Vicky 83 Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Altså dere som er hjemme i permisjon med babyen. Hva synes eldre søsken om å gå i barnehagen? Jeg ser for meg at det kommer til å bli ganske sårt for storebror å bli levert i barnehagen når han vet at mamma er hjemme med babyen. Han vil helst ikke i barnehagen om morningen nå heller. Når vi får litt rutine på ting, kan det jo være at han kunne vært hjemme med meg og babyen, men med mange dager hjemme blir det jo enda vanskeligere å komme i barnehagen. Føler at han trenger er fast rutine. Gutten er nå 2 år og 9 mnd. Babyen ventes om 6 uker.
Jettanicole Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Tenker på det samme jeg også når babyen kommer ut. Dattera mi vil dra i barnehagen nå, men er spent på hvordan det kommer til å bli etterpå.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Pappaen kan levere og du og baby hente tidlig? Da får de sin egen greie med å stå opp å gå i barnehagen, du og baby får rolig morgen (etter mest sannsynlig noe våkentid på natten) og storebror blir helt sikkert stolt når baby er med å henter tror det er lurt og ikke endre rutinene for største så mye, kjedelig for han å gå hjemme uten vennene sine. Kan heller ha han hjemme en dag i ny og ne. Anonym poster: 9ff0d1beb3f09704aa081798222c3e1a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Prøv å ikke snakke om at du er hjemme med babyen! En på under tre år reflekterer neppe over at mamma ikke kan på jobb pga. babyen. Min var fem da han ble storebror, og visste selvsagt at jeg var hjemme med babyen. Men det hendte mange ganger at han sa ting som tydet på at han tenkte at jeg var på jobb likevel, f.eks. når jeg spurte om han hadde hatt en fin dag i barnehagen, kunne han spørre om jeg hadde hatt en fin dag på jobben. Jeg tror i grunn ikke han reflekterte mer enn vanlig over hva jeg gjorde mens han var i barnehagen. Jeg tenker at det beste er om storesøskens hverdag blir så lik som mulig som den var før babyen kom. Babyen er nok forandring i seg selv. Anonym poster: be21e8438644dde60ade184ec44084a6
Vicky 83 Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2013 Jeg er av den oppfatning at barna får med seg veldig mye. Jeg er for eksempel 40% sykemeldt nå. Uten å vite det kom kontaktpersonen i barnehagen og spurte meg om jeg var mer hjemme nå. Hun trodde sønnen min hadde fått med seg det på grunn av at han ofte snakket om at han ville hjem til mamma. Jeg er hjemme hver onsdag og annenhver fredag, det har jeg adri fortalt til han, men han har sikkert snappet litt opp fra samtalene mellom meg og faren. Kanskje det beste er som det blir foreslått at pappaen leverer. Ulempen er at han da må leveres allerede klokken 07.30 og det blir en veldig travel morgen for han. Det er på en måte unødvendig tidlig hvis jeg kan levere senere. Dessuten synes jeg det er mye lettere å korte ned dagen ved å levere sent enn å hente tidlig. Dagen går så fort når han først er levert i barnehagen, men jeg får vel bare være litt disiplinert for å komme meg av gårde og hente.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Gutten min vil i bhg (han er akuratt fyllt 6 da) Han liker og leke med kompisene sine og ha en forutsigbar dag. Jeg er hjemme med en baby på 10 uker og dagene er alt annet enn strukturerte amming tar myyyye tid, og det er frustrerende for den eldste når han vil ha hjelp eller at vi skal finne på noe og jeg sitter "fast" med ammepute. pappa leverer og vi henter tidlig. Han er mye mer fornøyd de dagene enn de fridagene han har sammen med oss. Anonym poster: c962983991cdf70e7947207b0862c3d5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Men hvorfor lage et problem ut av det før du vet om det blir et problem? Har ikke hatt noe mer/mindre problemer med å levere storebror i barnehagen når jeg var hjemme med baby. Anonym poster: 348857b3e47efdbfe63eb105a9713495
Vicky 83 Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2013 He, he, nei det er vel for de fleste ganske så krevende å være hjemme med baby. Jeg hadde mer enn nok å henge fingrene i da storebror var baby. Men med et barn fra før har jeg bare et sterkt ønske om å gjøre dagene best mulig for ham også. Han er jo vant til å være tilværelsens midtpunkt, og så kommer det plutselig en baby og "stjeler' mamma og pappa.
mer enn bare mor Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 her har det aldri vært noe problem. storebror var 3 da lillebror ble født. å gå i barnehagen er kjempekjekt, for det er lillebror altfor liten til
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Har fire barn og det har aldri vært noe problem å levere i barnehagen, de synes rett og slett det ble litt kjedelig å gå hjemme sammen med babyen tror jeg. Hadde lav terskel for å være hjemme ved forkjølelser o.l. og korte dager i barnehagen, de ville gjerne dit for å møte vennene sine. De trengte jo ikke være så mye i barnehagen at de ble slitne av det, de fikk kosen ved å være der og samtidig mye tid hjemme med meg og babyen. Vi hadde lange sløve morgener (ungene her står opp i 6-tiden og ble levert halv ti), og ble hentet klokken tre så de fikk en lang ettermiddag hjemme også. Det gikk helt fint. Anonym poster: 077f1c1747ed20335bda64915999e3af
Gjest Vicky Pollard Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 Han synes sikkert det er myyye morsommere hjemme med en mamma som kun går tid til babisen...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 Jeg vil heller "gjemme meg på soverommet" med baby på morgenen mens storebror og pappaen står opp. Til vanlig drar jeg på jobb kl 06 så storebror er vant til at jeg ikke er der på morgenen. Han er 24 mnd når lillebror fødes. Her blir det pappaen som leverer hver morgen (det gjør han allerede da han starter på jobb 1,5 t senere enn meg) og så blir det til at jeg henter tidlig så fremt babyen tillater det. Førstemann sov nesten ingenting på natta og skrek mye på dagtid så jeg var så utkjørt av søvnmangel at jeg ikke engang var kjørbar de første 3-4 mnd av permisjonstida. Men håper og tror det blir bedre denne gangen, drømmen er å kunne ha storebror hjemme 1 hverdag i uka og gi ham 6 timers dager de andre 4 dagene. Han er vant til 4 dagers bhg-uke da jeg jobber 80 % til vanlig. Har både bæresjal, ergonomisk bæresele og div andre saker slik at jeg klarer å ta meg av begge barna samtidig. Anonym poster: 53162d0eccec7af4bb12e1a3815e01f3
Gjest yrild Skrevet 19. februar 2013 #13 Skrevet 19. februar 2013 Vi løste det med at pappa sto opp og fulgte i barnehagen. Da hadde de sin egen kosestund om morgenen og så kunnejeg hente tidlig sammen med lillesøster. Han ville alltid i barnehagen :-) var akkurat fylt tre år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå