Gå til innhold

Mater dere 2 åringen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei småspist og tynn frøken som ikke er særlig interessert i mat.

Hun har aldri vært matglad, og om jeg ikke hjelper henne med maten, blir det ikke mye som går ned. Så det blir en del mating.

Er det helt feil?

Anonym poster: 38c7f735a89065ce786313a413303d16

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Gjør dersom er riktig for dere! Ingenting er feil her, viktig at hun får i seg mat.

Skrevet

Har aldri hatt småspiste unger, så jeg vet ikke med de, men mine har spist ( eller GRIST)selv siden de var ca 1 år.. Unntaket er suppe.

Anonym poster: e5b1c5eba5948bfbd06164fde998cac7

Skrevet

Det viktigste er at hu får i seg mat. Det går nok bedre etterhvert for hu å spise alene. Men min datter på 2,5 år har spist selv lenge, men hender jeg må hjelpe med noe.

Skrevet

Hvordan går det i barnehagen under måltidene da,om du må mate henne?

Anonym poster: e6ae8a7c1877dacb7b7b9f9520790587

Skrevet

Har aldri hatt småspiste unger, så jeg vet ikke med de, men mine har spist ( eller GRIST)selv siden de var ca 1 år.. Unntaket er suppe.

Anonym poster: e5b1c5eba5948bfbd06164fde998cac7

Sånn har det vært her og. Suppe spises forøvrig av kopp, så hun kan spise eller drikke i seg:)
Skrevet

Hun går ikke i bhg.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ta det helt med ro du.. Om hun ikke spiser når du ikke mater henne, så hadde det nok blitt sett værre på at du lot ungen sulte :)

Her spiste gutten godt, men i det siste blir det mindre og mindre, og han blir tynnere, jeg prøver å mate han av og til, og da er han intresert en stund, men det varer ikke lenge det heller, vi håper det bare er en fase, men er ikke lenge til 2 års kontrollen, så om det ikke har bedret seg til da, så får vi forhøre oss med helsesøsteren da..

Skrevet

Jeg syns dette er vanskelig. Syns hun bør klare å "mate" seg selv. Men, hun har hele veien vært småspist og ikke spesielt interessert i mat.

Hadde kanskje vært lettere om hun hadde hatt litt å gå på, men hun har jo ikke det heller.

Hun begynner i bhg til høsten, så håper det er bedre innen da.

Hi

Skrevet

Mat i vei! Jeg gjør det ofte selv med min toåring, han er som din stort sett ganske uinteressert i mat og en veldig slank liten fyr.

Men etter at han ble storebror synes han det er litt ekstra stas å få sitte på fanget til mamma og bli matet og være "baby".

Så lenge han får i seg mat på den måten synes jeg det er helt ypperlig.

Han spiser visst som en hest når det er varmmat i bhg en dag i uken, ellers er det veldig variabelt hvor mye han får i seg der....

Skrevet

Her har de spist det meste selv fra de omtrent begynte med fast føde, men alle mine har vært svært matinteressert :)

Hvis barnet er småspist og uinteressert i mat og ikke får i seg mat om det må spise selv, så er jo det eneste riktige å mate det :)

Jeg jobber i bhg og har hatt noen slike barn. Da mater vi dem. Ingen problem. De klarer tidsnok å spise selv. Det er jo ikke det motoriske som hinderer dem i å spise.

Skrevet

Aldri. Men mat har aldri vært et stort problem heller. Vil hun ikke ha, så er det greit.

Skrevet

Aldri. Men mat har aldri vært et stort problem heller. Vil hun ikke ha, så er det greit.

Pinnus, du er alltid like uspiselig i svarene dine. Du har antagelig aldri hatt barn som er tynne. Du burde tenke litt gjennom hvordan du ordlegger deg, du er påståelig og motbydelig. Ofte. Bare et velment råd.

Anonym poster: f5dce4448a0c3c44a7951a3c59076d42

Skrevet

Ville ikke stresset med det - du kjenner barnet ditt og vet hva som fungerer. Tipper at du ikke trenger å mate henne helt frem til hun er tenåring, så det går seg nok til etterhvert ;-)

Anonym poster: fb4a019b163d54a96379dbc1c22b1f85

Skrevet

Jeg håper jo at det vil gå seg til etter hvert. Blir litt stressa når familiemedlemmer kommenterer at jeg bør slutte å mate henne. Jeg vil jo gjerne at hun spiser alt selv jeg og, men det er vanskelig å få det til.

Håper vi har kommet et skritt lenger til barnehagestart i allefall.

Ellers så kan det kanskje hende at de hjelper til litt der og?

Hi

Skrevet

Har ei småspist og tynn frøken som ikke er særlig interessert i mat.

Hun har aldri vært matglad, og om jeg ikke hjelper henne med maten, blir det ikke mye som går ned. Så det blir en del mating.

Er det helt feil?

Når min datter begynte å spise alt selv, fra rundt 14 mnd, muligens enda tidligere, lærte jeg henne å holde skjeen og gaffelen riktig, slik at maten ikke faller av igjen. Hun er straks tre år, og det er fortsatt noe hun spiser med hendene. Det synes jeg ikke gjør så mye, bare hun får maten i seg og ikke griser med vilje.

Datteren min var også småspist, mulig hun ville fått i seg mer mat om jeg hadde matet henne. Men hun ønsket å spise selv, så da var det ikke noe problem.

Gjør som du føler for. Din toåring vil lære seg å spise selv etterhvert. Dersom hun ikke viser noe som helst interesse for mat er det nok like så greit å mate henne enn så lenge. Dessuten tipper jeg at hun lærer det raskt i barnehagen, det er visstnok en tendens til gruppepress rundt matbordet... Jenta mi spiser ting i barnehagen hun aldri ville spist hjemme, det er nesten ikke til å tro når barnehagen forteller det til meg... Når din datter ser andre barn prøve å spise selv, så vekkes sikkert interessen :)

Skrevet

Pinnus, du er alltid like uspiselig i svarene dine. Du har antagelig aldri hatt barn som er tynne. Du burde tenke litt gjennom hvordan du ordlegger deg, du er påståelig og motbydelig. Ofte. Bare et velment råd.

Anonym poster: f5dce4448a0c3c44a7951a3c59076d42

Og du er feig, tydeligvis, anonym. Dersom "rådet" ditt hadde vært høflig formulert hadde jeg kanskje tolket det annerledes. Spørsmålet er om jeg mater min toåring, og nei jeg gjør aldri det. Skrev også at mat ikke er et problem hos oss - ergo er nok situasjonen annerledes. At alle svarene mine er uspiselige er det dummeste jeg har hørt, og jeg tviler sterkt på at du har lest alle.

Noen svar er korte og noen sikkert frekke, men jeg signerer i allfall med nick i motsetning til mange andre, som deg i dette tilfellet, som går direkte på personer uten å engang kunne stå for det.

Skrevet

Han spiser alle måltider alene (med bstikk) utenom kveldsmat som er grøt.

Han er småspist og liten i vekt, så da gir jeg grøten. Så lenge han kan kan spise andre måltider selv ser jeg ikke problemet med at jeg gir han.. Fordelene er for mange til at jeg gidder å ta kampen nå. Når jeg mater får han nok mat, det går kjapt, sånn at han kan legge seg i rett tid, og ikke blir overtrøtt, jeg vet at alt blir spist, ingen sure miner eller krangling, og han får nok å sove godt på-som igjen gjør at han ikke våkner om natta og våkner resten av huset.

Han har i tillegg en liten bror som og får grøt nå, og da er det ekstra kos for han og.

Anonym poster: b015974c9c34384e504ba07c201372da

Skrevet

Mater litt til middag, ellers er det lite som går ned...

Skrevet

Mat har alltid vært vanskelig med henne, så føler vi henger litt etter på "matområdet".

Er bhg behjelpelig med litt ekstra oppfølging med maten selv om hun da er "stor"?

Hi

Skrevet

Dytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...