Gå til innhold

Dere med en PhD...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere skrive litt om hvordan det var å ta den?

Anonym poster: d7a48fa19370f15efa804959feab40c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er inni et phd-forløp nå. Veldig spennende, lærerikt og inspirerende. Men også skremmende, hardt og krevende.

Fleksiblel arbeidstid er en fordel, overhengende prestasjonskrav er både givende og tøft. Men det er et privilegium å få lov til å forske på noe jeg virkelig brenner for :-).

Anonym poster: 7378adadcda85e52a599d493c7c9f489

Skrevet

Ph. d. tilsvarer et hovedfag før 2003-2008.

Anonym poster: cae8a4f786aaa3dac58e20c2c4a1c043

Skrevet

Tenker du på phd-forløpet og graden du får, eller tenker du på de jobbmulighetene man får i etterkant?

Jeg har det gode gamle hovedfaget og en phd ligger langt over dette... men når det gjelder status/ muligheter henger nok ikke universitetsgrader like høyt lenger.

Skrevet

Tenker du på phd-forløpet og graden du får, eller tenker du på de jobbmulighetene man får i etterkant?

Jeg har det gode gamle hovedfaget og en phd ligger langt over dette... men når det gjelder status/ muligheter henger nok ikke universitetsgrader like høyt lenger.

Jeg tenker først og fremst på at jeg vil forske, men jeg vil høre hvordan det er, om det er veldig stressende og vanskelig.

Skrevet

Det er både stressende og krevende. Men ikke uoverkommelig. Om du har mulighet, ville jeg ikke ha nølt! Du får mulighet til å forske og opparbeide deg god kompetanse innen noe du brenner for.

Riktignok er det tøffe tak til tider, men også veldig gøy.

Hva slags fagfelt er du innen?

Skrevet

Innen mitt fagfelt ligger "det gode gamle hovedfaget" ganske nært opp til den nyere innførte Phd, som overtok for den tradisjonelle doktorgraden. Hovedfaget var jo opprinnelig en forskerutdanning,i hverfall innen humanistiske fag, men dette varierer stort fra fakultet til fakultet, ja faktisk også fra institutt til institutt. Kan bare svare for den tradisjonen jeg kjenner, og der er phd et større og mer omfattende arbeid,men tuftet på de samme forskningstekniske kunnskapene som læres på masternivå. Og utsiktene til fast forskerstilling er absolutt nada! Men gleden av å få grave seg ned i det man syns er aller mest spennende i hele fire år spenner seg fra den herligste himmel til heiteste helvete, gjerne på en og samme dag.

Skrevet

Innen mitt fagfelt ligger "det gode gamle hovedfaget" ganske nært opp til den nyere innførte Phd, som overtok for den tradisjonelle doktorgraden. Hovedfaget var jo opprinnelig en forskerutdanning,i hverfall innen humanistiske fag, men dette varierer stort fra fakultet til fakultet, ja faktisk også fra institutt til institutt. Kan bare svare for den tradisjonen jeg kjenner, og der er phd et større og mer omfattende arbeid,men tuftet på de samme forskningstekniske kunnskapene som læres på masternivå. Og utsiktene til fast forskerstilling er absolutt nada! Men gleden av å få grave seg ned i det man syns er aller mest spennende i hele fire år spenner seg fra den herligste himmel til heiteste helvete, gjerne på en og samme dag.

Jepp, i gamle dager (50-60-70-tallet og tildels også senere i større grad enn nå) var du garantert jobb i akademia med hovedfag eller enda bedre: magistergrad.

Anonym poster: cae8a4f786aaa3dac58e20c2c4a1c043

Skrevet

Ja. Det har nærmest gått "inflasjon" i høyere utdanning, om jeg kan bruke en så flåsete betegnelse. Det er ikke lettere nå enn for 30 år siden å ta en phd, men høyere utdanning er mer tilgjengelig for folk flest. Utdanning er ikke forbeholdt folk med panger lenger.

Når det gjelder phd, er det klart at det bygger på mye av hovedfag. Forskningsmetode er forskningametode. Men det stilles større krav til selvstendighet og originalitet, blant annet.

Skrevet

Det er både stressende og krevende. Men ikke uoverkommelig. Om du har mulighet, ville jeg ikke ha nølt! Du får mulighet til å forske og opparbeide deg god kompetanse innen noe du brenner for.

Jeg har verken søkt eller blitt tilbudt plass endå. Har tenkt mer og mer på dette med forskning, syns det virker spennende :) Kunne tenkt meg vaksineforskning innen fiskehelse.

Skrevet

Jeg har verken søkt eller blitt tilbudt plass endå. Har tenkt mer og mer på dette med forskning, syns det virker spennende :) Kunne tenkt meg vaksineforskning innen fiskehelse.

Har du vært i kontakt med NVH?

Jeg har bare jobbet i stipendiat i tre uker, så jeg suger til meg det som kommer her på lik linje med HI. :) Foreløpig er det skremmende og spennende på en gang, men først og fremst er det et stort privilegium å få betalt for å forske, lære mer og utvikle meg selv i tre år!

Anonym poster: 06a28bb643a35bb8b5eb6037124ea5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...