Gå til innhold

Synes du Nathan skal få bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorofr, hvorfor ikke?

Anonym poster: 41a8c63c5d4ddb2842d38be9624b12be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, skal man la han få bli blir det stadig vanskeligere å si nei til andre, og det ender med mange-mange folk som ikke skal være her. Synn for Nathan - det kan ikke være enkelt for hverken han og familien, men man kan ikke la alle komme inn. Vi er ikke verdens sosialkontor.

Skrevet

Ja! Barn som er født og oppvokst i Norge, skal ikke straffes av at vi bruker lang tid på hver sak. Bare fordi "vi" frem til i fjor ikke kunne sende familien tilbake til landet deres, betyr ikke at vi må gjøre det med en gang muligheten er der! Og denne gutten har ingen tilhørighet der. Han er norsk, har vokst opp i Norge og det er her han har alt.

Vi må beskytte barna som er født og oppvokst her og ikke sende dem ut etter mange år!

Skrevet

Nathan er ikke muslim. Syns det er vanskelig når mange har fulgt pålegg og reist frivillig eller blitt utsendt, så skal de som klorer seg fast til slutt få bli. Ikke mye rettferdig det heller.

Anonym poster: 7f686a6194e0cb5f56439c7988ffb0a6

Skrevet

JA. Det er ikke asylbarnas feil at vi har treg saksbehandling. Han er oppvokst i Norge, og har ikke noen tilhørighet noe annet sted.

Skrevet

Nei, jeg syntes ikke hele familien skal få bli når de ikke har fulgt avslaget de fikk tidligere, og nå bruker de barnet som pressmiddel.

Anonym poster: fcf3ed48d8d1aacea99bfcc4ff7c243e

Skrevet

Nei, jeg syntes ikke hele familien skal få bli når de ikke har fulgt avslaget de fikk tidligere, og nå bruker de barnet som pressmiddel.

Bruker han som pressmiddel? Jeg skal si deg det, at hadde jeg bodd i er land i mange år, et land der barna mine var født og oppvokst, så ville jeg også gjort det jeg kunne for å bli. Det at barna blir trekt frem i saker som dette er vel rett og rimelig, da det er barna som bli straffet hardest!

Skrevet

Nei, vi kan ikke la noen få, mens ikke andre. Dypt urettferdig for dem som ikke stikker nesa i media.

Vi kan ikke være verdens sosialkontor, vi må heller hjelpe de vi kan - der de er.

Hvorfor tror dere folk reiser halve verden for å komme til kalde Norge? Hvorfor setter folk seg i livslang gjeld for å komme hit?

Det har vært noen artikler om somaliere. De har brukt opptil 40 000 kr for å komme seg opp hit. Det ble sagt at det var de rike som kom. De som hadde mulighet til å betale slike summer. Har den gjengse somalier 40 000 kr i verdier? Think not..

Så de som virkelig trenger hjelp er de som er igjen, de fattige fra start av - i alle land som sliter.

Anonym poster: f307682b05605af9d098749507391d81

Skrevet

Synes det er en veldig vanskelig sak... I utgangspunktet så synes jeg alle som får avslag må forlate landet. Men synes det er forferdelig trist at små barn berøres og rives opp fra det trygge de er vant til, så blir usikker på hva jeg egentlig mener.

Da det stormet rundt denne saken som verst i fjor så kom det frem at flere familier (Vet IKKE om dette gjelder Natan) har fått avslag på opphold mange ganger. Til tross for dette har mange valgt å bli i landet og etter det første avslaget har de også valgt å få barn. Og da kjenner jeg at jeg blir veldig opprørt på vegne av disse små barna, som foreldrene bevisst setter til verden i en så usikker situasjon...

Anonym poster: c09a04c6c7bd819bb679a04a24ecc39c

Skrevet

Synes ikke man skal få bli bare fordi man klager på avslagene man får nok ganger, nei. Synd å si det og synd for gutten, men sier man ja til ham er det bare fler som prøver seg. Alle verdens mennesker kan dessverre ikke være her. Familien har fått avslag og det kunne de tatt til etterretning mye tidligere og forberedt gutten på at de kanskje må flytte etterhvert. Dette inkluderer så klart å lære ham om kultur og språk i hjemlandet.

Når det så er sagt er jo saksbehandlingen i Norge det mest kritisable i saken.

Anonym poster: b67c69feec35b2fa71156b56a830440b

Skrevet

Det er da mange foreldre som tar med barna FRIVILLIG til et annet land pga jobb. Selv om barna er ganske gamle og har "alt" her i Norge. Det går som regel bra. Nei, Nathan bør ikke få bli. Foreldre som bruker barna sine på denne måten bør ikke få bli. Når det er sagt er det uhørt at behandling av asylsøknader tar åresvis. Ett år max burde det ta. Likevel er det jo foreldrene som nekter å reise når de har fått avslag, anker og anker. Det burde ikke være ankerett i sånne saker, ikke rart det tar tid!

Anonym poster: 7839df910565455d9a699cd5f922965d

Skrevet

Nei. Regler er regler. Skal man gjøre unntak for ALLE; så blir det enda verre her enn det allerede er. Norske politikere må lære seg å ikke være tøfler lenger.

Anonym poster: 6f3fb778fc5173aada0fa98f3f9687b2

Skrevet

Når det er sagt er det uhørt at behandling av asylsøknader tar åresvis. Ett år max burde det ta. Likevel er det jo foreldrene som nekter å reise når de har fått avslag, anker og anker. Det burde ikke være ankerett i sånne saker, ikke rart det tar tid!

Anonym poster: 7839df910565455d9a699cd5f922965d

Nettopp. Saksbehandling tar for lang tid og det er for lett å drøye endelig avgjørelse i årevis. Så da er det klart at barna blir mer og mer knyttet til Norge. Likevel mener jeg ikke at dette skal bli gyldig grun for varig opphold i Norge. Det er foreldrenes ansvar å forberede barna til mulig flytting, dvs lære de språket og kultur i hjemlandet.

Man må jo også lure hvorfor folk flykter over halve kloden til sikre Europa. Er det ikke noe sikkerhet nærmere hjem? Eller er det mer den økonomiske biten som virker så inviterende?

Skrevet

#9 har jeg rapportert. Man kaller faktisk ikke andre mennesker for pakk!

Når det er sagt: nei, han og familien bør sendes ut. Det at alle avslag ankes, og tiden dermed går bør ikke være grunn nok til å få bli. Synd for Nathan, men slik det må være

Anonym poster: 458cc6b152f28855ad65acdb6495c2f6

Skrevet

Gi amnesti til de barna som dette gjelder nå, inkludert Nathan, kort drastisk ned på saksbehandling, som andre nevner MAX ett år. Evt reduser ankemulighetene. Legg samtidig strikte begrensninger på familiegjenforening på dem som får bli pga dette!

Enig med flere som skriver at i Nathan-saken har foreldre systematisk trenert for å skyve ungen foran seg til det siste avslaget! De har faktisk til og med et barn til de forlot i hjemlandet, forstå det den som kan, som de helt sikkert vil hente hit, samt muligens hele resten av familien om de får opphold.....

Anonym poster: 57e8cb4126d8241bad3a01304e3d763f

Skrevet

Definitivt bli.

Han er FØDT og OPPVOKST i Norge, og han har bodd her i 7 år!

Her har Norge sviktet med tanke på at saksbehandlingen har tatt ALTFOR lang tid - å sende Nathan ut igjen nå er å strø salt i såret på et sår som Norge selv har stelt i stand.

For øvrig er jeg ikke for å gi oppholdstillatelse osv over en lav sko, men behandlingstiden på sakene må kraftig ned.

Skrevet

Definitivt bli.

Her har Norge sviktet med tanke på at saksbehandlingen har tatt ALTFOR lang tid - å sende Nathan ut igjen nå er å strø salt i såret på et sår som Norge selv har stelt i stand.

For øvrig er jeg ikke for å gi oppholdstillatelse osv over en lav sko, men behandlingstiden på sakene må kraftig ned.

Fikk du med deg at de har et barn til som de har "gitt blaffen i" i hjemlandet?

Hvorfor tror du de enda er her? Fordi de VIL bo her, og bruker gutten som pressmiddel.

Stakkars det barnet som ikke får være sammen med sine foreldre bare fordi foreldrene er ego. Lever dette barnet plutselig trygt i hjemlandet det da??

Skrevet

Hva med å gi foreldrene valget mellom å la gutten bli igjen hos noen andre som han kan vokse opp hos, eller de kan ta han med seg når de flytter. Da blir ikke systemet brukt på en kynisk måte.

Skrevet

Definitivt bli.

Hvorfor tror du de enda er her? Fordi de VIL bo her, og bruker gutten som pressmiddel.

Stakkars det barnet som ikke får være sammen med sine foreldre bare fordi foreldrene er ego. Lever dette barnet plutselig trygt i hjemlandet det da??

For det første så syns jeg ikke hvorvidt han har søsken eller ei, eller om foreldrene har drenert saken er selve saken her. Saken er at Nathan er den som lider i dette her. Kan godt skjønne at foreldrene drenerer saken om de gjør det (ikke at jeg er enig i det, men kan forstå det), men dette er det LOVVERKET og som åpner for - så dette er noe norge må ta på seg.

forresten - hvor har du info om at de har flere barn? og jeg regner med at det er en forhistorie der - så hva er den? tar gjerne i mot link.

Syns det er på tide at vi tar tak i systemet og evt skjerper det inn, i stedet for å la barn lide.

Skrevet

Definitivt bli.

For det første så syns jeg ikke hvorvidt han har søsken eller ei, eller om foreldrene har drenert saken er selve saken her. Saken er at Nathan er den som lider i dette her. Kan godt skjønne at foreldrene drenerer saken om de gjør det (ikke at jeg er enig i det, men kan forstå det), men dette er det LOVVERKET og som åpner for - så dette er noe norge må ta på seg.

forresten - hvor har du info om at de har flere barn? og jeg regner med at det er en forhistorie der - så hva er den? tar gjerne i mot link.

Syns det er på tide at vi tar tak i systemet og evt skjerper det inn, i stedet for å la barn lide.

Hvordan drenerer man en sak?

Anonym poster: 6186e1625de54e9ea808db98de98bf43

Skrevet

Definitivt bli.

Hvordan drenerer man en sak?

Anonym poster: 6186e1625de54e9ea808db98de98bf43

haha :)

trenerer.. men regner med du skjønner hva jeg mente å skrive ;)

Skrevet

Dette med lang saksbehandlingstid: joda, det kan ta tid. Men foreldrene fikk vedtak om utvisning for flere år siden (usikker om det var før nathan ble født). På det tidspunktet skulle de reist hjem. Istedet velger de å få barn i en slik uavklart situasjon. Norske myndigheter har ikke hatt mulighet til å returnere dem med tvang før de fikk i stand returavtale med hjemlandet for ett (?) år siden. At foreldrene ikke har reist og kommet i denne situasjonen er ene og alene deres feil.

Så kan man jo se bort fra foreldrenes dumme valg og se på guttens situasjon. Er det nå så mye verre å la et barn reise til foreldrenes hjemland, til et sted der de kan språket og foreldrene kjenner kulturen, versus at mange barn og familier kommer til norge uten noen tilknytning, språk, kjennskap? Jeg synes ikke det.

Hi.

Skrevet

Hva i pokker har det å si at foreldrene gjør det og det, de sa det og det, de mener..? ja dere forstår!

Dette barnet blir straffet for foreldrenes valg. Det er DET vi må reagere på. Norge har feila her.. Her må man ta ansvar for noe man har bidratt til å få skje. HVORFOR kommer folk til Norge? Selvfølgelig fordi det er lukrativt å være her, og enkelt å komme hit! Det endrer uansett ikke, uansett hvordan dere vrir og vender på det, (kaller det rettferdighet) at gutten har bodd i Norge i 7 år. Da får de som hadde ansvar for denne saken gi seg selv en real smekk på lanken, og håndtere neste sak bedre. Klart ting skulle vært annerledes, hatt strammere rutiner og strengere regler.

Jovisst kan vi kle på oss synsetrusa og uttale oss fra sofaen om hva vi måtte ønske! "Nei, vi skal ikke være slik" "Nei, det må være likt for alle." Men det ER ikke likt for alle.. Vi har feila! Vi lot diss foreldrene utnytte systemet (om det er det de har gjort) og en liten gutt har derfor bodd i 7 år i Norge! Skal HAN lide fordi vi ikke ønsker å være et sosialsamfunn?! På tide å ta tak i det som skjer i samfunnet, ta tak i den utviklingen vi så aktivt støtter(!) fra sofakroken! Det er vi, som voksne og foreldre som skal støtte og skape trygge rammer rundt barna våre. Uansett om de har norske foreldre eller ikke.

Om dette er foreldre som bruker sitt barn som dere sier, så burde man kanskje sette igang andre tiltak for å beskytte denne gutten. Han er faktisk vårt ansvar nå.. uansett om man liker det eller ikke!

Skrevet

Så kan man jo se bort fra foreldrenes dumme valg og se på guttens situasjon. Er det nå så mye verre å la et barn reise til foreldrenes hjemland, til et sted der de kan språket og foreldrene kjenner kulturen, versus at mange barn og familier kommer til norge uten noen tilknytning, språk, kjennskap? Jeg synes ikke det.

Hi.

Du spør om hva vi syns om en enkeltsak - da svarer vi jo på det.

Jeg er ikke enig i at det skal være "enkelt" å komme til Norge, men da er det systemet vi skal ta tak i. Det er systemet som er "rota" til problemet.

Å bruke Nathan for å statuere et eksempel syns jeg blir feil.

Skrevet

Synes han kan få bli, og foreldrene reise. Det blir feil at man kan bruke media som "redning" for å få bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...