Gå til innhold

Svigermor har bestemt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...i følge moren til en venninne, har svigermor sagt til henne at hun fra høsten sv skal passe datteren vår en fast dag hver uke. Er det ikke litt snodig å gå rundt og fortelle folk sånne ting uten å snakke med oss foreldre først?

Dette kommer oppå et tonn andre merkelige ting hun har gjort, så tålmodigheten min er nok litt tynnslitt, men har noen her noen gode tips til hvordan jeg skal håndtere dette? Hovedproblemet vårt har vært at hun utfordrer min rolle som mamma og helst vil overta helt. Jeg kan billedlig se for meg at hun snakker meg ned til datteren vår når jeg ikke er der. Jeg stoler på ingen måte på at hun følger våre ønsker. Sist snuppa var der sa jeg til sv.mor at det var fint om hun ikke fikk noe søtt eller kake, da det var blitt litt mye i det siste, og da hun kom hjem, hadde hun blitt foret med vafler...

Hun er stadig uenig med meg når vi er sammen, skal være på snuppas "side". Det får innimellom noen merkelige utfall, som "bestemor synes det er fint at du skjærer tenner", da jeg ba henne om å slutte.

Det er selvsagt at hun skal få passe snuppa, men da skal det vel være etter vårt ønske? Klarer ikke helt å se klart her, merker jeg.. Er jeg helt urimelig? Jeg bruker masse tid og energi på å krangle med henne i mitt eget hode, men er alltid høflig og blid når vi er sammen. i det siste har jeg imidlertid merket at jeg blir mer reservert og irritert når vi er sammen. Burde jeg sagt klarere fra hva jeg mener? Jeg er så redd ofr å såre henne og lage dårlig stemning.

Hjelp!

Anonym poster: 7c693d51d045647106c4e11f42a46b80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet barnehageplass full tid, eller trenger dere pass en dag i uken?

Anonym poster: ecbc4b901373c73a3c0a51e434d5b42f

Skrevet

Gi beskjed først som sist hvor skapet skal stå! Vil ikke gå over/ bedre seg før du gir beskjed . Blir hun sur får hun ta det som en voksen deale med det, det må vi alle ang. Ting. Skjønner ikke hvorfor det virker som svigermødre er fritatt for normal oppførsel og regler ofte?

Anonym poster: 257b5d5a710cce01975d32f3562f8230

Skrevet

Du virker litt som en "push over" mener ikke noe stygt altså, men du må sette foten ned og ikke tenke så mye på om du er høflig eller ei:) Ikke så let for svigermor å vite hvor skapet skal stå om ikke du og mannen forteller henne det!

Anonym poster: 9dcdbe604c3322f0a19a4dd91d77b157

Skrevet

Kanskje litt i overkant av bestemor å "bestemme" at hun skal passe henne uten å ha snakket med dere først.

Ellers synes jeg hun høres ut som en helt normal bestemor, og du som førstegangs momzilla.

Skrevet

Kanskje litt i overkant av bestemor å "bestemme" at hun skal passe henne uten å ha snakket med dere først.

Ellers synes jeg hun høres ut som en helt normal bestemor, og du som førstegangs momzilla.

Synes det med førstegang maset er tåpelig (ikke at du maser altså, mylittlecat), for det er virkelig noe med å bli respektert som mor. Flere som ikke respekterte meg som mor med første behandler meg helt annerledes nå som flergangs. Rett og slett så har de snudd helt på hælen....!? Om jeg hadde sport om råd her så fikk man bare til svar at man måtte roe ned hormonene eller at man er førstegangs. Har virkelig ingen ting med saken å gjøre. Man er mor og kanskje så får man bare et barn da vil man jo alltid BARE være førstegangs.

Jeg lar ikke personer som ikke respekterer meg og min mann passe våre barn. Det er fordi jeg da ikke hadde hatt tillit til dem, og da spiller det ikke noen rolle hvem du er.

Og en ting til, ingen slår en førstegangs bestemor, de kan være ganske irriterende. Spesielt om dem ikke klarer å se hvor skapet skal stå.

Skrevet

Jeg tror at de som kaller andre for "momzillas" aldri har hatt en svigermor som du, HI.

jeg skjønner så godt hvordan du har det, og synes ikke du skal gå på akkord med deg selv for å gjøre svigermor fornøyd. Det er helt utrolig hvordan vanligvis oppegående mennesker mister fullstendig hodet når de blir bestemødre.

Skrevet

Synes du enkelt og greit skal si til svigermor at du har hørt at hun har sagt at hun skal begynne å passe barnet en dag i uken.

Fortell at dere har planlagt slik og slik for barnet og at det derfor ikke er behov for hennes hjelp.

Ikke gå inn i en diskusjon med henne eller kritiser, bare informer henne. Hvis hun begynner å diskutere så sier dere bare at dere regner med at hun respekterer at dere tar riktige avgjørelser for barnet deres.

Anonym poster: ecbc4b901373c73a3c0a51e434d5b42f

Skrevet

Jeg synes kanskje du overreagerer litt. Hvis besteforeldre skal passe barnet synes jeg det er drøyt å styre hva de gir ungen å spise.

Man må ta utgangspunkt i at besteforeldrene er veldig glad i barnebarna sine og gjør det beste de kan for dem.

Det med barnepass en gang i uken, tok svigermoren din det rett ut av løse luften? Eller har dere eller hun nevnt noe i den retning noen gang? Jeg vil tro det er lurt å trø litt varsomt nettopp slik at du ikke sårer henne. Det er ikke sikkert hun har ment det så overstyrende som du oppfatter det.

Jeg skjønner hva du mener med "å true autoriteten din som mor". Min svigermor gjorde litt av det samme, men med tiden har jeg innsett at hun faktisk ikke _kan_ true rollen min. Jeg ER mor, og når noe er viktig for meg informerer jeg, ganske enkelt, slik anonym over her foreslår. Det åpner ikke for diskusjon i det hele tatt.

Men det er viktig å lære seg å pick your battles. Det med vaffelen bør passere, for eksempel.

Vil tro at det hele vil gå seg til på sikt. Ta en forsiktig og åpen prat med din svigermor i første omgang, mye kan sikkert løses opp i bare med det.

Anonym poster: 75c61d217669af81d7cab700071ba2a9

Skrevet

Er ikke det bare kjempekoselig om hun vil ha barnet en dag i uka? Kjekt både for barnet og bestemoren tenker jeg da..

Skrevet

Du må jo si ifra om hva dere har av planer for barnepass,og sette foten ned der dere synes hun overkjører dere.Ingen kan endre på egene feil,og oppførsel,om ingen forteller hva som kan være lurt å rette på...veiledning er fint.

Feks det med vaffelen,det kan jo være bestemoren har laget de uten sukker og med grovt mel og havregryn,det går og smaker som vanlige vaffler med sukker.

neste gang kan du jo si:så hyggelig at du har lyst å lage vaffler med barnet,men du skal få ett lite tips av meg: istede for sukker tar du banan,el havregryn,blir kjempegodt.

Kan være bestemoren synes det er fint.

Anonym poster: 73c913ac9cefc84bbb87c84832b4569b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...