Gå til innhold

Fond vs sparekonto


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal spare til pensjon. Ser at fond anbefales, fordi pengene på sparekontoen er ikke kuke nye verdt om 30 år som de er i dag. Dette skjønner jeg. Men har ikke peiling på fond.

 

Hva er forskjellen på å ha 500.000 på en sparekonto og å ha samme beløp i fond? Hva gjør at pengene i fond er mer verdt enn pengene på sparekonto? Hjelp meg :)

 

Anonym poster: df100233fbb4e68fb0294591c4d2973f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget med fond er at verdien på aksjene du eier (forhåpentligvis) stiger over tid, slik at når du selger aksjene/fondsandelene en gang i framtiden, får du igjen mer enn du ga. Så hvis du legger 500 000 i fond nå, og har en tidshorisont på f.eks 15 år, så skal du i teorien ha tjent mer om 15 år på fondet, enn du ville ha tjent på renteinntektene fra sparekontoen. Så må du selvfølgelig tenke på risikoen, det er alltid en viss risiko forbundet med aksjehandel. Sparekontoen er tilnærmet 100% trygt, men der får du altså (historisk sett) dårligere avkastning.

Håper dette var oppklarende :) ta gjerne kontakt med banken din for mer info, de forklarer dette mange ganger i uka og kan gi gode eksempler som gjør at det blir mer forståelig! Lykke til:)

 

Anonym poster: 55eb7e4220714052ef3f489e0b16a046

Skrevet

Poenget med fond er at verdien på aksjene du eier (forhåpentligvis) stiger over tid, slik at når du selger aksjene/fondsandelene en gang i framtiden, får du igjen mer enn du ga. Så hvis du legger 500 000 i fond nå, og har en tidshorisont på f.eks 15 år, så skal du i teorien ha tjent mer om 15 år på fondet, enn du ville ha tjent på renteinntektene fra sparekontoen. Så må du selvfølgelig tenke på risikoen, det er alltid en viss risiko forbundet med aksjehandel. Sparekontoen er tilnærmet 100% trygt, men der får du altså (historisk sett) dårligere avkastning.

Håper dette var oppklarende :) ta gjerne kontakt med banken din for mer info, de forklarer dette mange ganger i uka og kan gi gode eksempler som gjør at det blir mer forståelig! Lykke til:)

 

Anonym poster: 55eb7e4220714052ef3f489e0b16a046

 

Så da er det sånn at du kan tjene mer ? Eks tjener du 100.000 på renter på en sparekonto, så kan du tjene 400.000 i fond (bare eksempler). Det er ikke slik at om jeg har 500.000 på sparekonto og i fond, så er de 500.000 verdt mindre om 30 år mens de pengene i fond er verdt "datidens" verdi? Dårlig forklart, jeg vet.

 

Takk for svar. Ja skal snakke med banken :)

 

Anonym poster: df100233fbb4e68fb0294591c4d2973f

Skrevet

Verdien på 500 000 er den samme, uansett om de står i fond eller på sparekonto. Forskjellen er hvor mye du kan tjene på de 500 000 ja, riktig :) spør i banken, mye lettere å forstå det når dere sitter ansikt til ansikt :)

 

Anonym poster: 55eb7e4220714052ef3f489e0b16a046

Skrevet

Verdien på 500 000 er den samme, uansett om de står i fond eller på sparekonto. Forskjellen er hvor mye du kan tjene på de 500 000 ja, riktig :) spør i banken, mye lettere å forstå det når dere sitter ansikt til ansikt :)

 

Anonym poster: 55eb7e4220714052ef3f489e0b16a046

 

Skjønner :) takk for hjelpen! :)

 

Anonym poster: df100233fbb4e68fb0294591c4d2973f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...