Gå til innhold

Jeg blir plaget av en psykisk utviklingshemmet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg var liten har jeg blitt plaget av en voksen utviklingshemmet mann.

Det gikk så langt da jeg var liten at min far anmeldte ham, men ingenting ble gjort siden "stakkaren er jo utviklingshemmet". Han fikk en advarsel, men det var det eneste.

Var på butikken for noen uker siden med sønnen min, og da kom han bort.

Helt kloss inntil meg, sier "Heia", og tok meg på rompa. Overså ham og gikk videre og han etter. Fortsatte å prate med meg, spør hvor barnefaren er og om jeg kanskje vil ha en mann i livet mitt (Noe jeg har fra før...).

Begynte å snakke til sønnen min, ta på ham og spurte om han ville ha en ny pappa, som kunne være med mammaen hans. Da smekket jeg bort hånden hans og gikk så fort jeg kunne for å betale og ut i bilen.

Møter jeg ham alene presser han seg bestandig på meg, prøver å holde rundt meg og prøver å dra meg hjem til ham. Har truet med politiet flere ganger og da lar han meg være. Til neste gang vi møtes...

Jeg HAR ringt politiet flere ganger men det er bare samme beskjed å få da, som min far fikk da jeg var liten.

Nå er det så ille at jeg knapt tør å dra på butikken, eller på kafé med ungen uten at mannen er med.

Dette har pågått i nesten 20 år! Vi ønsker ikke å flytte, siden dette er en plass vi trives på, vi har gode jobber og vi har begges familier rundt oss.

Men nå... Man skal da ikke være redd for å gå ut av huset pga EN person, bare for at vedkommende er utviklingshemmet?!

Argh, vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg er bare så lei.

Lei den jævla mannen og det forbanna politiet som ikke gjør noe.. :(

Anonym poster: 11f089a308a6f987aeceb01f86c54ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmeldelse!

Er han pu så har han vel noen tjenester fra kommunen? Da er de pliktige å følge han opp. Om dette er et problem, så må han fotfølges km han ikke skjønner alvoret.

En psykisk utviklingshemmet skal ikke kunne ture fram som han ønsker fordi han er pu!

Anonym poster: 143b0d7238d0b2f0304b480badbbd244

Skrevet

Det har jo ikke hjulpet! Når politiet spør hvem jeg vil anmelde, sier de bare "Åja, han igjen. Vi kan gi ham en advarsel, men vi har erfart at det ikke nytter". Har bedt de gjøre noe mer, hva som helst, men om det er det at de ikke gidder eller ikke kan vet jeg ikke... :(

Skrevet

Sånn jeg har forstått det er det er smutthull i loven for slike folk, hvis de er såpass utviklingshemmet at de ikke er strafferettslig tilregnelige, men heller ikke syke nok til å tvangsinnlegges.

Utrolig tragisk at det skal være sånn og på ingen måte greit. Hva om du sier til politiet at de må gjøre noe, ellers ser du ingen annen løsning enn å forsvare deg fysisk? Du skal IKKE trenge å godta å bli tafset på.

Anonym poster: af4bdd06485047525b7f5296f022bc5e

Skrevet

Takk for tips! Jeg har snakket med mannen og han har mer eller mindre sagt det samme. At jeg bare MÅ forsvare meg fysisk.

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å bruke pepperspray på han.

Anonym poster: 6d2d353536fd0830204bd0f6bf2a20eb

Skrevet

Herlighet! Så ekkelt!

Fortsett å anmelde, kanskje det skjer noe til slutt..?

Kan det være en ide å skrike/rope når han kommer bort/tar på deg/dere? Som kom deg vekk, ikke rør meg/barnet mitt. Høyt og tydelig. Slå iallefall hendene hans vekk hvis han tar på deg, vis klart og tydelig at du ikke godtar dette.

Du skal jo ikke måtte finne deg i dette.

Litt ot: når jeg gikk på ungdomsskolen gikk det en periode en jente i klassen over meg. Dette var en veldig stor jente som var lett pu. Jeg er og var veldig liten av vekst og dette syns hun var veldig kjekt å påpeke hele tiden. Hun gikk etter meg i friminutt og kalte meg mini ol og tråkket meg på tærne ved hver mulighet hun fikk. Jeg fikk beskjed om at dette måtte jeg da tåle, var bare godslig erting mellom "venner" ifølge lærere.

Til slutt fikk jeg nok ( hun plagde meg jo konstant selv om det så klart ikke er sammenlignbart med ditt problem) og kalte henne tjukka og ba henne holde deg unna meg. (ja, ikke særlig politisk korrekt, I know..;))

Hvem tror du fikk trøbbel? Ja man må jo ta hensyn, stakkars jente.. Hun slapp faktisk unna med alt siden hun var lett pu, snakk om å gjøre en bjørnetjeneste..

Skrik, rop, slå unna, vis med alt du har at du ikke finner deg i dette! Sløvt av politi å ikke gjøre mer, hva om han faktisk skader deg eller barnet ditt en dag??

Anonym poster: cb469159a21179811a46352bf11100b4

Skrevet

Enig! Skaff deg pepperspray.

Anonym poster: cb469159a21179811a46352bf11100b4

Skrevet

Takk for tips! Jeg har snakket med mannen og han har mer eller mindre sagt det samme. At jeg bare MÅ forsvare meg fysisk.

Faren ved å bli fysisk er at du ikke vet hvordan han reagerer. Det kan jo rett og slett bli farlig, om han ikke har sperrer.

Ville tatt kontakt med kommunen, vet ikke om dere har et eget kontor som tildeler tjenester eller om miljøtjenester har egne kontakter?

Skrevet

Om du gjør det så er nok du i mer trøbbel enn han. Pepperspray kommer inn under våpenlovgivingen i Norge og er ikke tillatt brukt av privatpersoner.

Jeg skjønner at det er plagsomt og ubehagelig, men samtidig så blir det litt som å anmelde en blind fordi han ikke kan se. Han er utviklingshemmet, og ut fra det du beskriver så er han nok ikke god på å lese situasjoner og kroppspråk. Jeg ville heller ha tatt kontakt med kommunen og fått til et møte med de som jobber med han til daglig, slik at de kan jobbe med dette. De fleste utviklingshemmede er myndige, og kan ikke bare sperres inne fordi de har en avvikende adferd, på lik linje med at man ikke kan sperre inne fulle mannfolk, klengete mannfolk, og ubehøvlede pensjonister.

Skrevet

Mannen bør jo ha støttekontakt hvis han driver på slik. Kan du ikke ta kontakt med kommunen å få til et møte?

Anonym poster: 195f3a7ca16d71361d77564122028f07

Skrevet

Om du gjør det så er nok du i mer trøbbel enn han. Pepperspray kommer inn under våpenlovgivingen i Norge og er ikke tillatt brukt av privatpersoner.

Jeg skjønner at det er plagsomt og ubehagelig, men samtidig så blir det litt som å anmelde en blind fordi han ikke kan se. Han er utviklingshemmet, og ut fra det du beskriver så er han nok ikke god på å lese situasjoner og kroppspråk. Jeg ville heller ha tatt kontakt med kommunen og fått til et møte med de som jobber med han til daglig, slik at de kan jobbe med dette. De fleste utviklingshemmede er myndige, og kan ikke bare sperres inne fordi de har en avvikende adferd, på lik linje med at man ikke kan sperre inne fulle mannfolk, klengete mannfolk, og ubehøvlede pensjonister.

Nei, det skjønner jeg. Men denne mannen er særs ubehagelig. Han lever og bor alene, jobber og betaler for seg. Så helt borte er han ikke. Men jeg synes det burde gjøres noe! Skal han få lov til å gå "fritt", mens jeg knapt tør gå på butikken uten å ha "bodyguard" med meg?? Etter at han tafset på sønnen min, tør jeg ikke ha ham med på butikken uten at mannen min eller et par venninner er med...

Skrevet

Nei, det skjønner jeg. Men denne mannen er særs ubehagelig. Han lever og bor alene, jobber og betaler for seg. Så helt borte er han ikke. Men jeg synes det burde gjøres noe! Skal han få lov til å gå "fritt", mens jeg knapt tør gå på butikken uten å ha "bodyguard" med meg?? Etter at han tafset på sønnen min, tør jeg ikke ha ham med på butikken uten at mannen min eller et par venninner er med...

Dersom han er så velfungerende, så bet du om besøkelsesforbud eller hva det kan kalles. At han må holde seg feks 200 meter unna deg. Ikke gi deg. Dersom han ikke overholder det så må politiet ta han inn.

Og beskriv han som at du oppfatter han truende og at han faktisk fysisk tar på ungen din selv om du gir beskjed om at han skal la det være.

Jeg hadde ikke gitt meg!

Skrevet

Han er antageligvis under kommunal habilitering, prøv å kom i kontakt med noen der, evt. hans pårørende.

Jeg jobber selv i habilitering, og syns dette høres merkelig ut. Mennesker som ikke kan ta vare på seg selv, eller som er til fare for / plager andre får ikke gå uten tilsyn.

Kanskje ikke personalet rundt / de pårørende vet hvor ille det er?

Anonym poster: 19638fb5f77158d7b44dff4a07f7a74b

Skrevet

Hva med å ta kontakt med advokat,og la den anmelde for deg?Da må vel politi og annet ta det mer alvorlig?

Skrevet

Anmeld ham skriftlig til politiet og ikke gi deg før kommunen/polituet guør noe med det.

Det skal ikke være sånn at du skal være redd for å gå alene. Dette er jo sexuell trakassering over år!

Anonym poster: e844db8173673a106886e7a41ffe57de

Skrevet

Takk for flere tips :)

Tror jeg skal ta kontakt med en advokat, ja, og be om råd fra ham/henne.

Skrevet

Og hvis politiet henlegger saken, så klag henleggelsen til Statsadvokaten! Ikke finn deg i dette.

Skrevet

Hører han til noe base? Om han bor for seg selv tilhører han gjerne et sted som har et overordnet ansvar for han. Prøv å finn ut av det, og kontakt dem. Anmeld han også, og drit i hva de sier som ikke hjelper. Du har lov å anmelde han selv om han er pu. Bruk barnet ditt for hva det er verdt nå og si han har rørt barnet også ved stryke på barnet og spørre han spm som barnet ditt fant ekkelt.

Har selv jobbet med pu, og ene måtte vi ha 1 til 1 på da personen plaget andre i en periode. Dette er et vedtak som må gjenom kommunen så ta det den veien også.

Anonym poster: 026f27f8a3d8b45f0409bc7ff0998dc6

Skrevet

Å kreve besøksforbud var en god ide!

Anonym poster: af4bdd06485047525b7f5296f022bc5e

Skrevet

Haha.. han høres kjent ut.. Men det finnes vel fler enn en. Fortell oss hvor i landet det er da! :)

Anonym poster: 35bc39196f22a2d31e5343e82da361fe

Skrevet

Hvis han er så hemma, skjønner han vel ikke hva det er hvis du sprayer ham med pepperspray, så du kan gladelig bruke det. Og det er vel andre plagsomme ting du kan spraye med, som ikke er fullt så dramatiske som pepperspray.

Parfyme, f.eks.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...