Gå til innhold

PPT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en jente som akkurat ble 3 år. hun er veldig sen med språket.

Noen som vet ca når barnehager pleier å kontakte ppt? da tenker jeg tidligst i alder

Anonym poster: a9a137fbe8e71800a57fd7019da96538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig at vi skal igang med PPT på min sønn, han blir 3år i april.

SÅ absolutt på tide å begynne NÅ.

Kjemp med det, all hjelp er goid hjelp.

Min eldstesønn på 7år burde fått før, og han sliter fortsatt. FIkk ikke hjelp før han var 4,5år.

Så oppsøk nå, det er mitt råd :)

Lykke til!

Anonym poster: 2682b59fddb72d375852784714e37ad6

Skrevet

Tidligst 3 år for språk. Dersom du er bekymret og ønsker kontakt med ppt kan du be om en samtale og høre om de er enig med at ppt bør kontaktes. Du kan også kontakte ppt selv :)

Anonym poster: c21f0defabaf3224ebceb8170f1d3bb3

Skrevet

HI

Takk for svar. Skal snakke med pedagogiskleder i bhg :)

Skrevet

Vi har vært i dialog med ppt siden ca tre års alder. Søknad om ekstra timer med spes ped ble sendt før sommeren i fjor (3,5år) og med laaaang behandling ble den godkjent av kommunen i desember og tiltak satt igang i januar. Heldigvis en passe oppegående barnehage så de gjorde det de kunne av ekstra tiltak med de ressursene de hadde til rådighet. Ikke spesielt imponert over ppt i vår kommune- trege, har måtte mase på de mange ganger for å få fortgang i saken. Tydelig at det har blitt glemt for hver gang jeg har etterlyst noe så har det kommet dagen etterpå...

Skrevet

Vi har vært i dialog med ppt siden ca tre års alder. Søknad om ekstra timer med spes ped ble sendt før sommeren i fjor (3,5år) og med laaaang behandling ble den godkjent av kommunen i desember og tiltak satt igang i januar. Heldigvis en passe oppegående barnehage så de gjorde det de kunne av ekstra tiltak med de ressursene de hadde til rådighet. Ikke spesielt imponert over ppt i vår kommune- trege, har måtte mase på de mange ganger for å få fortgang i saken. Tydelig at det har blitt glemt for hver gang jeg har etterlyst noe så har det kommet dagen etterpå...

Kan jeg spørre hvilken kommune dette er? Jeg bor selv i Bergen

Skrevet

om hun er 3 år nå, så ville jeg kontaktet ppt. Viss hun går i bgh, så avtaler du dette sammen med ped.leder. Hun må da skrive en pedagoisk rapport på hvordan hun ligger ann på både språklig bevisthet og den kognitive biten. Dette bør hun gjøre med engang da PPT bruker minst 3 mnd på behandingstid. Jo mer som er kartlagt før de kommer i bilde, jo tidligere kommer dere igang.

Dere bruker glatt 6 mnd fra henvisning til dere har fått kartlagt, så like godt å komme i gang nå.

ønsker deg lykke til

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken kommune dette er? Jeg bor selv i Bergen

:) vi bor i telemark!

Skrevet

om hun er 3 år nå, så ville jeg kontaktet ppt. Viss hun går i bgh, så avtaler du dette sammen med ped.leder. Hun må da skrive en pedagoisk rapport på hvordan hun ligger ann på både språklig bevisthet og den kognitive biten. Dette bør hun gjøre med engang da PPT bruker minst 3 mnd på behandingstid. Jo mer som er kartlagt før de kommer i bilde, jo tidligere kommer dere igang.

Dere bruker glatt 6 mnd fra henvisning til dere har fått kartlagt, så like godt å komme i gang nå.

ønsker deg lykke til

Fra søknad ligger inne så skal det gå maks tre mnd behandling - ikke minst! Og behandlingen skal være uten ugrunnet opphold.

Men ja, det er greit å komme igang så raskt som mulig. For alt skal kartlegges. bhg må ha gjort språkkartlegging før søknaden sendes. Og ppt skal ha observasjoner av barnet og skrive en fagrapport (etter at søknaden foreligger) og alt tar bare så laaaang tid..

Skrevet

ønsker deg lykke til

Fra søknad ligger inne så skal det gå maks tre mnd behandling - ikke minst! Og behandlingen skal være uten ugrunnet opphold.

Men ja, det er greit å komme igang så raskt som mulig. For alt skal kartlegges. bhg må ha gjort språkkartlegging før søknaden sendes. Og ppt skal ha observasjoner av barnet og skrive en fagrapport (etter at søknaden foreligger) og alt tar bare så laaaang tid..

Takk for alle svar og lykk ønskninger :)

Jeg kjenner jeg gruer meg allerede, men jeg er bekymret for språket, så får bare snakke med barnehagen i morgen :)

Skrevet

Søk nå, bedre for tidlig enn for sent, tro meg! Har hatt erfaring med bhg som ga F...barnet hadde store språkvansker, og måtte faktisk bytte barnehage for å få hjelp, men fikk da fantastisk hjelp, men for sent...får enda mye hjelp...1 klasse...

Med minsten som har litt uttale vansker var jeg tidlig ute å fikk PPT inn i bildet ved 3.5 års alder, barnet klarer seg heldigvis bra og har ikke rett på noe tiltak nå, men passes allikevel på og skal inn til årlig vurdering inntil skolestart. Ikke bekymret for dette barnet da, prater bra, litt umodent språk kanskje, men har alle lydene på plass.

Mitt råd er altså jo tidligere jo bedre og all hjelp er god hjelp!!

Anonym poster: 4f704f1c97a4b8cc7589430255d94441

Skrevet

Jenta mi var 2 år da hun ble tilmeldt PPT pga manglende språk.

Vi fikk en time daglig til språktrening i barnehagen, og da uten å være i gruppe med andre barn med problemer. Det startet da hun var 2,5 år, og varte til skolestart. Ekspressive språkvansker var diagnosen.

Hos oss gjorde det en ekstrem(virkelig ekstrem) forskjell da hun fikk dren og fjernet polypper som 4-åring. Da hadde vi kjempet med ØNH-legene i over 1 år. Endelig møtte vi en som var villig til å operere, og bare en måned etter merket vi ekstrem fremgang i språket.

Anonym poster: 2ffda99e4aabb704cc14ecd15825875f

Skrevet

ønsker deg lykke til

ja, i følge loven skal det gå maks 3 mnd, men det er dessverre ikke tilfelle i alle kommuner gunnet stor pågang. Og grunnen til at jeg skrev at ped.leder skulle skrive ped.rapport og sende med søknad er grunnet fortgang i kartlegging. Når PPT endelig har gjort sin vurdering, så skal det skrives en IOP. Denne skal så godkjennes at sakkyndig...så ja. Dette tar lang tid.

Men målet med første innlegget mitt var bare, kom igang fort slik at dere ikke taper tid. Mye enklere å fikse opp språklige problem i tidlig alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...