Gå til innhold

Er vi en veldig sjelden familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager klart til dåp og kom på at av 30 gjester er det ingen som har noen form for allergi eller matintoleranse.

Både her inne og ellers i samfunnet syns jeg stadig jeg hører om folk som ikke kan spise det eller det, så da lurer jeg på om vi er en sjelden og hardfør rase eller om omfanget av allergi er sterkt overdrevent?

Anonym poster: aad3bd7042de67fe18cbadf00bb1138a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, i min familie er det heller ingen matallergi. kjenner en voksen med cøliaki og et barn som muligens har melkeallergi, men innad i familien er det ingen. men det er jo heller ikke det folk snakker om da.. at man ikke har allergi liksom.. hehe..

Anonym poster: 04f79a0a348d6e510b0ac70b4b2e9f5e

Skrevet

Nei, ikke i min familie heller. Men vil ikke strekke det så langt at jeg sier vie er en sjelden rase. Bare en haug sære folk.

Skrevet

Ingen matallergier i vår storfamilie heller, men har en gudsønn som er laktoseintolerant, så det blir ofte litt ekstra planlegging når vi feirer bursdager o.l. når han kommer :)

Skrevet

Ingen allergier i min familie heller, kun en kresen svigermor som må taes hensyn til :P

Anonym poster: a9fe98e539c2880ba28d029f25dc7500

Skrevet

Haha så spesielle dere er... Vi har heller ikke noe slikt

Anonym poster: a3e50c9d2196b7c61fa81087a833718d

Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig/uvanlig det er, men i en hel og stor familie er det ofte noen gamle med diabetes?!?

I min familie er det en med masse matallergier, det er min halvsøster som jeg ikke har så mye med å gjøre. Hun har vært i dåpen til barna mine og i bryllupet til meg og min mann. Da ble jeg litt stresset, jeg visste jo ingenting om matallergier og visste ikke hva jeg kunne servere :( Heldigvis hadde kokkene god greie på det og hun fikk mat uten det hun ikke tålte :)

Anonym poster: 461e3730f921a63232986cf96ce6812f

Skrevet

Har masse allergier i vår familie. Jenta på 3 år er allergisk mot det meste (laktose, gluten, egg, fisk, nøtter, frukt med kjerne og mye, mye mer), jeg har flere allergier, det har også mange på moren min sin side. Sambo og hans familie er ikke allergisk mot noe.

Tror nesten det er mer vanlig med familier uten allergier, enn med. Synes at alle jeg prater med ikke trenger å ta hensyn til noe, mens jeg kan stå å lage flerfoldige retter for at alle skal ha mulighet til å spise det vi serverer...

Skrevet

Kanskje ditt inntrykk av at folks allergier er litt overdrevet ;) Vanlig er det ikke, selv om det ikke er uvanlig

En del intoleranse kommer nok av at vi blir mer flerkulturelle her i landet også. Kumelk f eks tåles ikke godt på¨sørlige halvkule og gud hjelpe meg hvor mye melk dem har greid å putte inn overalt i matvarer. Andre årsaker kan være miljø, mer prosessert mat, tilsetningsstoffer etc. Dessuten fores dyra som vi spiser med annen type for nå enn før (kraftfor, vitamintilsatt), de lever et annet liv etc. Dette igjen gjør melka annerledes enn den var før i tida. Alt vil være med å påvirke oss og hva vi tåler. Nyt at du slipper å lage spesialmeny :)

Anonym poster: 4069ac0e91a19222e7897840e269386a

Skrevet

Her er det ingen allergier som jeg vet om :)

Skrevet

Ingen allergi i våres familie... Så, da joiner vi dere; vi er en sjelden familie ;-)

Skrevet

Ingen allergier her heller. Og når hele familien samles for mat er vi 35 stk.

Skrevet

Kokos, melkeintoleranse, sukkerintoleranse og nøtter her.

Men det går helt bra, tar det kuli og barna vet hva de kan/ikke kan spise.

Skrevet

Tidligere var storfamilien på(min side)over 50 personer "allergifri".

Nå har jeg en med diabetes i svigerfamilien og blitt tante til en med laktoseintoleranse.

På "vår" avdelingen i bhg er det 1 barn med matallergi av 18.

De fleste har jo ikke matallergier. Har inntrykk av at de som har, ofte har flere ting de ikke tåler.

Anonym poster: 3ae9c9429cfe39e8039153615eb8aa64

Skrevet

Hehe, hardfør rase :P

Tja, min familie har ingen allergier og vi er altetende... Mannen min sin derimot har melkeintoleranse hele gjengen :S En i hans familie er allergisk mot absolutt alt virker det som - melk, gluten, sitrus ++

Allergier er jo ikke så fryktelig arvelige (iallefall ikke hvis bare en av foreldrene er allergiske), men mulig noen familier har en svakhet for å lettere utvikle allergier?

Skrevet

Ingen allergier i min, eller mannens familie heller.

Skrevet

Ingen allergier her i familien heller, heldigvis.

Skrevet

Matallergier er det vel ingen i min familie som har. Jeg er allergisk mot noen ting, men det er ikke noe værre enn at jeg peller ut de få tingene. Jeg bruker disse tingene i matlaging til vanlig, men begrenser det i forhold til hva magen min tåler før den slår seg vrang. Så det er ikke ett problem.

Jeg har en svigerrinne som helst skal spise litt spesiell mat, pga adhd. Hun har ett strengt kosthold, for å holde dette i sjakk uten medisiner. Men er det selskap, spiser hun det som er. En dag er jo ikke ett problem, det er helheten.

Har en mormor meddiabetes, det har aldri vært ett problem i forhold til selskaper.

Anonym poster: e803688076ac7f9510b347e4ab9f3c16

Skrevet

Vi blir rundt 46 stk. Ingen med noe matallergi el. hee heller:)

Men er enig med deg, føler også at "veldig mange" har coliaki eller melkeallergi osv.

Godt å se her at mange ikke har der likevel:)

Skrevet

Har heller ingen med reell allergi, men har en svigerinne som bløffer på seg intoleranse for melk og gluten. Snakker om det hele tiden, og vi må lage egne retter for henne når hun er på besøk. Men hvis det serveres kake og det ikke finnes gluten- og melkefritt alternativ, er det gjerne ikke så farlig for en liten stund.

Anonym poster: 2c2d793af2543cfd0646d8c316e05dff

Skrevet

Må heller aldri tilpasse maten når familie kommer over. Til dåpen serverte vi bare "vanlig" mat, atlså ikke allergivennlig mat.

Men omtrent alle på min mor sin side er en smule laktoseintolerante. Alle, unntatt barna. Alle mine tanter, onkler og eldste søskenbarn. Likevel spiser alle, inkludert jeg, bløtkake og andre kaker med melk eller fløte. Den svake intoleransen kommer fra min avdøde morfar.

Har også et søskenbarn (av 14 på min mor sin side) som sier hun ikke tåler nøtter (får kviser av noen typer nøtter), men det er ikke slik at man ikke kan lage mat med nøtter.

Skrevet

Ingen allergier her, men både vegetarianere, matsnobber,økofreaker og lavkarbofrelste. MINST like stress det.

Skrevet

Har heller ingen med reell allergi, men har en svigerinne som bløffer på seg intoleranse for melk og gluten. Snakker om det hele tiden, og vi må lage egne retter for henne når hun er på besøk. Men hvis det serveres kake og det ikke finnes gluten- og melkefritt alternativ, er det gjerne ikke så farlig for en liten stund.

Anonym poster: 2c2d793af2543cfd0646d8c316e05dff

Ved intoleranse kan en gjerne tåle litt.

Er stor forskjell på det og skikkelig allergi.

Anonym poster: ac87705859bedaaf3efebf48a277b7cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...