Gå til innhold

Flytte i permisjon. Si opp jobben eller ikke?


pingvin84

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg trenger litt råd ang permisjon og flytting.

 

Jeg går ut i permisjon 1. juli og vi ønsker da å flytte til et annet sted. Mannen og jeg har begge fast jobb per i dag. Han skal si opp jobben fra april. Jeg lurer på om jeg bør "beholde" jobben og si opp når det er 3 måneder igjen av permisjonen, eller om jeg likesågodt kan gjøre det fra permisjonsstart.

 

De på jobben vil jo få vite at vi skal flytte (ganske langt..), så jeg føler meg litt illojal om jeg beholder jobben når de skjønner at jeg ikke vil komme tilbake. Men jeg gjør jo så klart det som er riktig og best i forhold til våre rettigheter.

 

Mitt spørsmål er derfor;

Vil det være noe forskjell på mine rettigheter om jeg sier opp eller beholder jobben?

 

Setter stor pris på svar og erfaringer fra andre som har gjort det samme eller vet hvordan systemet fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi flyttet til den andre siden av landet når jeg gikk i permisjon. Sa i fra på jobben at jeg kom til å si opp når permisjonen gikk ut. Har fått permisjonspengene utbetalt fra jobben. Og NAV har betalt de. Har gått helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det muligens kan bli litt mere papirarbeid for deg om du slutter i jobben nå. Noen bedrifter gir "lønn" til de i permisjon og får det tilbakebetalt fra NAV mens andre får direkte betalt fra NAV har jeg forstått det som. Fordelen med å beholde jobben er at da får du ansiennitet som om du har jobbet der i permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til den andre siden av landet når jeg gikk i permisjon. Sa i fra på jobben at jeg kom til å si opp når permisjonen gikk ut. Har fått permisjonspengene utbetalt fra jobben. Og NAV har betalt de. Har gått helt uproblematisk.

 

Takk for svar. Arbeidsplassen taper vel kanskje ikke på at jeg er "ansatt" der da? De har jo ansatt en vikar for meg nå.. Da vet de jo uansett hvor de har meg, og det er jo greit for meg å slippe å lage hvite løgner om dette.

 

Tror det muligens kan bli litt mere papirarbeid for deg om du slutter i jobben nå. Noen bedrifter gir "lønn" til de i permisjon og får det tilbakebetalt fra NAV mens andre får direkte betalt fra NAV har jeg forstått det som. Fordelen med å beholde jobben er at da får du ansiennitet som om du har jobbet der i permisjonstiden.

 

Det kan stemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enn får man ikke 8 ukers karantene da? Dvs, at man ikke får noe dagpenger fra nav i to mnd som starff for å si opp jobben selv. hvis arbeidsgiver sier deg opp, så er alt bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn får man ikke 8 ukers karantene da? Dvs, at man ikke får noe dagpenger fra nav i to mnd som starff for å si opp jobben selv. hvis arbeidsgiver sier deg opp, så er alt bra..

Er ikke snakk om dagpenger her, men foreldrepenger.

 

Hvordan hadde du tenkt deg at hun skulle bli sagt opp? Er ingen fordel når man søker ny jobb å ha blitt sagt opp i sin tidligere jobb.

 

 

Men ja det er 8 uker karantene på dagpenger om man sier opp selv.

Da er det lurt å ha søkt på jobb når man enda er i permisjonen.

 

Anonym poster: c66a1ec223cce7248db364e8ab770578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enn får man ikke 8 ukers karantene da? Dvs, at man ikke får noe dagpenger fra nav i to mnd som starff for å si opp jobben selv. hvis arbeidsgiver sier deg opp, så er alt bra..

Enn får man ikke 8 ukers karantene da? Dvs, at man ikke får noe dagpenger fra nav i to mnd som starff for å si opp jobben selv. hvis arbeidsgiver sier deg opp, så er alt bra..

Er ikke snakk om dagpenger her, men foreldrepenger.

 

Hvordan hadde du tenkt deg at hun skulle bli sagt opp? Er ingen fordel når man søker ny jobb å ha blitt sagt opp i sin tidligere jobb.

 

 

Men ja det er 8 uker karantene på dagpenger om man sier opp selv.

Da er det lurt å ha søkt på jobb når man enda er i permisjonen.

 

Anonym poster: c66a1ec223cce7248db364e8ab770578

 

Jepp. Planen er å søke jobb i permisjonen og forhåpentligvis starte i ny jobb når permisjonen er over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Lurer veldig på hva du endte opp med å gjøre og hvordan det gikk.Kommer til å være i samme situasjon til sommeren.

 

Anonymous poster hash: 70425...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo avhengig av din situasjon.men der jeg har jobbet har folk sagt opp tre måneder før permisjonen går ut. Mange arbeidsplasser utbetaler ikke foreldrepenger, da får man fra NAV uansett da spiller det ikke noen rolle. En fordel med å være ansatt er at man får en lettere prosess om man blir sykemeldt i permisjonstiden. Man får sykemelding uten arbeid også, men det er mer komplisert.

 

Anonymous poster hash: 79e65...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...