Gå til innhold

Fødselsdepresjon er et tabu emne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet ett innlegg om min tøffe fødselsdepresjon da dette er et tema som er litt tabu... Hvorfor er det slik? Dette er ikke noe vi kan noe for... Jeg har født fire barn og det var etter mitt siste svangerskap jeg ble alvorlig syk.. Håper at mange får en litt bedre forståelse av at livet ikke alltid trenger å bli rosenrødt som nybakt mamma <3

Innlegget finner dere her:

http://cassandraen.b...sdepresjon.html

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Dette hørtes veldig tungt ut!

Bra at du er åpen om det, og håper det går bedre med deg nå!

Skrevet

Jeg er frisk som en fisk i dag :D Men veien opp var lang og tøff....

Skrevet

Det var et sterkt innlegg. Jeg hadde ingen anelse om at en depresjon kunne utvikles så brått. Jeg hadde også en fødselsdepresjon etter min siste fødsel, ikke like sterkt som det du opplevde, men det skremmende var at ingen rundt meg skjønte hva som skjedde - ikke hadde jeg et bevisst forhold til det selv heller. På etterkontrollen etter fødsel forsøkte jeg å ta det opp med legen, men han var ikke på samme sted som meg og ville helst bare snakke prevensjon. Jeg ønsker at særlig helsepersonell får mer kunnskap om dette og i større grad spør nybakte mødre om hvordan man har det. Jeg trengte den invitasjonen til å fortelle om det vanskelige som skjedde inni meg, men ingen hjalp meg igang. Jeg unner ingen å gå rundt med disse følelsene alene, be om hjelp.

Skrevet

det provoserer meg litt egentlig at alle sier nyt tiden den er helt fantastisk. Ja jeg skjønner at de nyter tiden, men det er ikke rom for meg å si at jeg ikke nyter den. Da kommer det alltid tilbake jo, den er så koselig...

man har liksom ikke lov å si at man ikke har det bra. Man kan kun si hvis noen spør at man har det kjempebra.

Tror mange ikke vet hvordan de skal forholde seg til noen som sliter. Det er ekstra tøft.

Jeg hadde en mild fødselsdepresjon, mye var at jeg var alene og hadde ett veldig anstrengt forhold til bf. Jeg klarte ikke å kose meg for syns ikke det var noe gøy å være mamma.

Det er utrolig tungt når det står på og spesielt når man ikke kan prate med venner og slikt om det siden alt må jo bare være fantastisk for tenk på de som ikke kan få barn.

Anonym poster: b237543e01d0546a1149c70e3c4faa96

Skrevet

Det var et sterkt innlegg. Jeg hadde ingen anelse om at en depresjon kunne utvikles så brått. Jeg hadde også en fødselsdepresjon etter min siste fødsel, ikke like sterkt som det du opplevde, men det skremmende var at ingen rundt meg skjønte hva som skjedde - ikke hadde jeg et bevisst forhold til det selv heller. På etterkontrollen etter fødsel forsøkte jeg å ta det opp med legen, men han var ikke på samme sted som meg og ville helst bare snakke prevensjon. Jeg ønsker at særlig helsepersonell får mer kunnskap om dette og i større grad spør nybakte mødre om hvordan man har det. Jeg trengte den invitasjonen til å fortelle om det vanskelige som skjedde inni meg, men ingen hjalp meg igang. Jeg unner ingen å gå rundt med disse følelsene alene, be om hjelp.

Den kom brått og uventet. Jeg forsto ingen ting... trodde jeg var i ferd med å bli gal pga av mine vonde tanker... Dette er det verste jeg noensinne har opplevd og unner ikke min verste fiende å gjennomgå det samme!

Det snakkes alt for lite om dette med fødselsdepresjon. Og dette er veldig synd. Det er mange som blir rammet av dette. De fleste av mild grad. Jeg hadde knapt hørt om dette selv før jeg ble syk... Jeg er veldig glad for den hjelpen jeg fikk, og dette er svært viktig! Så vondt du må ha hatt det. Ingen som hørte på deg og du måtte bære dette på deg innvendig. Håper det går bra med deg nå <3

Skrevet

det provoserer meg litt egentlig at alle sier nyt tiden den er helt fantastisk. Ja jeg skjønner at de nyter tiden, men det er ikke rom for meg å si at jeg ikke nyter den. Da kommer det alltid tilbake jo, den er så koselig...

man har liksom ikke lov å si at man ikke har det bra. Man kan kun si hvis noen spør at man har det kjempebra.

Tror mange ikke vet hvordan de skal forholde seg til noen som sliter. Det er ekstra tøft.

Jeg hadde en mild fødselsdepresjon, mye var at jeg var alene og hadde ett veldig anstrengt forhold til bf. Jeg klarte ikke å kose meg for syns ikke det var noe gøy å være mamma.

Det er utrolig tungt når det står på og spesielt når man ikke kan prate med venner og slikt om det siden alt må jo bare være fantastisk for tenk på de som ikke kan få barn.

Anonym poster: b237543e01d0546a1149c70e3c4faa96

Det er så viktig å bli sett og hørt!! Som nybakte mødre er vi utrolig sårbare og trenger forståelse og støtte. Og dette gjelder både om vi har det aldri så bra, eller sliter. Å gå med dette alene må være vondt og tøft. Føler virkelig med deg! Håper du har det bra nå og har kommet deg gjennom den tøffe tiden <3

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Flott blogg og sterk lesning!

Det er så bra at du tør å stå frem og fortelle din historie, vi trenger det i vårt samfunn.

Godt å høre at det går bra med deg nå og du har mye erfaring nå til å kunne hjelpe andre mennesker på flere måter.

Masse lykke til! :)

Skrevet

Flott blogg og sterk lesning!

Det er så bra at du tør å stå frem og fortelle din historie, vi trenger det i vårt samfunn.

Godt å høre at det går bra med deg nå og du har mye erfaring nå til å kunne hjelpe andre mennesker på flere måter.

Masse lykke til! smile.png

Tusen takk for hyggelige ord :))

Jeg syns dette med fødselsdepresjon er veldig spennende. Jeg er jo under utdanning nå, og tenkte først på å bli psykiatrisk vernepleier. Etter å ha tenkt meg grundig om valgte jeg isteden å gå vernepleierlinjen da det også er mye psykiatri å finne der. Håper at jeg med min historie kan hjelpe noen andre som sliter, men også at andre kan få ett bedre innblikk i hva dette dreier seg om.

Ønsker deg en fin helg :)

Skrevet

Anonym poster: de20517567230c0a20be028f6fb2ec42

Jeg har svangerskapsdepresjon nå. Og begynner å mistenke at det kan gå over til fødselsdepresjon, noe jeg er redd for. Undersøkelsene viser at flergangsfødende har større risiko for å utvikle svangerskaps og fødselsdepresjon. Synes det åvære deprimert i sv.skapet er mer enn ille nok, tør ikke å forestille meg depresjon etter fødselen...

Skrevet

er vell ikke så tabu emne lenger.

men og si a man har svangerskaps deprisjon er vist fy fy.

Skrevet

Jeg har svangerskapsdepresjon nå. Og begynner å mistenke at det kan gå over til fødselsdepresjon, noe jeg er redd for. Undersøkelsene viser at flergangsfødende har større risiko for å utvikle svangerskaps og fødselsdepresjon. Synes det åvære deprimert i sv.skapet er mer enn ille nok, tør ikke å forestille meg depresjon etter fødselen...

Så tungt du må ha det! Håper du har snakket med noen om dette. Syns du skal fortelle din jordmor eller lege om din bekymring. Det er svært viktig med god oppfølging. Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet og til tiden etter fødselen <3

Skrevet

Og bare det er ille! Ingen kan noe for at de blir deprimerte :( Det vi trenger er støtte, forståelse og hjelp!

Skrevet

Og bare det er ille! Ingen kan noe for at de blir deprimerte :( Det vi trenger er støtte, forståelse og hjelp!

Er trist at det er slik. og være gravid er ikke altid like lett, men klager man er man utaknemlig og sier man at man er deprimert får man hode hogget av nermest.
Skrevet

Er trist at det er slik. og være gravid er ikke altid like lett, men klager man er man utaknemlig og sier man at man er deprimert får man hode hogget av nermest.

Dette er jo helt forferdelig!!! Blir sint når jeg hører slik!!! Å være gravid er ikke bare lett. Dette kan føre til mange lidelser.. Som bekkenløsning, kvalme, depresjoner osv.. Da trenger man støtte. Ikke nedlatenede ord som at man syter, klager, er sur osv

Skrevet

Sterkt innlegg! Godt å høre at det går bra med deg nå :)

Anonym poster: e013fd5ade501c626c6151e925d7ec91

Skrevet

Sterkt innlegg! Godt å høre at det går bra med deg nå :)

Anonym poster: e013fd5ade501c626c6151e925d7ec91

Tusen takk :)) Det går bare bra med meg nå. Håper at jeg igjennom min historie kan hjelpe andre som sliter, eller til informasjon til andre som ikke vet hvor tøff en slik depresjon kan bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...