Gå til innhold

Stor blødning 2/3 tri, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kommet hjem etter å ha vært innlagt på sykehuset etter en stor styrtblødning natt til mandag. Var da i uke 26+3.

Blødningene skyldtes at morkaka hadde løsnet i en kant. Alt var heldigvis i orden med lillegutt!

Synes jeg fikk så liten informasjon. Eneste de sa var ikke samleie, ikke løfte og full hvile ut svangerskapet. Var også muligheter for nye blødninger.

Er det noen som har erfaringer rundt dette? Fikk dere nye blødninger? Hva slags restriksjoner fikk dere? Gikk dere til termin og hvordan gikk fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring selv, men svigerinnen min født i uke 26 da morkaken takket for seg. Hun våknet med en styrtblødning. Ble hastesnitt og gutten kom altfor tidlig men han overlevde.

Antar at du får ukentlig UL og oppfølging fremover?

Har du tegn på svangerskapsforgiftning?

Anonym poster: 847c637e416ab410791568e18b2f9000

Skrevet

Ei venninne opplevde dette, men mistet babyen sin. Hun var bare 24 uker, og rakk ikke frem til sykehuset før det var for sent. Den løsnet kanskje mer enn din, evnt helt, hun fortalte veldig lite detaljer om det... Bare at det var morkakeløsning.

Lykke til videre i svangerskapet, håper alt går fint for seg videre, og at du føder til rundt termin :)

Anonym poster: 992f22bcf31c35b25778db9ac40fccf0

Skrevet

Jeg skal på ultralyd til uken. Var planlagt pga morkaka lå tidligere forran åpningen. Den hadde nå flyttet seg fikk jeg beskjed om når jeg ble undersøkt.

Håper jo jeg får tett oppfølging nå. Var en ekstremt skremmende opplevelse og se så store mengder med blod!

Skrevet

Du må kreve oppfølging jevnlig sånn at du slipper å uroe deg for mye. Det blir fort slitsomt. Ellers har du jo da kommet over det mest kritiske så det går nok trolig bra om barnet må komme før.

Lykke til! Håper du får ha barnet lenge i magen enda!

Anonym poster: 847c637e416ab410791568e18b2f9000

Skrevet

Takk :-)

Får nok kreve god oppfølging ja, har så lett for å føle at jeg er til bry...

Har hatt et mareritt svangerskap med kvalme og lavt blodtrykk og nå dette så er flere rundt meg nå som tviler på at jeg vil gå til termin. Kjenner at det stresser meg en god del. Håper for guds skyld han holder seg inne i minst 1 mnd til iallefall. Aller helst i 3!!!!

Skrevet

Uff, ville bare si lykke til videre. Hørtes veldig skremmende ut :(

Skrevet

Tusen takk :-)

Har googlet det litt nå og der står det at løsning medfører store magesmerter... Det hadde jo ikke jeg, så kanskje det "bare" var kanten som blødde?? Som sagt; lite informasjon....

Var uansett veldig skremmende ja og krysser alt jeg har for at jeg slipper å oppleve det igjen :-)

Skrevet

Ånei, jeg ble redd da jeg leste overskrifta. Godt å høre at alt er bra så langt!

Lykke til videre :)

Skrevet

Skriv ned alle spørsmålene dine på en blokk etterhvert som de dukker opp og ta med blokken på sykehuset når du skal til kontroll. Det er så lett å glemme å spørre om ting når man er der, og du er absolutt ikke til bry når du stiller spørsmål og ønsker ekstra oppfølging altså.

Lykke til videre!

Anonym poster: e0e95bb63ac5725e0b0c638f58670f6e

Skrevet

Du får nok god oppfølging, morkakeløsning om så bare delvis er ingen spøk.

Og det du googlet frem med magesmerter kan jeg bekrefte at ikke alltid stemmer.. Jeg fikk ikke smerter før buken var fylt med blod, og da var det selvsagt altfor sent.

Masse lykke til!

Anonym poster: acdde5aace28df133d4dc0c92335fe26

Skrevet

Igjen takk for svar!!

Det er i slike situasjoner jeg setter ekstra pris på dib!, her får jeg svar på erfaringer istedet for google som på langt nær er noe fasit :-)

Skrevet

Du må få oppfølging! Hvis du blør mer så må du rett på legevakt/føden. Min venninne og min nevø holdt begge på å stryke med, og da hadde det bare blødd i noen timer. Ble reddet i siste liten (krisesnitt, etter at hjertelyden på foster forsvant).

Skal ikke male fanden på veggen, men du skal ikke ta lett på dette. Og følg for all del alle rådene om å ta det med ro som du har fått!

Anonym poster: 6d69ccbbea0f832ab468d89103574077

Skrevet

Tar for all del ikke lett på dette nei! Synes igrunn det hele blir mer skremmende jo mer jeg leser!

Prøver å skaffe meg litt informasjon, men ser ikke ut til at det er mange som har hatt blødning som faktisk har fått gå til termin!!

Følger alle restriksjoner. Skal til og med ikke løfte lille jenta mi på 3 år, akurat det er litt vanskelig og sårt for meg....

Har fått streng beskjed om å rett inn igjen dersom jeg nå får friskt blod i bindet frem til brun blødning er over.

Får jeg friskt blod på papiret etter denne blødningen her over så skal jeg ringe med en gang da også!

Håper bare jeg blir hørt med tanke på ultralyder. Vet ikke hvor ofte de bør tas heller jeg?

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Oj, dette var ikke noe hyggelig å lese!

Jeg ville som en annen her skriver krevd hyppige kontroller. Det er mye bedre å reise inn til sykehuset for ul en gang i uken, enn å gå rundt og være bekymret. Jeg hadde selv ul hver uke fra uke 28 i mitt siste svangerskap, og det var beroligende å vite hvordan det stod til fra uke til uke.

Masse lykke til i tiden som kommer, og krysser fingrene for at den lille blir der inne i mange uker til!

Skrevet

Ei jeg kjenner hadde morkakeløsning ( i en kant). Det gikk helt fint med henne. Gikk ut tiden (altså til termin) og etter noen uker sykemelding begynte hun faktisk å jobbe igjen. Såh; det var en solskinnshistorie oppi all elendigheta!

Lykke til:)

Skrevet

tusen takk, den solskinnshistorien der trengte jeg :-)

Jeg tar ingen sjanser og er allerede sykemeldt ut svangerskapet pga lavt blodtrykk så her skal jeg bli sofasliter ut svangerskapet :-)

Skrevet

Dytter litt jeg i håp om at fler har erfaringer å dele!

Leser og leser, men "alle" mener at man må ha smerter når den løsner litt og det hadde jeg ikke. I tillegg mener de også at dersom blødningen kommer pga morkake nær åpningen så skal blødningen være veldig liten og gjerne lyserosa. Min var mørk, mørk rød med klumper....

Er jo ikke lett å bli klok på!

Skrevet

Har nettopp kommet hjem etter å ha vært innlagt på sykehuset etter en stor styrtblødning natt til mandag. Var da i uke 26+3.

Blødningene skyldtes at morkaka hadde løsnet i en kant. Alt var heldigvis i orden med lillegutt!

Synes jeg fikk så liten informasjon. Eneste de sa var ikke samleie, ikke løfte og full hvile ut svangerskapet. Var også muligheter for nye blødninger.

Er det noen som har erfaringer rundt dette? Fikk dere nye blødninger? Hva slags restriksjoner fikk dere? Gikk dere til termin og hvordan gikk fødselen?

Det samme skjedde med meg i uke 28..

Fikk ikke vite da at en flik var løsnet, men fant det ut tre uker etter da gutten måtte forløses med ks pga lite liv. Han lå heltbstille på ul, blunket nesten ikke og var fryktelig liten og tynn. Hadde ikke vokst de tre ukene etter blødning og sanns gått ned i vekt. Født 31+2 998g og 35 cm.

Krev ul med vekstkontroll hver uke.

Jeg fikk ikke det. Var innlagt i to dager etter blødning, sykmeldt 5 dager før tre dager på jobb, og så ny sykmelding pga tegn på svangerskapsforgiftning.

Det var min magefølelse som reddet gutten, en dag til i magen og han ville sannsynligvis ikke overlevd..

Skrevet

Har to venninner som har opplevd dette. Hun ene i uke 26, samme som deg, og fikk beskjed om å ligge mest mulig i ro for å forhindre morkakeløsning og premature baby. Gikk veldig bra med både henne og babyen. Hun fødte på vanlig vis i uke 37.

Hun andre venninna mi opplevde dette i uke 36, men da løsnet hele morkaka. Ble ambulanse og full pakke. Gikk bra med henne også og den lille babyen.

Lykke til og ta det med ro. Krysser fingrene :)

Anonym poster: 350a926c07a43a920b2dfd8b3cceda77

Skrevet

Dette har jeg ikke fått med meg :( uff, fikk helt vondt jeg nå.. Har desverre ikke noen erfaring med dette, men vil ønske deg alt godt !

Var det slik at du skulle til ultralyd til uka? Regner kanskje med du får fortsette med jevnlige ul.. Jeg får ul 1 gang i mnd pga antistoffer.. Er i uke 33. Fra nå sv og ut skal jeg ha blodprøver og ul annenhver uke ut svangerskapet.. Så da regner jeg med DU får oppfølging siden det dreier seg morkaken.

Vet alt om følelsen å være til bry.. Men disse tankene må du legge bort nå. Minste bekymring, minste usikkerhet, bare et lite spørsmål.. Ring og "mas"! Ingen kommer til å synes du er til bry :) du skal ikke gå rundt å være forvirret og stresset nå.. Krev svar! Gråt om du må ;)

God klem til deg :)

Skrevet

Tusen takk igjen for erfaringer og svar :-)

Jeg har ikke vært på nett siden innleggelse pga jeg hadde forbud mot å bevege meg andre steder enn til badet og hadde ikke nettverk på rommet! Haha og jeg som er dib avhengig!!

Den lille i magen er veldig aktiv så håper og tror ikke han har tatt noe skade av det, men får jeg ny blødning så kan vel saken forandre seg!

Skal på ul 28 februar og skal kreve videre oppfølging da. Leve i frykt og uvisshet orker jeg bare ikke!

Takk for gode ord damer :-)

Skrevet

Dytter en siste gang i dag i håp om at noen har flere erfaringer å dele :-)

Skal ringe å bestille legetime senere i dag siden jeg føler det er så mange ubesvarte spørsmål og bekymringer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...