hit og dit Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Vi har to små som bare har brukt lekeski (noen billige jallagreier) i hagen. I dag tenkte vi å ta de med på en skitur og har lånt noen skikkelige ski. De er 3,5 og 5,5, år, og relativt godt koordinerte og flinke til å gå tur, så det motoriske er greit. Eldste har lært seg skøyter i år, men det fikk ikke minsten til. Men hvordan skjer denne skiopplæringen? Det er ikke snø i hagen vår, men det er snø og løype om vi kjører en liten time. Er det bare å sette ski på bena deres og sette de i gang eller? Tips?
ispia87 Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Ja det e nok det beste å la de prøve på snø. Men man treng ikke hive de utg i konkurranse løypa. Når man er ute på ski i løyper skal man ta hensyn. De lærer nok fort :-)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Sett skia på bena å gå i veg. Husk å pakke sekken med litt ekstra kos, ta med masse tålmodighet så går sf nok bra. Husk å start et sted der d er flatt så for å føle mestring... Anonym poster: c8d5b5bfed767a18abaf251704dc2e89
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har ikke hatt ski på beina etter jeg har fått unger, men ungene suser rundt på ski. Jeg har hjulpet litt til, men ikke fysisk vist de hvordan gå på ski. De har gått lengre turer med barnehage, skole og farmor. De syns det er gørr kjedelig å gå på lang tur, de vil heller holde seg på ett område og suse rundt der. Så det er nok litt lurt å ikke ha ett mål for turen. Får de lyst å gå ettstykke gjør dere det, men vil de heller suse rundt på ett sted burde dere det. Ikke ødlegge skigleden før de får teken på dette. Vi har masse skiløyper rett rundt husveggen, såvi har ingen problemer med å gå til skiløypa. Men ungene vil helst gå på ski i øvebakkene til skilaget her, for der er det kulebakke og annet. Tror ikke jeg skal vise e hvordan de går på ski heller, for jeg er ikke født med ski på beina. Var på skøytebanen med de her omdagen, da bare lo de av meg. De suste rundt, mens jeg stavret rundt i ring. Eldste tok på seg skøyter når hun var to, og fra det har hun sust rundt. Hun andre måtte jeg gå sammen med, støtte og vise. (Jeg blir bare mer og mer pysete og stiv i beina, jeg var ganske grei på skøyter før) Anonym poster: fed76b704beb6278a4a24b2335327439
hit og dit Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2013 Kjempegreier. Da forsøker vi det. Jeg og samboer har ikke fått gå på ski på mange år, men tror nok ikke turen i dag blir for oss. Vi tok på de skøyter tidlig i vinter, og eldstemann suste av gårde med dårlig teknikk og "no fear" skrevet i pannen. Satser på at hun er like vågal med ski =)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Meld de på birken, har de ikke lært teknikken inne 5 mil så er ikke ski noe for dem Anonym poster: 92b846946438c1880ca9194e1c43ed0e
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Gå uten staver Gå ved siden av på ski selv, barn tar etter voksne. Be barna holde hendene på knærne i nedoverbakker. Men ikke start med de bratteste bakkene. Anonym poster: 77ec6346c674db58c424a451bd198c23
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Ikke la de ha staver, da bare lener de seg på stavene og staker, lærer ingenting om hvordan de faktisk bruker bena for å komme seg fremover. De må lære teknikken med bena før de får staver, ellers blir det å gå tur et mareritt for dem siden de har helt feil teknikk, og det er vanskelig å avlære feil teknikk. Når de kommer seg greit fremover uten staver kan de få staver også. Anonym poster: 34f08ba11ca07f155894431b280c45b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå