Gå til innhold

Hva er normalt for et barn på litt over 2 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 2 år og 3 mnd gammel. Trodde jenta her lå på normalen i utviklingen, så ble litt lei meg når jeg forsto at noen mente hun "hang etter". Hva er normalt å klare i den alderen? Tenker da på motorisk, språk, hva de forstår/oppfatter, sosialt o.l.

Anonym poster: 97d1373e9836d409175cf4ad5c12eb4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat den alderen er vanskelig, for det skjer en helt vannvittig utvikling på den tiden og forskjellene kan faktisk være ganske store. Men innen de er 3 år har de gjerne tatt hverandre igjen, så om de ikke er bekymret i barnehagen og helsestasjonen skal ikke du være det heller. Selv om noen barn vil ligge et hestehode foran tar din jente dem igjen innen det har gått et halvt år...

Har fire barn selv, og de har alle vært forskjellige, men alle innenfor normalen. Det er også sånn at barn med eldre søsken ofte er tidligere ute fordi de har søsken å herme etter. Mitt eldste barn kunne langt fra så mye på den alderen som yngste kunne.

Anonym poster: 28c363a9e4c03bcc3aa635878bd15aec

Skrevet

Har ikke vært på helsestasjonen siste året, og barnehagen har ikke sagt noe. Men jeg trodde hun var "flink", eller på normalen, og utrolig hvor sårt det egentlig er når noen forteller deg at barnet ditt "henger etter".

Skrevet

http://lekegrinda.com/det12.shtml

Bare frem til to år, en alikevel en artig oversikt.

Ikke bry deg om hva andre sier. Dersom de har barn som har vært tidlig ute med noe, så blir jo alt annet litt "tregt". Normalen varierer voldsomt! Her prater de ikke akkurat tidlig, men ingen kan merke det på 3-åringen nå. Nå har han munndiare :-S

Skrevet

Min toåring satte sammen setninger på 8-10 ord da han var på toårskontroll.

Anonym poster: f148dff730927c292fb7e3699aabb89b

Skrevet

Snakker stort sett om alt, har humor, prøver å være morsom og fortller "vitser", teller til ti, kan ikke alle farger, klipper og tegner mye, klatrer osv. Kan bruke Ipad, legger mye puslespill. Vanskelig å si egentlig - tror han er helt normal. Bruker fortsatt bleie.

Hvorfor sa de det om ditt barn?

Anonym poster: 1e2b2f8c000acef7a36b37c30886ae8d

Skrevet

Hvem var det som mente dette da?

Anonym poster: dd574e7311dbb98ea30694e66c8ecdc0

Skrevet

Hvis deres to som har svart over her har barn etter gjennomsnittet så skjønner jeg hvorfor noen synes min datter er sein.

Skal ikke på inn på hvorfor det ble sagt, spiller ingen rolle. Ingen som mente det noe vondt.

HI

Skrevet

Hvilke ting var det du fikk beskjed om at datteren din hang etter på da?

Mine har snakket tidlig så når de har rundet 2 år har de satt sammen setninger og snakket mye, klart å gjenfortelle ting de har sett/opplevd osv på en ganske forståelig måte. Grammatikken har ikke vært helt på plass, men likevel forståelig.

Når de har rundet 2 år har de også tegnet ting man ser at ikke bare er kruseduller, rundinger de kaller en stein, lange streker de kaller slanger osv. Minstemor tegnet faktisk hodefotinger da hun var 2,5 år, men da sa de i barnehagen at hun var veldig tidlig ute med det.

En del farger har de kunnet når de er 2 år og de har kjent igjen bokstaver, sin egen forbokstav, mamma sin forbokstav o.l. De har alle telt på den alderen, men har hatt liten mengdeforståelse.

Skrevet

Jeg svarte over her og jeg tror at når barn er 2 år så er det veldig stor forskjell på dem - uten at det betyr noe verken i positiv eller negativ forstand. Mange snakke rjo ikke før de er 3 feks

Anonym poster: 1e2b2f8c000acef7a36b37c30886ae8d

Skrevet

Her prater hun i lange setninger, bøyer verb, kan preposisjoner. Veldig tidlig ute med språket. Har mye rollespill i leken. Teller til 20. Såvidt begynt å klippe. Viser empati. Har begynt å få venner i barnehagen. Knytter seg fort til mennesker.

Hun løper og hopper. Blir fort sint.

Ingen interesse for påkledning eller bleieslutt. Også ammes hun enda :)

Anonym poster: 74d0cc60056a9d7932f2125637759e34

Skrevet

Hun er forresten 2 år og 2 mnd.

Skrevet

Han er 2 år og 6måneder. Han prater bra, setninger på opptil 8 ord. er så som så med bøying av verb, og hvem, hva, hvilken. Men det kommer seg. Han kan til nød teller til 3 riktig, derfra kommer talla i tilfeldig rekkefølge frem til 10. han kan ingen bokstaver ennå. Han hopper med sammla bein, Og er ellers flink motorisk. han skjønner så og si alt som blir sagt, men må noen ganger formulere meg på nytt på en enklere måte.

Mener han er helt gjennomsnittlig. Men i 2 års aldrer er gjennomsnitte ganske stort sånn jeg har forstått det

Anonym poster: 6f7726ba0bd3f2ebaefc81cbf14e4250

Skrevet

Det er store forskjeller mellom barn. Min eldste var tidlig ute og snakket som en foss tidlig, la puslespill og var motorisk tidlig ute. Lillebroren er en helt annen type. Sa knapt noe da han var to, når han nå nærmer seg fire er han fortsatt dårlig i puslespill og hopper lett over noen tall når han teller. Fysisk er han og mye mer forsiktig. Men begge to er helt normale. Når det er førstemann er det lett å bli bekymret, men husk at det er veldig mye som er innenfor normalen. Og de utvikler seg i rykk og napp, så de som henger etter tar etterhvert igjen de andre.

Anonym poster: 88e19b4422ed299051d7015c7a68cdfe

Skrevet

Det er så trist å ikke kunne skryte av noe når det gjelder barnet mitt, fordi hvis jeg er stolt over noe, kommer mammaen til ettåringen og sier at det lærte han for leeeeenge siden.

Hun kan å sette sammen 3-4 ord, men ureint prat har jeg forstått på andre, jeg skjønner nesten alt så klarer ikke helt se det. Gramatikken er ikke spesielt tilstedeværende. Klarer ikke farger og telling riktig. Klarer ikke skille mellom kjønn, riktig. Kan tegne sirker, prikker og streker, og sier hva hun tegner. Aldri klart puslespill, men får fint til nettbrett og smartphone. Saks er utenkelig, samme med bokstaver. Kan gå opp trapper selv men må passes på. Har humor, starta med rollelek for en liten stund siden. Det virker ganske "dårlig" sammenlikna med de superbarna dere ser ut til å ha her...

HI

Skrevet

Det er så trist å ikke kunne skryte av noe når det gjelder barnet mitt, fordi hvis jeg er stolt over noe, kommer mammaen til ettåringen og sier at det lærte han for leeeeenge siden.

Hun kan å sette sammen 3-4 ord, men ureint prat har jeg forstått på andre, jeg skjønner nesten alt så klarer ikke helt se det. Gramatikken er ikke spesielt tilstedeværende. Klarer ikke farger og telling riktig. Klarer ikke skille mellom kjønn, riktig. Kan tegne sirker, prikker og streker, og sier hva hun tegner. Aldri klart puslespill, men får fint til nettbrett og smartphone. Saks er utenkelig, samme med bokstaver. Kan gå opp trapper selv men må passes på. Har humor, starta med rollelek for en liten stund siden. Det virker ganske "dårlig" sammenlikna med de superbarna dere ser ut til å ha her...

HI

Synes hun høres helt normal ut jeg...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Høres ut som du har en helt normal unge :) Utviklingen skjer i rykk og napp, alle unger kan ikke alt samtidig. Og klart du kan skryte av barnet ditt for selv om 1 åringen har gjort noe så kan du være stolt når din jente gjør noe for første gang og når hun er flink i noe :)

Skrevet

Slapp aaaav :) det er vannvittige sprik i 2-3 års alderen! Mi på 2 år og 4 mnd snakker veldig utydelig.. Setter sammen setninger på 3 ord som regel. Ikke så mange andre enn oss her hjemme som forstår henne :) flink å legge puslespill og tøyser og leker rollelek. Gikk ikke selv før hun var over 18 mnd. Men kommuniserer bra, er smart og har masse humor.

Venninnen hennes som er noen dager yngre, snakker klokkereint og mange ord. Gikk før hun var året og har altid vært foran.

Senk skuldrene og prøv å ikke stress med det. Det kommer ;)

Skrevet (endret)

HI

MIn har nettopp fylt to og høres veldig lik ut som din. Jeg er ikke bekymret en plass. Alle er forskjellige, det er vi jo som voksne også. Synes det er mye press på oss foreldre om å ha så flinke barn som er tidlig ute. Legger jo press på barna også! Så lenge ikke fagpersoner reagerer, så hadde jeg ikke tenkt på hva noen subjektive foreldre sier. :-)

Min setter sammen to ord, men ikke alltid. Bøyer ikke ordene spesielt mye, sier feks typisk "mor bise" når jeg sitter og spiser. Snakker masse, men mye utydelig. Han observerer mye og kommenterer på sin måte. Kan navn på farger, men svarer som oftest feil når jeg spør han om hvilken farge noe er (har ikke tenkt før nylig at han kanskje kan lære det etter hvert), han kan gå i trapper, men jeg stoler ikke på at han ikke faller, han tegner krusseduller, han teller til tre på denne måten: eeeeen - di! (jeg sier "tri" pga dialekt, så "di" betyr "tri" :-)). Han løper, men hopper ikke alene. Han har humor, han driver med rollelek, hans styrke er på det finmotoriske. Gikk ganske seint, aldri klatret mye, men er opptatt av småplukk. Fyller vann på flasker uten å søle, peller ting ut av ting, flink med bestikk osv. Og han er verdens best som er og kommer til å være en helt normal gutt – og det er godt nok! :-)

Endret av uhhuhher
Skrevet

Jeg har fire barn og kan trøste deg med at det er bare med førstemann man ser på dette som en konkurranse med andre barn, jo flere barn du får jo kjekkere synes du det er at de er "baby" så lenge som mulig ;)

Det er ikke om å gjøre at barnet gjør tingene først, det viktigste er at barnet utvikler seg i sitt eget tempo og hele tiden lærer seg nye ting. Ungen din er 100% normalt utviklet!

Skrevet

HI

Da kan hun mer enn min sønn på 2 år og 2 mnd.

Han setter ikke sammen setninger, dersom en da ikke regner med "Heia mamma/pappa" osv..

Det er ennå mest vi foreldre som forstår hva han sier, mye babyspråk.

Men, jeg er ikke bekymret. Det kommer nok en dag :)

Skrevet

Her prater hun i lange setninger, bøyer verb, kan preposisjoner. Veldig tidlig ute med språket. Har mye rollespill i leken. Teller til 20. Såvidt begynt å klippe. Viser empati. Har begynt å få venner i barnehagen. Knytter seg fort til mennesker.

Hun løper og hopper. Blir fort sint.

Ingen interesse for påkledning eller bleieslutt. Også ammes hun enda :)

Min ammes også :) 2 år og 2 mndr gammel.

Kler av seg alt, også yttertøy. Kler på genser og bukse. Begynt å gi beskjed om at han må tisse, gjør det da i Bleien. Smør egen skive, deler opp middagen sin. Ligger laaaangt foran storebror som fortsatt sverger til å spise med kun skje.

Snakker godt og leker rollespill enten med andre barn eller alene med lekefigurer. Elsker å bygge m duplo- og Lego hvis han sitter med bror.

Uff. Dette ble mye skryt.

En på avdelingen som er like gammel sier lite, er ustødig og viser ingen interesse for klær, dotrening eller hjelpe med mat.

Han er også normal. :)

Anonym poster: bc5bd72d9509a493be6e1b2964c72f49

Skrevet

Snuppa mi er også 2 år og 2 mnd. Har 5 barn, og alle har vert forskjellige.

Mitt beste råd er å ikke sammenligne. De forandrer seg mye fra 2 til 3 år. Stor forskjell på alle barna på avdelingen til datteren min...

Vær stolt av det datteren din klarer du. Hun er nok helt perfekt. Det er ikke noen konkuranse vet du ;)

Skrevet

Bare senk skuldrene dine og nyt det mens hun er liten, tiden går altfor fort!

Kjenner igjen den konkurranse-greia fra første barnet jeg også.. Man ville jo helst at sitt eget barn fikk skryt..

Min 2 åring teller forskjellig fra gang til gang, 2,3,5,7,9, så kan han ikke mer. Han har aldri tisset på do/potte. Han sier 2-3 ord i setning.

Han kan synge godt, pusle med paden, forstår det jeg sier, hjelper til osv, men er neppe noe geni ;)

Han er 2 år og 1 mnd.

Anonym poster: e6bedd1e0bcd64d6b57d262fc06e93de

Skrevet

Høres ut som om din er tipp topp i utviklingen. De er så ulike så ulike, men det gjevner seg stort sett ut etterhvert.

Var dagmamma for en jente som er atkkurat like gammel som min sønn. Hun var motorisk mye kjappere enn ham og veldig god på tegning, klipping, liming tc. Min gutt var en skravlehøne med masse språk og supergod på pusslespill.

Nå er de fire. Fortsatt ulike, men forskjellene i utvikling er mye mindre tydelig nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...