Gå til innhold

Ang vektøkning i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 35, gått opp 11 kg. Bruker mine gamle bukser, så vekta er fordelt på mage og pupper. Var på vekstkontroll med mini i dag og der var det vekstavvik. Knøttet er bare 1900 gram.

Skjønner ikke hvorfor jeg da har gått opp 11 kg. Eier ikke fett på kroppen. Vet at 11 kg ikke er mye, dette er ikke et "jeg har lagt på meg alt for mye-syte-innlegg", jeg bare skjønner ikke hva som veier 11 kg??

Anonym poster: ca292525cbc923aa92c8ba9da11808cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mys fostervann?

Anonym poster: 79929db646b89e5fa56d4cc627cb9732

Skrevet

Væske i kroppen, økt blodvolum, større bryster, placenta og selve barnet utgjør tilsammen vektoppgangen.

Skrevet

Ikke noe særlig vann i kroppen.

Ja vet at de tingene veier en del, men med baby på 3,5 og fettreserver på 3 kg er jo 12 kg det som ofte står oppgitt som standard for normalvektige. Ungen er 1.9, minimalt med fettreserver, og fortsatt 5 uker igjen. Sååå store pupper har jeg ikke :P

Skrevet

Da jeg fikk mitt første barn la jeg på meg 12 kg, da jeg kom hjem fra sykehuset tre dager etter fødselen hadde jeg gått ned 14 kg. Så svangerskapet mitt veide tydeligvis 14 kg uten fettreserver.....

Nå fikk riktignok jeg en unge på 4,1 kg, men resten av vekten forsvant jo på et par dager den også, så fett var det ikke. Ikke hadde jeg vann i kroppen som var synlig og ikke fikk jeg veldig store pupper heller (gikk opp fra B til C-cup). Brukte min vanlige størrelse i klær hele svangerskapet.

Så svangerskapet mitt veide tydeligvis 14 kg, selv om jeg ikke la på meg noe særlig i kroppen, bare mage.

Anonym poster: 77a5099de77de70d3476a58c9942b955

Skrevet

Ikke for å være frekk men hadde bekymret meg langt mer over vekstavviket hos babyen enn din egen vektoppgang. Uansett hvor kiloene har lagt seg så forsvinner de raskt etter fødselen. Krysser fingrene for stor vektøkning hos minien din de neste ukene slik at dere slipper sondeernæring den første tiden.

Anonym poster: 3b80afa17ee45035729d57d4f183d03e

Skrevet

Da jeg fikk mitt første barn la jeg på meg 12 kg, da jeg kom hjem fra sykehuset tre dager etter fødselen hadde jeg gått ned 14 kg. Så svangerskapet mitt veide tydeligvis 14 kg uten fettreserver.....

Nå fikk riktignok jeg en unge på 4,1 kg, men resten av vekten forsvant jo på et par dager den også, så fett var det ikke. Ikke hadde jeg vann i kroppen som var synlig og ikke fikk jeg veldig store pupper heller (gikk opp fra B til C-cup). Brukte min vanlige størrelse i klær hele svangerskapet.

Så svangerskapet mitt veide tydeligvis 14 kg, selv om jeg ikke la på meg noe særlig i kroppen, bare mage.

Anonym poster: 77a5099de77de70d3476a58c9942b955

Aha, godt å høre om flere. Har også bare gått fra B til C cup. Samme str i bukser. Ikke vann i kroppen, ikke synlig i hvert fall. Liten mage, liten baby. Men spiser mer enn nok.

Ja er vel forskjell på hvor mye ting veier, selv om det finnes standard vekt for morkake, blodvolum osv. Fettreserver hadde ikke gjort noe, jeg skal jo forhåpentligvis amme. Men rart å tenke på hva som veier når man ikke ser noe til at kroppen har blitt større. (Får kommentarer på at det kan IKKE være 5 uker til termin)...

Skrevet

Ikke for å være frekk men hadde bekymret meg langt mer over vekstavviket hos babyen enn din egen vektoppgang. Uansett hvor kiloene har lagt seg så forsvinner de raskt etter fødselen. Krysser fingrene for stor vektøkning hos minien din de neste ukene slik at dere slipper sondeernæring den første tiden.

Anonym poster: 3b80afa17ee45035729d57d4f183d03e

Det skjønner jeg, men med tanke på at både jeg og samboer var mellom 2500 og 2900 gram så er det ikke noe jeg orker å "gå i kjelleren" for. Skal til jevnlige kontroller med ultralyd, så føler meg trygg. Tar ikke sorgene på forskudd. Morkaka fungerte utmerket, god blodgjennomstrømning osv. Mini blir nok som foreldrene. Bekymret, ja... Men med tanke på genene så senker jeg skuldrene fram til neste kontroll.

Hun sparker nesten ribbeina mine ut av posisjon, så er sterk og livlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...