Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 21. februar 2013 #1 Skrevet 21. februar 2013 Min tass på 2 år (og 3 mnd) har alltid brukt venstre fremfor høyre, men jeg har hørt at dette ikke er helt sikkert før barna er 2-3 år? Syns det hadde vært rart om det plutselig endret seg nå... Han både tegner, drikker og spiser med venstre. Ingen av oss andre er keivhendt da, men jeg vet ikke om det er arvelig?
Renate81 Skrevet 21. februar 2013 #2 Skrevet 21. februar 2013 Sammer her, nå er tuppa snart seks og tydelig keivhendt.. Har brukt kun venstre hele tiden, både til å spise og tegne, og nå skrive.. Hun har aldri brukt høyre aktivt... Hverken mor eller far her er keivhendte..
Frufluffy Skrevet 21. februar 2013 #3 Skrevet 21. februar 2013 Jeg brukte venstre til alt fra jeg var liten, men byttet automatisk til høyre når jeg skulle skrive. Er like god med begge hender. Da jeg fikk smerter i høyre håndledd ble det undersøkt om jeg egentlig var keivhendt?! Merkelig test og det har vist seg at jeg har leddgikt forøvrig. Min sønn er veldig høyrehendt og jeg syns det hadde vært rart om det plutselig skulle endret seg
Snellamedto Skrevet 21. februar 2013 #4 Skrevet 21. februar 2013 Jo, i de babybøkene jeg har lest står det at man kan ane hvilken hånd som blir mest dominerende myye tidligere enn 2 år. Allerede fra de leker med ting, spiser selv etc. (Tror faktisk jeg leste 6 mnd et sted??) Uansett er dette noe som er helt tydelig når de er 2 år, så kan hende han er keivhendt da ja :-)
Foccacia Skrevet 21. februar 2013 #5 Skrevet 21. februar 2013 Min på 2 bytter fortsatt på hvilken hånd han spiser med
Underveis --> Skrevet 21. februar 2013 #6 Skrevet 21. februar 2013 Vi mistenkte allerede da han var ett at han var venstrehendt. Er snart fire nå og definitivt venstrehendt. Lillebror på ett tror jeg derimot er høyrehendt.
Lirgen Skrevet 21. februar 2013 #7 Skrevet 21. februar 2013 Minsta på 2 1/2 er venstrehendt Merket det fra 1 års alder , både jeg å far er venstrehendte så artig har det vert å vente på hva hun kom til å bli
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 21. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Takk for svar, dere Ja, det kan jo se ut som jeg kan konkludere med at han er venstrehendt. Ikke at det egentlig betyr noe som helst, men det kan jo være en ting man kan ta hensyn til. Feks setter jeg alltid glasset hans på høyre side, fordi det er sånn jeg dekker på til alle, men jeg har tenkt mange ganger at jeg jo kan sette det på venstre side siden glasset alltid havner der likevel Endret 21. februar 2013 av Vikinghuldra ♂04♂10♀mai13
vippespirr Skrevet 21. februar 2013 #9 Skrevet 21. februar 2013 Småen på fem har alltid brukt venstre mest. Frem til ca to år byttet han mer på, mens nå er det bare venstre.
Viiii Skrevet 21. februar 2013 #10 Skrevet 21. februar 2013 Vår eldste har alltid vært tidligst ute med å bruke venstrehånden, men den høyre har alltid kommet etter. Det har derfor aldri vært helt tydelig på om han vil være venstrehendt eller høyrehendt... I dag er han 4,5 år og bruker fortsatt begge hendene like mye. I barnehagen er de litt fasinert over at han veksler mellom høyre og venstre hånd når han f. eks tegner. Men når han begynner å skrive, så må det nok gjøres ett valg - om han skal bruke enten høyre eller venstre...
minni09 Skrevet 22. februar 2013 #11 Skrevet 22. februar 2013 Vi merket det veldig tidlig på vår datter. Før hun var ett år. Uten press prøvde vi mest for moro å gi henne skjeen i høyre hånd osv, men hun byttet med en gang. Det var ingen tvil. Kun en bestemor som er venstrehendt i våres familier.
To ute! :) Skrevet 22. februar 2013 #12 Skrevet 22. februar 2013 Vår har brukt venstrehånden konsekvent når han tegner og spiser med bestikk fra han var 18mnd, så vi er ikke i tvil. Han nærmer seg 3 år nå. Det er arvelig. Vi er begge høyrehendte, men bestefaren er venstrehendt.
Solskinn2013 Skrevet 10. mars 2013 #13 Skrevet 10. mars 2013 Hei, dattera mi på nesten 10 har alltid brukt venstre hånd. Ved tegning etc. De sa på helsestasjonen at man ikke kunne vite det sikkert før hun var ca 3, men var aldri i tvil om at hun var venstrehendt:) vet ingen andre i familien som er venstrehendt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå