1-2 skiver, med skorper. Er hun veldig sulten får hun en joghurt eller en frukt i tillegg..

Skrevet

Min gutt spiser en skive som regel, en sjelden gang to. Men med skorper :)

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Vår yngste ble akkurat 1 år, og han spiser gjerne 3 brødskiver både til frokost og til lunsj (både med og uten skorper). Er dessverre umulig å få i han grøt for tiden, men brødskiver går ned på høykant.

Skrevet

Jeg skjærer av de hardeste skorpene :-)

Nei da ville jeg latt henne spise så mye hun ønsker.

Dersom dere ønsker å sløyfe noe i måltidet, ville jeg rådet å sløyfe yoghurten. Den inneholder mye sukker, og passer kanskje best som dessert/kosemat eller mellommåltid. Og gi gulrøtter, brokkoli, frukt eller bær etter brødmåltid.

Anonym poster: d8b6de361dc7258eab3587a539c6b414

Skrevet

Min spiste også mye på den alderen. Nå er han snart to år og spiser nesten ingenting. La hun spise:)

Anonym poster: 20ff70f582dc2d677abd2fb42e9ab2d9

Skrevet

Rekorden til min lille tass var 7 skiver ( uten skorper da!) på et måltid! Da var han 1,5 år. Nå er han to og spiser max 2 skiver! Hun er nok i en vekstfase, la henne styre dette selv!

Anonym poster: 6ebb15bae7517a5ae940019f45eb08f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...