Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #1 Skrevet 21. februar 2013 Må leve litt trangt denne måneden grunnet svææære utgifter til forskjellige ting. Så jeg lurer på, hvilke sparetips har dere i forhold til husholdningsartikler og mat? Ikke first price og ikke kjipe helfabrikata som fiskeboller på boks og lignende. Anonym poster: 30a1b6f80e1448bfdee96f6443b8ae58
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #2 Skrevet 21. februar 2013 følg med på tilbud og handle litt ut fra det. 1 pose med lapskausblading koster 9 kroner på kiwi - kan fint brukes til f.eks. pølsesuppe. Prøv å bruk mest mulig fra fryseren, bak brød selv. Anonym poster: fb0023e78b0bdff5e60b7dbcdfa221fa
Kortslutning Skrevet 21. februar 2013 #3 Skrevet 21. februar 2013 For det første, se gjennom fryser og skap og skriv ned det du har av middager. Så ser du hvor mange middager du kan få til. Skriv så ned en meny for de neste to ukene. Ta gjerne litt billige middager som: -kjøttkaker/fiskekaker i brun saus(Poteter koster ikke så mye, saus lager du selv, og litt brokkoli/blomkål ved siden av. Kjøttkaker/fiskekaker kan lages selv) -Lag pannekaker en dag -Lag fiskegrateng selv, lag dobbel så har du i to dager(Kjøp rimelig fryst torsk, og rimelig makaroni, brokkoli har du fra kjøttkakemiddagen) -Lag brød selv, eller kjøp et som er litt rimeligere(Brød er dyrt på butikken) -Kjøp heller større pakker av ting. Da er ofte kiloprisen lavere. Eks; melk, leverpostei, ost, pølser... Og så videre Mitt aller viktigste tips er dette med meny og følg den! Da slipper man småhandlingen og man kan planlegge litt billigere mat. Impulshandling fører gjerne med seg at man handler dyrer mat og mer enn man trenger.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #4 Skrevet 21. februar 2013 Lag Risotto. Koster nesten ingen ting. Kjøp en pakke vanlig grøtris. På Rema koser den 10-15 kr. Vi er to voksne og to barn og bruker 2,5 dl til en middag. Oppi Risottoen kan du ha mye forskjellig. Ungene her elsker tunfisk og purre, altså en boks tunfisk (4 kr på Rema) og en liten purre. Bruk kraften fra tunfiskboksen oppi risottoen. Vi har mye kraft i fryseren som vi bruker oppi, men du kan også bruke litt buljong. Middag til 4 for maks 15 kr Andre ting du kan ha oppi en Risotto er skinke, pølse, bacon, kylling, løk, soltørkede tomater, tomater, ja egentlig det meste. Egner seg godt til å bruke opp rester. Er du litt mer sofistikert, så lager du Paella. Grøtris, tomater, tunfisk/kylling, evt blåskjell, løk og erter, samt litt kraft og safran (til søndagsmiddagen). Lag løksuppe, noen løk, hvitløk, brødskiver (gammelt brød) og litt ost - billig og godt Anonym poster: faa216c3c1449deca54a3b8949fe7e7c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #5 Skrevet 21. februar 2013 Hvis du virkelig har det trangt, så tenker jeg at 1 mnd med litt kjip mat kan du faktisk tåle... Støtter kortslutning i at det er lurt å gå gjennom hva som finnes i fryser og matskap, sørg for å få brukt det. Lag en meny, og pass på at du sørger for å få spist opp det du kjøper. Ta vare på restene (frys ned det som kan fryses, så har du en frysen surprise middag med mange forskjellige deler, som blir gratis) Bruk kikerter og drøy ut kjøttdeigen når du lager retter med det. De metter godt, er et godt alternativt protein og er billig!! Når vi har dårlig råd, så tømmer vi frysen. Så fyller vi på igjen når det er tilbud på fisk, kjøtt og all verdens. Kjøper ost og kjøttpålegg på tilbud og fryser ned, kjøper first price frukt ( der er det ingen forskjell på kvaliteten i hvert fall..) Se på pris og næringsinnhold før du handler. Ikke kjøp merkemat bare fordi det er Gilde. Noen ganger er billigmerket sunnere også... Anonym poster: 00843ac20342a46789d374df66741eef
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #6 Skrevet 21. februar 2013 Hvis du virkelig har det trangt, så tenker jeg at 1 mnd med litt kjip mat kan du faktisk tåle... Støtter kortslutning i at det er lurt å gå gjennom hva som finnes i fryser og matskap, sørg for å få brukt det. Lag en meny, og pass på at du sørger for å få spist opp det du kjøper. Ta vare på restene (frys ned det som kan fryses, så har du en frysen surprise middag med mange forskjellige deler, som blir gratis) Bruk kikerter og drøy ut kjøttdeigen når du lager retter med det. De metter godt, er et godt alternativt protein og er billig!! Når vi har dårlig råd, så tømmer vi frysen. Så fyller vi på igjen når det er tilbud på fisk, kjøtt og all verdens. Kjøper ost og kjøttpålegg på tilbud og fryser ned, kjøper first price frukt ( der er det ingen forskjell på kvaliteten i hvert fall..) Se på pris og næringsinnhold før du handler. Ikke kjøp merkemat bare fordi det er Gilde. Noen ganger er billigmerket sunnere også... Anonym poster: 00843ac20342a46789d374df66741eef Takker for tips. Kikerter er nok ganske uaktuelt her i gården, men kjøttdeig er ikke så dyrt Jeg har det ikke VELDIG trangt, men tenkt å være litt flink denne måneden og kutte litt i matbudsjettet. Enig i det med first price frukt og grønnsaker, det er som regel ingen forskjell på kvaliteten. Har også merket at de har sånne mindre hønseegg i butikkene som koster mindre, fordi de ikke er så store. HI Anonym poster: 8d9509f38d704a84babcac4cd80308b9
Mamma til lille M&L Skrevet 21. februar 2013 #7 Skrevet 21. februar 2013 Skal gå en del i ulønnet, så prøver å minske matbudsjettet selv. Har hatt et enormt forbruk på mat, innser vi. Har endelig begynt å bake brød selv igjen, trengte et spark i ræva gitt:) der er det en god del å spare. Har også blitt flinkere å spise mer fisk i uka, fisk er billig! Kjøper kg's pakker med torsk og med laks, da er der til to middager av hver sort. Kjøper også first price store pakninger med kyllingfilet, de er helt supre! der jeg hadde mye å hente var å samkjøre middager litt. Dersom vi har en rett med en del grønnsaker i mandag, passer jeg på å ha en annen rett med samme type grønnsaker f.eks onsdag så jeg får brukt de opp heller enn å kaste de når de er blitt dårlige jeg lager også det meste fra bunnen av, og når jeg ser prisene på halvfabrikata så vil jeg anta at jeg sparer en heeeel del på det;) (pluss at jeg ikke må spise mat som smaker papp og salt:) )
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #8 Skrevet 21. februar 2013 Skal gå en del i ulønnet, så prøver å minske matbudsjettet selv. Har hatt et enormt forbruk på mat, innser vi. Har endelig begynt å bake brød selv igjen, trengte et spark i ræva gitt:) der er det en god del å spare. Har også blitt flinkere å spise mer fisk i uka, fisk er billig! Kjøper kg's pakker med torsk og med laks, da er der til to middager av hver sort. Kjøper også first price store pakninger med kyllingfilet, de er helt supre! der jeg hadde mye å hente var å samkjøre middager litt. Dersom vi har en rett med en del grønnsaker i mandag, passer jeg på å ha en annen rett med samme type grønnsaker f.eks onsdag så jeg får brukt de opp heller enn å kaste de når de er blitt dårlige jeg lager også det meste fra bunnen av, og når jeg ser prisene på halvfabrikata så vil jeg anta at jeg sparer en heeeel del på det;) (pluss at jeg ikke må spise mat som smaker papp og salt:) ) Tusen takk for svaret. Jeg får se når jeg går ut i permisjon hvor mye overskudd og tid jeg får til å lage mesteparten fra bunn, hater å lage mat egentlig, men må man så må man HI Anonym poster: 8d9509f38d704a84babcac4cd80308b9
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #9 Skrevet 21. februar 2013 Lag Risotto. Koster nesten ingen ting. Kjøp en pakke vanlig grøtris. På Rema koser den 10-15 kr. Vi er to voksne og to barn og bruker 2,5 dl til en middag. Oppi Risottoen kan du ha mye forskjellig. Ungene her elsker tunfisk og purre, altså en boks tunfisk (4 kr på Rema) og en liten purre. Bruk kraften fra tunfiskboksen oppi risottoen. Vi har mye kraft i fryseren som vi bruker oppi, men du kan også bruke litt buljong. Middag til 4 for maks 15 kr Andre ting du kan ha oppi en Risotto er skinke, pølse, bacon, kylling, løk, soltørkede tomater, tomater, ja egentlig det meste. Egner seg godt til å bruke opp rester. Er du litt mer sofistikert, så lager du Paella. Grøtris, tomater, tunfisk/kylling, evt blåskjell, løk og erter, samt litt kraft og safran (til søndagsmiddagen). Lag løksuppe, noen løk, hvitløk, brødskiver (gammelt brød) og litt ost - billig og godt Anonym poster: faa216c3c1449deca54a3b8949fe7e7c Ugh! Anonym poster: 310ee77d5aab9541955fe248de744177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå