Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 Jeg tror vi spiser variert og sunt, og "godkjente" middager, men når jeg ser hva folk klarer å lire ut av seg av gloser når folk nevner hva de spiser, så blir jeg jammen meg usikker. Noe av det vi spiser: - Kyllingwok. Kyllingfilet, ferske grønnsaker, sursøt saus eller soyasaus. Evt ris. - kjøttkaker, hjemmelagd med potet, kokte grønnsaker og hjemmelagd brun saus. - hjemmelagde fiskekaker med potet, saus, kokte grønnsaker. - laksefilet med potet og grønnsaker. - kjøttdeig, grov pasta og tomatsaus laget av ferske tomater, gulrøtter, løk osv. - kyllingsalat med grove pita. Salat, agurk, tomat, paprika, løk, mais, ananas, osv. - svinefilet med fløtegratinerte poteter (hjemmelagd), salat. - kokt torsk, bacon, poteter, grønnsaker. - hjemmelagd fiskegrateng og hjemmelagde fiskepinner med potet og grønnsaker. - hjemmelagdefiskeboller i hvit saus med poteter, bacon, raspet gulrot. Typisk husmannskost, men i helgene er det taco, biff, lasagne osv... Anonym poster: 3c03b202fec60f091860a0bcbf3627a8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 Syns det virket ganske sunt og variert jeg.. Men hvordan får du tid til å lage ting fra bunn? Anonym poster: 82f5e3f050c41d5b334c6b294f8c11cd
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Dette ligner igrunn ganske mye påfet vi spiser. Har aldri tenkt at det vi spiser er usundt, og tror nok ikke det er det heller. Jeg er ikke noen helsefantast og syns det er viktig med mat som er god, som er variert, og som jeg syns er passende sund. Ser til tider spor etter "helsefriker" i middagstråder rundt om på dette forumet.. Bare man nevner pølser med brød eller frossen pizza på en hektisk dag så blir man nærmest halshugd. Tror de aller fleste har et kosthold ala ditt og mitt, men at det er en del av disse "supersunne" som syns vi omtrent er verdens verste foreldre som kan komme på å gi barna våre halvfabrikat og burger king mat en gang i mellom.
Gjest sussie77 Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Syntes det var sunt og variert kosthold jeg. Mye av det pleier vi å ha også. Bare mer fisk enn vi pleier å ha, men prøver på å bli flinkere der.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #5 Skrevet 20. februar 2013 Ja dette må vel kunne kalles sunt og variert. Anonym poster: 67fe8c7138feb3d47298988569f2bb24
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #6 Skrevet 20. februar 2013 Jeg som er insulinresistent vil si at for meg er det for mye poteter og karbohydrater, jeg tåler det ikke så godt. Jeg spiser ikke lavkarbo, men karboredusert og ville byttet ut en del av potetene dine med grønnsaker og salater. Men om dere er friske og normalvektige er det et helt normalt norsk kosthold som er perfekt for de fleste. Anonym poster: e8c24b3bc67a22ec35c27c7de800d395
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 Syns det virket ganske sunt og variert jeg.. Men hvordan får du tid til å lage ting fra bunn? Anonym poster: 82f5e3f050c41d5b334c6b294f8c11cd Vet ikke hvordan HI får tid, men slik får jeg tid..: Å lage f.eks kjøttkaker går egentlig ganske kjapt, man tar en karbonadedeig, litt vann, litt krydder og potetmel (bruker å se etter oppskriften på matprat.no), putter alt i en foodprossessor i noen sekunder, til farsen begyner å samle seg på et vis.. Kanskje 15 - 20 sekunder. I mens har stekepannen fått gjort seg varm med litt smør, tar så en spiseskjei og et glass vann til å dyppe skjeen i, og former så passende kaker med skjeen og ene hånden som jeg så legger til steking, når den en passe stekt på ene siden, så snur du den og steker likens på andre siden. (Ikke gjennomstekt) Etter at kakene er stekt lager jeg brun saus av brunet smør og mel, vann og krydder, samt litt buljong. I denne lar jeg kakene trekke tul de er gjennomkokt. Veldig enkelt! Gjør du dette på helg eller en fridag så kan du lage mange, og fryse de halvrå etter stekingen i passende porsjoner, da er det bare å lage saus som kakene kan koke i, og koke poteter på en travel dag. Fiskekaker er samme opplegget. Veldig mye bedre enn kjøpt, og ganske kjappt å lage og spesielt om man har halvrå kaker i frysen som man bare kan ta opp å tine. :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 Syns det virket ganske sunt og variert jeg.. Men hvordan får du tid til å lage ting fra bunn? Anonym poster: 82f5e3f050c41d5b334c6b294f8c11cd Hjemmeværende for tiden. Evt bruker jeg søndagene til å lage mat som fryses Anonym poster: 3c03b202fec60f091860a0bcbf3627a8
Mineto Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 Samme som oss... Nesten!! Jeg vet bare ikke hvordan man lager gode hjemmelagede fiskekaker. Noen som vil lære meg?? :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 Jeg som er insulinresistent vil si at for meg er det for mye poteter og karbohydrater, jeg tåler det ikke så godt. Jeg spiser ikke lavkarbo, men karboredusert og ville byttet ut en del av potetene dine med grønnsaker og salater. Men om dere er friske og normalvektige er det et helt normalt norsk kosthold som er perfekt for de fleste. Anonym poster: e8c24b3bc67a22ec35c27c7de800d395 Lager kokte grønnsaker til alle måltider der jeg skrev det. Dette er snakk om blomkål, brokkoli og gulrøtter hver gang, klarer ikke lage bare en av tingene. Om folk ikke spiser potet så lar man være, isulinresistent, lavkarbo eller whatever jg spiser heller ikke mye poteter, men om mann og barn ønsker det så er ikke jeg gnien og bytter det ut med enda mer grønnsaker Anonym poster: 3c03b202fec60f091860a0bcbf3627a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå