PintSizedDictator Skrevet 18. februar 2013 #1 Skrevet 18. februar 2013 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Foreldre-skaper-egen-tidsklemme-2847626.html Psykolog mener foreldre oppdrar ungene sine til å bli uselvstendige. Kristin Brattetaule Manger satt med hjertet i halsen da Viktor (11) dro alene i bursdagsbesøk. Hvordan gjør du det? Kjører du de håpefulle små over alt, har du overvåkingsapp på mobilen? Lar du barna få lov til å ta bussen alene? Er vi overbeskyttende eller ansvarsbevisste? Hvor går grensen?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. februar 2013 #2 Skrevet 18. februar 2013 Nå har jeg et mindre barn, men jeg kjenner at balansen mellom den friheten jeg selv opplevde som barn i en tryggere verden blir til stadighet utfordret nå som verden har endret seg og er litt mer skummel enn den var før. Men jeg skal prøve å ikke la det begrense barnet mitt
Gjest yrild Skrevet 18. februar 2013 #3 Skrevet 18. februar 2013 Oj nå er mine så små at det er lite de får gjøre alene, men jeg kommer nok til å være hysterisk... så får de heller få mer ansvar og frihet innenfor trygge rammer... Jeg er redd for overgripere og kidnappere, så jeg vil nok bruke lang tid på å bli trygg på at mine kan evt kunne "forstått" farlige situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #4 Skrevet 18. februar 2013 Jeg er nok ganske avslappet. 7åringen har kunnet være alene hjemme en halvtimes tid siden han var 6. Faktisk har 5åringen også vært alene i 20min, man da var naboen hjemme og viste at hun var alene. Begge får leke ute på egen hånd, men jeg sjekker selvfølgelig på dem av og til. 7åringen får sykle på veien, men ikke 5åringen. De får lov å klatre i træer. De får lov å svømme ut hvor de ikke kan nå bunnen, med svømmevinger og årvåkne voksne da. De er jo ikke så gamle enda, men de skal få lov å gå i butikken , gå i bursdag og sykle til fritidsaktiviteter selv der hvor det går an. Anonym poster: 9427a49a57de576696c0759f3218e5d2
PintSizedDictator Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2013 Jeg må jo inrømme at da jenten min på 10 skulle ta bussen alene for første gang så gikk jeg her med hjertet i halsen. Ringte henne så ofte at hun til slutt kjeftet på meg. 0=) Hun tok bussen med en venninne som har gjort dette mye før. De skulle ned i ishallen og så skulle de på Mc.Donalds. Hun var -så- kry da hun kom hjem. Hadde handlet seg sminke også, på salg haha. Godt å vite at hun mestrer det, men skummelt er det uansett! Lillemor på 5 vil ikke ut uten søsteren så jeg slipper å bekymre meg så mye der, selv om jeg prøver å få henne til å gå ut å finne venner på sin egen alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå