Gå til innhold

Er det mulig for min far å adoptere mitt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kanskje min bror?

Mens jeg fortsatt står oppført som mor.

Grunnen til at jeg lurer på dette er at faren sier han ikke vil være far. Han har sagt det hele tiden, og sier det fortsatt. Og jeg vil med dette frita han fra alt ansvar, samtidig som jeg gir han en "far" som er glad i han. Så kan gutten heller se hva han vil når han er 18 år.

Det er bedre for han å ha en adoptivfar som er glad i han, enn en biologisk far som kun ser på han som en eiendel han må betale på.

Anonym poster: f741789bd48ea562de04680090c370d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din far eller bror trenger vel ikke være "far" for å være en god mannsperson for sønnen din?

Og sønnen din trenger vel onkel og bestefar også.

Anonym poster: 82200d8a67b06cc395a739dbb1de604b

Skrevet

Tror nok det vil by på et juridisk problem.

Skrevet

det er ikke mulighet for å adoptere så nær familie om det bare er "farsrollen"... men derimot om du gifter deg eller har samboer over lengre tid, kan den du er gift med eller en du er samboer med, kan da adoptere barnet ditt som sitt eget :) altså som far :)

Skrevet

Siden de allerede har en "rolle" ifht barnet (bestefar og onkel) tror jeg det blir vanskelig at de skal være far på papiret også.

Kan ikke bf juridisk si fra seg rettighetene uten at noen andre må adoptere?

Skrevet

Adopsjonsreglene er veldig strenge, så jeg vil med 99,9 % sikkerhet si at det ikke går nei.

Du må nok først finne deg en fantastisk mann som du vil være sammen med og som tar sønnen din imot med åpne armer :-)

La ham betale barnebidrag, men la det gå gjennom NAV så slipper dere å ha noe med det å gjøre. For en dust!!

Skrevet

Venninnen min har ikke noen far til sine barn. Han har intet ansvar for barna og vet heller ikke noe om dem. Hun har gjort det slik at broren hennes er oppført som kontaktperson på skolen, bhg, fotball ol. Han er fortsatt onkelen deres, men om hun ikke kan gå på foreldremøte, så stiller han opp. Det gjør han også på avslutninger og slikt.

Anonym poster: a5fe26b22f251ef684cef0a3b812bb82

Skrevet

Takk for mange gode svar, og gode synspunkter! HI

Skrevet

Venninnen min har ikke noen far til sine barn. Han har intet ansvar for barna og vet heller ikke noe om dem. Hun har gjort det slik at broren hennes er oppført som kontaktperson på skolen, bhg, fotball ol. Han er fortsatt onkelen deres, men om hun ikke kan gå på foreldremøte, så stiller han opp. Det gjør han også på avslutninger og slikt.

sinE barn, dem... greit nok med flere barn med flere forskjellige fedre, men far ukjent til flere???

Anonym poster: bc34a86b13921c82b7e0d70d0c65d25c

Skrevet

sinE barn, dem... greit nok med flere barn med flere forskjellige fedre, men far ukjent til flere???

De er tvillinger.

Skrevet

Litt corny å ha en far som også er far til moren din? Eller?

Anonym poster: fa2e53dab63b6344ede66bdeeecf7c3c

Skrevet

Er vel en grunn til at det ikke går, da blir han "far" til sin datters barn. grøss, der får dere nok noen forklaringsproblem etterhvert. la bestefar være det med stor B og finn heller mannen i ditt lov etterhvert l vurder på nytt da.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Da er det bedre å si til barnefaren at du ikke har noe behov for han, om han ikke vil være far, så får han da bare holde seg unna.. Den dagen du får en samboer, og har vært det over en bestemt tid, eller dere gifter dere, så kan han som stefar adoptere barnet ditt.

Skrevet

Jeg er alene med jenten min, det går helt fint. Hun har en morfar og en onkel som er gode mannlige rollemodeller. Jeg syns det høres litt sykt ut og ha en morfar til pappa heller. Hvis jeg ikke rekker å hente i Bhg eller jeg må på skolen mens hun er syk osv har jeg familien min som hjelper til.

Anonym poster: 4d8dc13af7b0ddd961c7ed2e88a6f3e6

Skrevet

jeg er alene når barnet mitt kommer til verden, men jeg kommer fremdeles til å ha en viss tråd med barnefar for at de selv kan bestemme når den tid er inne at de kan bli kjent... og man behøver ikke å adoptere ett barn for å være en del av livet til barnet.. din far kan jo være kontakt person eller din mor for den del.. det er ingen rett på hvem som kan være kontakt person eller ikke . det er noe man selv kan velge.... :)

altså når han er så dust så kan han ha det så godt med å betale ett bidrag hver mnd i 18 år. det er noe man fikser på nav, og noe du har krav på. men om han ikke blir satt som far på fødselspapirene, er det kanskje værre?

Anonym poster: a550c50dab5ac12e06bf7c85e0d3129f

Skrevet

Han står oppført som far, og han betaler barnebidrag nå. Men jeg vil heller ha en stabilitet (altså en far som er der), så jeg vil frita han fra alt økonomisk, om han ikke vil være far - og om det er det som skal til for at han velger enten eller. Tenker nå at det kanskje er best at han slipper alt det økonomiske, og så holder han seg borte. Gutten vår vil ikke merke forskjell på om han betaler eller ikke, om han er like fraværende anyway. Så grunnen til at jeg tenker adopsjon er at da har han heller ingen rett til å vingle frem og tilbake, bare pga. at han "eier" ungen (som han sier). Barnet har farsfigurer i livet sitt. Og han trenger ikke en far som ser på han som en økonomisk byrde.

Men jeg ser at det mest riktige er nok å vente til jeg finner meg en mann som er glad i min sønn, så kan han eventuelt adoptere.

Skrevet

De er tvillinger.

Den ene tvillingen går i barnehage og den andre på skolen? :P

Anonym poster: 55bd6ab003b822f4d000434992e245cb

Skrevet

De er tvillinger.

Den ene tvillingen går i barnehage og den andre på skolen? :P

Anonym poster: 55bd6ab003b822f4d000434992e245cb

Da de gikk i bhg og når de nå går på skolen.

Skrevet

Da blir jo du juridisk sett søsteren til ditt eget barn, hvorfor i alle dager skulle du ønske dette? De har sine roller, og kan være dønn tilstede i barnets liv. At barnet ditt skal kalle din far for pappa, og at andre da må begynne å lure på om du og din far har laget dette barnet sammen, eller du og din bror........dette er jo en oppskrift på et barn som får det rimelig vanskelig.

Husk og at det er høy sannsynlighet for at du finner en ny mann på noe tidspunkt. Denne mannen kan adoptere barnet ditt dersom biologisk far godtar det. Heller en slik kjernefamilie enn en mamma og pappa som er i veldig nær slekt, som om det var incest i bildet.

Anonym poster: a34165078098174a9c7c887687deb7b5

Skrevet

Eller kanskje min bror?

Grunnen til at jeg lurer på dette er at faren sier han ikke vil være far. Han har sagt det hele tiden, og sier det fortsatt. Og jeg vil med dette frita han fra alt ansvar, samtidig som jeg gir han en "far" som er glad i han. Så kan gutten heller se hva han vil når han er 18 år.

Det er bedre for han å ha en adoptivfar som er glad i han, enn en biologisk far som kun ser på han som en eiendel han må betale på.

La han fraskrive seg ansvaret helt da. Du finner nok en mann som blir glad i både deg og sønnen din en vakker dag :) Så kan barnefar angre den dagen han blir mann nok.

Skrevet (endret)

Eller kanskje min bror?

Han står oppført som far, og han betaler barnebidrag nå. Men jeg vil heller ha en stabilitet (altså en far som er der), så jeg vil frita han fra alt økonomisk, om han ikke vil være far - og om det er det som skal til for at han velger enten eller. Tenker nå at det kanskje er best at han slipper alt det økonomiske, og så holder han seg borte. Gutten vår vil ikke merke forskjell på om han betaler eller ikke, om han er like fraværende anyway. Så grunnen til at jeg tenker adopsjon er at da har han heller ingen rett til å vingle frem og tilbake, bare pga. at han "eier" ungen (som han sier). Barnet har farsfigurer i livet sitt. Og han trenger ikke en far som ser på han som en økonomisk byrde.

Men jeg ser at det mest riktige er nok å vente til jeg finner meg en mann som er glad i min sønn, så kan han eventuelt adoptere.

Gutten din har jo bestefar og onkel i livet sitt allerede. De vil vel ikke være der mer eller mindre om noen av de skulle adoptere han?

Og guttens far har rett på å bli hørt, tror du han vil godkjenne en eventuel adopsjon?

Vil du frita han fra det økonomiske ansvaret så kan du enkelt gjøre det, ta kontakt med NAV.

Dette være sagt, så kommer du uansett ikke til å få gjennomslag for en slik adopsjon. Jeg kan ikke si 100% sikkert, men det er ikke en så enkel prosess som mange tror.

Selv stebarnadopsjon, der barnet ikke har noen kontakt med far og vokser opp med stefar som ønsker å adoptere, kan være kronglete. Barn kan sikres på så mange andre måter, f.eks testamente. Det er altså ikke nok å ønske en "far på papiret".

Endret av humlesurr
Skrevet

Nei, din far eller bror kan ikke adoptere ditt barn.

Skjønner ikke helt hvorfor du vil gjøre dette heller, du sier barnet ikke vil merke noen forskjell så hvorfor gjøre det?

Ville heller latt far holde seg unna, tatt imot bidraget og satt det på en konto (høres jo ikke ut som du trenger pengene). På den måten vil barnet når det blir voksent ha en konto og en god start på voksenlivet som er finansiert av en far som ikke har vært tilstede på andre måter.

Barnet vil ha bestefar og onkel som stabile voksenpersoner i livet sitt uansett, trenger ikke et adopsjonspapir for det.

Anonym poster: f348ad21877d82240f05c4bdbc671569

Skrevet

Jeg forstår tankene dine, siden jeg har barn faren ikke bryr seg om, og helst ikke vil betale bidrag for...

MEN..... Du skal kreve barnefar for bidrag, og samtidig la barnet ditt ha din far og din bror som "hverdagshelter".

Ikke begynne å rote til alt mulig. Barnefar har lite han skulle sagt uansett her. han skal betale bidrag for ungen, og ungen skal kunne arve han en dag, og samtidig vite sitt biologiske opphav. Men i hverdagene kan ungen ha gode rollemodeller i bestefar og onkel :)

Anonym poster: e63cd0fd91e3d27d79acad64cb0cf494

Skrevet

Nei det er ikke lov. Det byr helt klart på problemer. Står din far som far til barnet, så ser det jo ut som dere er et par. Samme med broren din. Dessuten er de så nær i familie at de ikke kan være både bestefar og far, eller onkel og far. Det byr også på problemer i arverekkefølgen, juridisk sett.

Dessuten er det ikke så ofte adopsjoner innvilges så lenge den andre foreldren er i live.

Anonym poster: 6a7b82695326d58619ffadf8396cf9db

Skrevet

Arvemessig er det også vanskelig, i tillegg til at det er helt på trynet at noen skal være både bestefar og far (incest, som andre sier). Da vil din sønn være ditt søsken, og dermed være arveberettiget din far på lik linje med deg og din bror. Din bror vil vel gjerne ha andre barn, som da må dele arven sin med sin fetter/adopterte bror. Dette er vel et tulleinnlegg?

Anonym poster: a34165078098174a9c7c887687deb7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...