Gå til innhold

inspirert: har menn mer kjærlighet å gi enn kvinner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det har kommet frem her at stefedre er de voldligste så er sjansen fremdeles veldig liten, så virker det som at menn har mer kjærlighet å gi enn kvinner.

Tenker da på stefamilier. Ofte hører vi om stemødre som ikke er så begeistret for stebarna og at de kun skal ha de på visse dager, men det er ikke så ofte vi hører klaging på stefedre.

Det er akkurat som stefedre har en spesiell evne til å ta hele pakken enn det kvinner er.

Har selv hatt stemor og hun mislikte stebarna sine veldig..stefedrene jeg har hatt har vært veldig inkluderende og sett på meg og søsteren min som sine barn. Hjelper oss når vi trenger stiller rett og slett opp.

Er det bitterhet og sjalusi som gjør at stemødre er slik og at vi overanalyserer alt osv?

Anonym poster: ae09d44bdc388efb2428ec029fde38bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det heller ligger i at biologiske mødre jevnt over lager mye mye mer bråk enn biologiske fedre, og dette påvirker forholdet til stemor og stebarn? Jeg kjenner til mange tilfeller der biologisk mor laget et skikkelig helvete hele tiden, krever at stemor ikke får være med på skoleavslutninger, konfirmasjoner, fotballkamper etc, at stemor ikke får være der eller være med når barnet hentes eller leveres, og i tillegg snakker stygt om stemor til barnet, f.eks. sier at "xx stjal pappa fra oss" (i tilfeller der stemor kom inn i bildet lenge etter det var slutt), "xx er ikke glad i deg og bryr seg ikke om deg", "xx er en hore".

Klart det finnes slemme stemødre, men fra mitt ståsted finnes det minst like mange bitre fæle biologiske mødre som ødelegger for ungen. Biologiske fedre virker ikke som de blir like sjalu om biologisk mor har funnet ny mann. Jevnt over, det finnes jo galninger der også.

I tillegg tror jeg det ofte forventes mye mer av en stemor enn en stefar. Stemor skal elske barnet som sitt eget, kjøre det i bursdagsselskap og på treninger, hjelpe med leksene, ta det med på shopping, på ferier til sin familie. Stefedre trenger bare leke litt med ungen og gidde å passe om mor må jobbe skift eller dra på sykehuset, så er de fantastiske.

Anonym poster: 83a1f0b86644ed6def910faf38441d4e

Skrevet

Jeg tror også det er biologi som er en del av forklaringen her. Fedrerollen har/er gjerne ikke så intens som morsrollen. Derfor kan det gjerne være vanskeligere å være stemor, spesielt om barna har en annen mor de bor hos mest.

Skrevet

Jeg har generelt sett ett annet syn på det siden jeg har vært stebarn tror jeg. Dog kanskje litt farget.

Men alle de biologiske mødre jeg kjenner lager ikke helvete for eksene sine, men eksene har det for seg at de lager helvete.

nå har jeg hatt 3 stefedre og alle har tatt meg til seg som jeg var dems. Jeg har hatt to stemødre og ingen av de har egentlig ville hatt noe med meg og søsteren min å gjøre.

Mitt barn har en stemor, men bf har ikke noe kontakt med oss...han valgte familie. Jeg er ikke noe bitter ovenfor den nye dama hans og kan greit prate med henne, men hvis min sønn skal til de om noen år (grunnen til ikke før er at far ikke har tid til å bli kjent med sønnen sin, han må bruke sin tid) så vil jeg jo at far skal ha han når han er der ikke stemor. Selv om jeg vet det er stemor som må ta ansvaret. Derfor har jeg og vært litt passiv med det å ha kontakt der.

De bor ett stykke unna da så det er ikke slik at jeg nekter.

Men som sagt erfaring sier litt for meg at stefedre ikke har hatt noen problemer mens stemødre har. og slik har det og vært for mine venner som hadde skilte foreldre.

Kanskje det er far som er problemet..han stiller ikke strenge nok krav...

Mener ikke stemor har noen forhøyet rolle i barnas liv enn det stefar har. Har opplevd motsatt siden ofte så bor barna mest hos mor. Stefar som kjører hit og dit, hjelper med lekser osv...

Anonym poster: ae09d44bdc388efb2428ec029fde38bb

Skrevet

Nei jeg tror ikke menn har større kapasitet til å elske. Hverken sine egne eller andres barn.

Stemødre tar ofte (ubedt og unødvendig) og må ofte ta mye mer ansvar for sine stebarn imens stefedre blir mer fristilt til å ta det ansvaret som de ønsker å ta.

Det er den ikke tilstedeværende likestillingen som gjør at kvinnene ofte kommer i klem spør du meg.

Selv har jeg aldri hatt en ordentlig stefar, men stemoren min er vidunderlig og en stor gave til livet mitt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...