Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ein gutt som blir 2 år 8.april. Han kan ca. 28 ord. Er det veldig lite? Følte storesøster kunne si det meste på den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt forskjellig fra barn til barn det. Noen er tidligere ute enn andre.

Skrevet

Min er litt over to og har kanskje 6 ord. Så barn er veldig forskjellige.

Skrevet

Om du er urolig for det så få sjekket ørene hans.

Nogen barn snakker bare på et senere tidspunkt enn andre mens andre ikke snakker fordi de ikke hører skikkelig. Veldig vanskelig som foreldrer å vite så hvis du lurer på det så ta kontakt med helsestasjonen og be om å få det kontrollert.

Skrevet

Dersom han har god ordforståelse, så er det nok ikke noe å bekymre seg over, noen snakker tidlig, noen sent. Det meste er jo normalt! Men dersom ordforståelsen også er minimal, kan det være lurt å sjekke hørselen. Mange barn "flyter" på rutiner så det er vanskelig å oppdage dersom hørselen er svekket, de vet når ting skal skje, da er det lett at vi voksne ikke plukker det opp. :)

Skrevet

Tror ikke det er noe galt med hørselen. Når vi ber han f.eks finne skoa sine, jakken, boka etc. så gjør han det:)

Skrevet

Gutter er ofte også "tregere" til å lære ting enn f.eks jenter, alle barn er forskjellige. Noen er nesten 3 år før de virkelig starter å lære mange nye ord ;) Er du bekymret ville jeg snakket med helsestasjon/ barnehage om språkutviklingen hans. Lykke til ;)

Skrevet

Har ein gutt som blir 2 år 8.april. Han kan ca. 28 ord. Er det veldig lite? Følte storesøster kunne si det meste på den alderen?

Frøkna mi blir også 2 år 8 april :)

Hun kan mange ord, men setter de nesten ikke sammen til setninger. Kan et par setninger, og hun prøver godt hun kan..

Husk at det er stor forskjell fra barn til barn. Ei jeg kjenner blir 2 år i mars og snakket hele og rene setninger, imens ei annen jeg kjenner som blir 2 i mai kan 10-12 ord..

Skrevet

Det er helt normalt! Det er veldig store forskjeller på unger i den aldren, og gutter er litt treigere enn jenter!

Skrevet

Kjempeforskjelling. Min gutt er veldig tidlig, han blir to år 7.mars, og snakkr i setninger på rundt fem ord og kan de fleste ord. Mens kompisen hans som er født samme dag knapt sier mamma og pappa. Og noen helt uforståelige ord som bare mammaen kan skjønne, men iallefall ikke setninger. Begge dsse guttene er helt normale gutter, og kommer til å snakke like bra når de er seks:) På samme måte som noen går når de er 9 mnd mens noen ikke gjøre det før de er 19mnd, så løper de like fort når de begynner på skolen:)

Skrevet

Veldig vanlig ja.. Min gutt ble 2 i slutten av januar, og frem til jul (altså 23 mnd gammel) stod det stille leenge... Men så braket det løs!! Nå snakker han i ett sett, nye setninger hver dag!! Det går i rykk og napp og det vanligste er at språket eksploderer rett rundt toårsaldeten. Gi det et par måneder så blir det nok mer ;)

Skrevet

Lillebror ventet litt med språket, men var langt framme motorisk på den tiden. Storesøster var annerledes å kunne snakke mer på den tiden. Så lenge det skjer en utviklingen hos barnet tror jeg ikke det er så nøye hva det er. De tar ting i ulik rekkefølge, men tar hverandre igjen etterhvert. Nå er han over tre og snakker like mye som de andre, men klatrer ikke lenger raskere og høyere enn de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...