Gå til innhold

Hva kan lindre brannsår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en time siden brant jeg hånda i peisen. Tok la hånda på døra ved et uhell. Har sittet med den i vann helt siden det skjedde. Men syns det gjør fryktelig vondt fortsatt. Noe i hjemmet som kan lindre? Har ikke aloe vera eller brannspray....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha masse salt i vannet, så slipper du blemmer. Hold hånda i vann så lene det gjør vondt.

Anonym poster: e63b5f9bd46e4b805c096d134c395ce7

Skrevet

Ibux gel!!! Jeg ble helt sjokkert over hvor lindrene den er! :)

Skrevet

alovera gel:)

Anonym poster: 1154f352ce3df618e9067b36682f2178

Skrevet

Smør på et tynt lag med honning eller sirup hvis du har.

Skrevet

Smør på et tynt lag med honning eller sirup hvis du har.

Skrevet

morsmelk

Anonym poster: be7f52f3db34d135ef4b204a9fb1d5ae

Skrevet

Honning! Med mindre såret væsker.

Anonym poster: 71d8e25065faed932f8dad38def176d0

Skrevet

Hvis du har fått 2. grads så bør du unngå å smøre på noe som helst!!

Utrolig hvor lite folk kan om førstehjelp. Hold hånda i vann 15-20 grader til du legger deg. Hvis det gjør vanvittig vondt så får du sterke smertestillende hos legevakt. Hvis ønskelig altså.

Skrevet

Honning har vi :-) men har sendt mannen ut på apoteket. Så sitter jeg med den i vann imens. Kan jeg ha honning i vannet? Både honning og salt?

Skrevet

Hold hånda i vann, det er beste smertelindring som er. Jeg smalt hånda på kokeplata en gang og brant hele håndflata. Det var så sinnsykt vondt at jeg ikke ante hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg satt med hånda i vann i over 5 timer. Da var den nesten helt smertefri.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vann, vann, vann så lenge du orker og og så minst like lenge en gang til... Helt til det ikke gjør vondt lenger.

Aloe Vera er fantastisk på brannsår, men aloe vera gel på tube eller boks som man har hjemme, kan også være en bakteribombe om den har stått for lenge eller blitt brukt eller oppbevart feil. Og bakterier er det siste man ønsker å smøre på et brannsår.

Skrevet

Nei! Kjære vene ikke gjør det!!

Ikke ha på noe som helst! Du vet jo ikke enda om du har 1. eller 2. Grads. Det ser du antagelig ikke før i morgen. Det ER vondt, sånn er det bare. Du får holde den i vann.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du kan smøre på honning, ikke ha det i vannet. Jeg har ikke prøvd det, men fått det anbefalt. Uansett ville jeg vært på den sikre siden og kjølt det ned til smerten går over før jeg smurte på noe som helst. I alle fall så lenge du har muligheten til å kjøle det ned.

Skrevet

Har fortsatt bare hånda i vann. Ser ut til at huden kommer til å falle av :( er det mulig å være så klønete!

Får se hva samboeren får tak i på apoteket.

Æsj for en drittdag. Har så bekkenløsning at jeg såvidt har klart å bevege meg idag. Doen er selvfølgelig ikke i samme etasje som stua og jeg må omtrent krabbe opp trappa.

Håper det blir bedre imorgen :)

Skrevet

Har fortsatt bare hånda i vann. Ser ut til at huden kommer til å falle av sad.png er det mulig å være så klønete!

Får se hva samboeren får tak i på apoteket.

Æsj for en drittdag. Har så bekkenløsning at jeg såvidt har klart å bevege meg idag. Doen er selvfølgelig ikke i samme etasje som stua og jeg må omtrent krabbe opp trappa.

Håper det blir bedre imorgen smile.png

Hvis du har brent deg slik at huden begynner å falle av, så ville jeg tatt en prat med legevakta. Brannsår er ikke til å spøke med, spesielt ikke i hendene hvor du trenger både følelse og bevegelighet.

Skrevet

Hadde du reist til legen om det var barnet ditt?

Tror nok det... Ta deg en tur , du. Så får du hvert fall riktig sårstell og behandling.

Skrevet

Den brannsprayen var ubrukelig :( er bedre å sitte med hånda i vann, det lindrer mer.

Huden har ikke falt av, men ser ut som den kommer til å gjøre det. Hele brannstedet er på en måte løsnet fra underhuden, men henger fortsatt på. Ser ikke ut som blemme, for det ser ikke ut som det er noe væske under. Litt vanskelig å se nå, ettersom all huden har blitt svømmehud etter å ha vært i vann i to timer.

Jeg orker ikke dra på legevakta å vente i timesvis. Da må jeg ha med med jenta mi som har lagt seg også.

Men skal sitte med hånda i vann resten av kvelden ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...